Ratelend geluid ter hoogte van de dynamo

Kuikuhnek

Senior Member
De titel zegt het al. Sinds een dag ineens een ratelend geluid ter hoogte van de dynamo.
Kan het moeilijk plaatsen.
Het komt zeker uit die hoek.
Kan best een filmpje maken maar ik heb geen idee hoe ik dat moet uploaden.

Edit: O2 combi PFL 1.9 TDI
Net nog een keer geluisterd, ratelend, zagend, schrapend is de beste omschrijving.
Olie niveau is prima.
 
Laatst bewerkt:

Kuikuhnek

Senior Member
Ja dacht ik ook aan. Drukken en dergelijke op de dynamo heeft geen zin. Hopen dat hij het nog ff uithoudt. Beetje lastig op een eiland nu.
 

Zwapp

Forumguru
Als het een lager is van een omlooprol van je distributie moet je wel oppassen hoor, als die echt gaat sneuvelen heb je een groter probleem!
 

polf

Senior Member
Als je een juiste steek sleutel en een inbus hebt kan je spanner (4) even "ontspannen" en blokkeren met de inbus (of speciaal tooltje)
Voel dan even aan het lager van het loop wieltje en geef er eens een slinger aan. Met >120K achter de kiezen is het beste er meestal wel vanaf.

Tevens een goed moment of te kijken of je vrijlooppoelie van je dynama nog een beetje soepel is. Ene kant op draait de dynamo mee, de andere kant moet heel soepel vrij lopen.
upload_2014-9-29_17-14-3.png upload_2014-9-29_17-17-39.png
Voor het uitbouwen van de geribde riem de draairichting met een krijtje of viltstift aftekenen. Een omgekeerde draairichting van een riem die al heeft gelopen, kan tot vernieling leiden.
– De spanner voor het ontspannen van de geribde riem in - de richting van de pijl- zwenken.
– Geribde riem verwijderen.
Inbouwen
Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde, let hierbij op het volgende:
hinweis.gif
Aanwijzing
Vóór het inbouwen van de geribde riem moet er op worden gelet dat alle aggregaten (dynamo en aircocompressor) vast gemonteerd zijn.
– De geribde riem eerst op de riempoelie van de krukas en de aircocompressor leggen.
– Als laatste de geribde riem op de dynamopoelie plaatsen en de spanner ontspannen.
– Controleren of de geribde riem goed in de riempoelies ligt.
– Motor starten en draaien van de riem controleren.
S13-0559.png


Maakt het nog wat uit in geluid met de Airco aan of op ECON?

Greetz Polf
 

Kuikuhnek

Senior Member
Mooie beschrijving, super. Helaas ben ik een week op Terschelling en even zo snel geen gereedschap bij de hand. Morgen zal ik eens proberen of auto of eco nog verschil maakt.
Dinsdag over een week heb ik sowieso een afspraak. Auto valt gelukkig nog binnen de garantie.
 

Monteurtje

Forumguru
Klinkt mij als een vast zittende vrijloop poelie van de dynamo. Kun je controleren. Er zit een soort metalen koelvin in de dynamo. Deze zit als het goed is aan de poelie zijde. Die kun je met een schroevendraaier verdraaien. Een kant op. Volgens mij rechtsom. Schroevendraaier erin steken en tegen dat ding aan drukken. Krijg je daar geen beweging in of gaat die heeeel zwaar dan is die kapot en moet die vervangen worden.
Meestal klappert de spanner van de multiriem ook behoorlijk. Maar dat kan ik om filmpje niet zien.
 
Bovenaan Onderaan