Ratelend geluid na APK reparatie

Frup

Forumguru
Onverwacht werd mijn Yeti APK afgekeurd wegens defecte hoes homokineet en rubbers van de draagarm.
Sinds de reparatie merk ik een soort rammelend/ratelend geluid tijdens het rijden. Het geluid is weg als er geen aandrijving nodig is. Bijv. voet van pedaal, of tijdens een afdaling (heuvel af). Het is best irritant. Dit geluid was er zeker niet vóór de reparaties.
De reparatie is uitgevoerd door van den Brug dealer Heerenveen. De volgende dag ging ik op vakantie en ik heb de klacht per email gemeld.
De aandrijfas is uit- en ingebouwd en de hoes vd homokineet uit- en ingebouwd. Beide draagarmen werden vervangen.
Begin maart (pas) kan ik komen voor een grote onderhoudsbeurt. Dan wordt ook gekeken naar het bijgeluid.
Mijn vraag is nu: wat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn van het geluid?
 

Tees

Donateur
Even voor de check: je zegt 'bij geen aandrijving' en dan 'bij voet van t (gas?)pedaal of heuvel af'. Tenzij je een DSG met zeilmodus hebt, heb je dan nog wel aandrijving (oftewel: de motor is nog verbonden met de aandrijfwielen) maar geen ontbranding (geen brandstofinjectie).
Als je wel een DSG met zeilmodus hebt dan koppelt die wel los tijdens die situaties.
 

Frup

Forumguru
@Tees ik heb een handgeschakelde bak. Als de motor niet hoeft te werken hoor ik het geluid niet. Dat merk ik vooral in de bergen/heuvels (net een reis via Duitsland naar Italië achter de rug). Als ik het gaspedaal loslaat is ook. Bij vlakke weg klinkt het snorrend, beetje als luid koerende duiven .
 

Tees

Donateur
Normaliter zeggen we als t ontkoppeld weg is zit t voor de bak, gekoppeld erna. Maar in dit geval klinkt het voor mij alsof er door de aandrijfkracht van de motor ergens een torsie optreedt die het geluid veroorzaakt. En dat kan overal in de aandrijflijn zitten.

Overigens schandalig dat door hun werkzaamheden er een probleem is ontstaan, wat ze vervolgens pas 1.5 maand later willen bekijken. De service van de hedendaagse dealer...
 

Canon-Eye

Forumguru
je zegt 'bij geen aandrijving' en dan 'bij voet van t (gas?)pedaal of heuvel af'. Tenzij je een DSG met zeilmodus hebt, heb je dan nog wel aandrijving (oftewel: de motor is nog verbonden met de aandrijfwielen)
Het verschil dat TS vermoedelijk bedoelt, lijkt me beter te omschrijven als volgt: er is sprake van "aandrijving" als de motor daadwerkelijk de auto vooruit trekt (op snelheid houdt of vaart vermeerdert) en van "geen aandrijving" zodra er geen gas wordt gegeven oftewel wordt ingehouden. De motor en de aandrijfwielen zijn dan nog steeds met elkaar verbonden, alleen de kracht die op de aandrijfassen wordt uitgeoefend verschilt van richting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

PizzaPieter

Donateur
Wat @Tees zegt +1. Probleem lijkt te zijn veroorzaakt tijdens de APK en reparatie, dan zou je direct terug moeten kunnen komen. Straks is er iets aan de hand wat onveilig is of wat nog meer kapot maakt, waardoor de kosten hoger worden.
 

Frup

Forumguru
@Canon-Eye Je omschrijving klopt inderdaad. @PizzaPieter Ik ging de dag erop naar Italië. Dus kon niet meteen terug. Heb ze onderweg gemaild dat ik maar heb aangenomen dat het veilig was. Hun reactie was dat ze melding zouden doen dat het op 10 mrt bij de beurt zou worden nagekeken. Ze hebben niet geadviseerd naar een lokale dealer te gaan (wat midden tussen de bergen nog wel lastig zou zijn).
Als er schade blijkt, dan lijkt me dat voor rekening van de dealer (dezelfde waar Menno toch altijd wel tevreden over was).
Tot de afspraak heb ik nog wel wat ritten, Maar gelukkig niet meer in de bergen....
 

PizzaPieter

Donateur
"Als er schade blijkt, dan lijkt me dat voor rekening van de dealer " dit help ik je hopen (ik hoop overigens niet dat er schade is), maar ik kan me een boel voorbeelden herinneren waarbij de gevolgschade gewoon zelf gedokt moest worden, want jij mag aantonen dat het er nog niet zat toen je hem bracht en/of dat het onderdeel eigenlijk al bijna kapot was en/of dat het niet aan de reparatie ligt die zij uitgevoerd hebben.
 

Tees

Donateur
Ik vraag me sowieso af waarom je met een bijna 10 jaar oude auto bij de dealer komt...met deze service erbij des te meer reden daar niet meer heen te gaan
 

Frup

Forumguru
@Tees dat vraag ik me nu inderdaad ook af ja. Sinds verhuizing is m’n vertrouwde VAG vakgarage wat ver weg. Hier in de buurt (Joure) heb ik nog geen ander alternatief gevonden. Daarom maar eens deze dealer geprobeerd. Hun filiaal in Drachten had al eens geblunderd, door de auto af te leveren zonder de deksel van de koelvloeistof erop gedraaid. Fouten zijn menselijk, maar het geeft wel te denken.
Los daarvan heb ik nog geen mogelijke verklaring voor het gerammel dat ik hoor.
 

jica

Nieuw lid
Ik heb een Yeti 1.8. 4.x4. Als twee jaren een rammelend geluid bij het rijden over klinkers. Door garage uitgezocht. Komt uit het stuurhuis. Geen speling. Kan geen kwaad. Kom al jaren bij deze garage. Daar ik het irritant vind wilde ik reparatie. Hij raadde dit af, zonde van het geld.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Frup
Ik ben tot april vorig jaar altijd een heel tevreden dealerklant geweest: eerst vele jaren lang bij Vepreda in Spijkenisse (waar ik in 2011 zelfs nog mijn nieuwe privé-Fabia heb gekocht, 2 jaar na mijn verhuizing naar het noorden des lands) en vervolgens bij Broekhuis in Assen. Toen laatstgenoemde was overgenomen en samengevoegd met Century in Assen ben ik daar ook nog wel een aantal keren goed geholpen, ook met de Seat, maar in die relatie kwam een deuk toen ik een nieuwe accu nodig had. Dat kon "helaas pas over 3 weken"... Ja, dáag...

Bij Autokort in Oosterwolde, een voormalige VW-garage (als ik dat goed in beeld heb) op 8,5 km van huis, kon ik diezelfde dag nog terecht, en voor minder geld. Dus een paar maanden later ook daar een beurt laten uitvoeren; toen ik daarvoor belde kon ik binnen een week terecht en bovendien wist de receptioniste alleen al op basis van mijn naam en woonplaats precies welke auto het betrof.
Twee weken geleden belde ik ze om te vragen of ze misschien even een nieuw kentekenlampje konden steken. De reactie was "Daar kunt u altijd even voor langskomen, hoor". Dus ik daar naartoe en gevraagd of ze meteen beide lampjes wilden vervangen, want die andere is net zo oud. Ruim binnen een kwartier stond de auto weer buiten klaar en toen ik wilde afrekenen werd dat weggewuifd: "Het is goed zo, meneer, graag tot ziens".

Het heeft nog alles weg van een dorpsgarage - daar ga je met plezier naartoe. Oosterwolde is voor het gemak misschien net iets te ver van Joure, maar ik kan ze warm aanbevelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@Canon-Eye dank voor de tip. Ik kwam steeds in Grootegast (RD). Goede ervaringen mee. In Ureterp wilden ze me vorig jaar niet als klant, want ze hadden het veel te druk. Je merkt het echt dat er een tekort is aan (goede) monteurs.
Nu scheelt Oosterwolde in reistijd niet veel van Grootegast. Eerst maar eens dit akkefietje oplossen.
 

Arjan1985

Forumguru
Kan het geen wiellager zijn? De boel te hard aangedraaid bijvoorbeeld met de luchttol
Nouja, dat zou meer een zoemend geluid zijn dacht ik.
Ook een keer gehad dat deze na de apk opeens lawaai begon te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kapot wiellager hebben we ooit met de Twingo van mijn vrouw gehad. Dat geeft inderdaad een zoemtoon, maar die is snelheidsafhankelijk qua toonhoogte en er is daarbij geen merkbaar verschil tussen trekkend of remmend werkende motor.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan