Ratelend/tikkend geluid uit motorcompartiment

Andyjansen

Nieuw lid
Hallo!!

Ik heb een vraagje, ik hoor tijdens het rijden een ratelend/tikkend geluid bij het rijden en lichtjes bij stationair lopen. Het tikken versneld wel en wordt beter hoorbaar zodra ik meer gas geef. Lijkt net op de ratel van de rupsbanden van een tank. Ik denk zelf aan de distributie ketting? Iemand andere ideeën?

Bvd

Andyjansen

Nieuw lid
Nope zit nog bovag garantie op, dus ik ga sowieso terug naar de dealer, ben alleen benieuwd wat de kenners hier ervan denken, toch stukje extra kennis evt haha. Het geluid lijkt trouwens vanaf de passagierszijde te komen, uit het kastje direct langs het blok, boven de V snaar zeg maar. Vandaar dat ik dacht distributie ketting.

Noord26

Forumguru
Ik vroeg even om welke auto/motor het ging omdat ik in gedachten had bij de onze alvast preventief de riem te laten vervangen. Bleek er volgens de kenners hier een ketting in te liggen (wissel dus niet nodig), vandaar dat ik niets kon vinden in het boekje hoe lang de riem mee ging in het boekje..

:pieker:

Joske

Forumguru
@Andy. Goede en praktische raad: zet je type wagen, motor, bouwjaar en motorcode in je handtekening (vind je op sticker in ruimte waar reservewiel ligt). Dan kan iemand meestal sneller helpen ;)

The bone collector

Senior Member
Misschien de klepstoters? Ik geloof dat dat nog wel eens voorkomt bij de Fabia 1.4.

Trouwens, in de 16v versie zit een distributieriem en geen ketting.

Het is goed mogelijk dat het een klepstoter is idd.

Deze versie is idd met een riem en geen ketting het kan zijn en kan makkelijk zijn dat er daar door een defect is opgetreden in de kop.
Vaak wordt er alleen een flush voorgesteld dat deze vast gekleefd zit.

Dit is wel een probleem wat je alleen met het open maken en inspecteren kan constateren en kan een groot probleem zijn als je hier mee blijft rijden.

Andyjansen

Nieuw lid
Ben net bij de dealer geweest, daar zeiden ze dat het een bijgeluid is van de 1.4 MPI motoren. Kon geen kwaad, hij moet toch nog een uitgelijnd worden dus ze gingen er wel nog even naar kijken, to be sure.

Andyjansen

Nieuw lid
Ja heb hem net opgehaald meteen even uitgelijnd, merkte dat hij iets of wat trok naar rechts. Blijkbaar is dat geluid toch wel normaal bij deze motoren.

turboturbo

Forumguru
En dan heb je idd niet de 75 of de 100 pk versie, maar de 60 of de 68 pk variant (in die smaken is de 1.4 MPI ooit geleverd)

Als ik nog eens een Fabia I zie, dan is het ook 9 van de 10 keer een 1.4 MPI. Af en toe zie ik een '16V' op het type plaatje staan...

Bovenaan Onderaan