Opgelost!
Deze eens onder het stof vandaan gehaald... Kun je nagaan hoe lang ik met dit probleem heb rondgereden. Ben nogal eens langs de dealer geweest de afgelopen tijd, maar de oorzaak van de rammel is dan toch gevonden: een loszittend uitlaatspruitstuk. Paar schroefjes, vastzetten, en klaar is Kees... Ik heb het geluid niet meer gehoord.
Ik heb mijn Fabia nu bijna een jaar en ben over het algemeen redelijk tevreden. Vooral het comfort en de ruimte zijn (grote) pluspunten. Met mijn 2 meter zit ik toch goed op de grote stoelen, die bovendien prima verstelbaar zijn (evenals het stuur trouwens). De cruisecontrol is een heerlijke optie, ik zou niet meer zonder willen.
Qua prestaties heb ik binnen Nederland niet veel te klagen, al houdt het niet over (ik maak veel lange ritten), maar dat ik wist ik van tevoren (1.4 68pk). In heuvelachtig of bergachtig gebied moet ik vaker dan gewenst terug naar z'n "twee", hetgeen mij toch regelmatig doet verlangen naar iets meer power (ook omdat ik nogal eens op de heuvelachtige Duitse Autobahnen vertoef). Het olieverbruik is prima in orde (lees: nagenoeg geen verbruik). Grootste ergernis wat dit betreft is het feit dat de motor enorm ver terugvalt in het aantal toeren als ik opschakel (vooral van 2 naar 3). Daardoor moet ik hem verder dan mij lief is doortrekken in de versnelling.
Toch zijn er ook de nodige aanmerkingen. De recirculatiemotor(en) van de verwarming is/zijn vervangen, evenals de tankvlotter en de thermostaat. Ook de remschijven voor en de banden zijn, na veel problemen tijdens het remmen vervangen (na 5.000km). Op mijn verzoek ligt er nu een setje 15" lichtmetaal van de Fabia II onder. Staat mooier en rijdt beter. Verder is er een lekkage geweest in het koelsysteem. Bovenstaande problemen lijken mij te snel te komen (ik kocht hem met 69.000km op de teller, inmiddels is dat 88.000km). Maar misschien heb ik een verkeerd referentiekader, mijn vorige auto was een Renault Kangoo 1.4 benzine uit 1999 met bijna 250.000km op de teller toen ik hem inruilde (zie ook AutoWeek nr. 45, november 2007). Daar was werkelijk nooit iets mee en het was nog wel een Fransoos!
Al met al ben ik toch wel tevreden; hij rijdt erg goed namelijk. Ik wil er zeker nog een jaar mee doorrijden en hem dan inruilen. Een nieuwere (en sterkere) Fabia Combi of een Octavia Combi hebben de voorkeur. Het nieuwe model Fabia Combi zal ik links laten liggen, die vind ik echt niet mooi namelijk.