Ratelende motor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Fabia Combi 1.4 MPi (50 kW) uit september 2002. De auto heeft nu zo'n 71500 km gelopen.

Bij afleveren ontdekte ik dat de motor een vreemd ratelend geluid laat horen bij een bepaald toerental (zo rond de 1500 tpm). De dealer dacht aan lagers in de motor (overigens is ook de ketting vervangen voordat ie werd afgeleverd) en heeft deze vervangen. Het ratelen is helaas niet verdwenen. Dit geluid doet zich voornamelijk voor wanneer de motor warm is.

Heeft iemand wellicht een idee wat dit zou kunnen zijn? Alvast bedankt!

Groet, Erik
 

Tijg

Actief lid
Het ratelen is helaas niet verdwenen. Dit geluid doet zich voornamelijk voor wanneer de motor warm is.

Te dunne olie? Ik kan me voorstellen dat een motor die voor 15W40 of 10W40 gebouwd is en daar al tienduizenden km op gelopen heeft, niet overweg kan met bijvoorbeeld 0W30. De oliefilm zou te dun kunnen zijn, iets wat pas optreedt als de motor warm is.
 
Dank voor de suggestie! Ik kan me het geluid niet herinneren van de (uitgebreide) proefrit die ik maakte met de auto. Daarná heeft de auto een grote beurt gehad en is de olie ververst. Dit zou een optie kunnen zijn dus. Ik zal eens navraag doen welke olie er in zit.
 

NielsW

Lid
ik weet niet of het 2002 model dat ook heeft maar het 2001 model heeft een aandrijfketting en geen riem (en voor de niet gelovers ik heb deze zelf gezien!). Mijn auto rammelde ook erg en heb toen de ketting vervangen, toen was het weer goed.
 
Opgelost!

Deze eens onder het stof vandaan gehaald... Kun je nagaan hoe lang ik met dit probleem heb rondgereden. Ben nogal eens langs de dealer geweest de afgelopen tijd, maar de oorzaak van de rammel is dan toch gevonden: een loszittend uitlaatspruitstuk. Paar schroefjes, vastzetten, en klaar is Kees... Ik heb het geluid niet meer gehoord.

Ik heb mijn Fabia nu bijna een jaar en ben over het algemeen redelijk tevreden. Vooral het comfort en de ruimte zijn (grote) pluspunten. Met mijn 2 meter zit ik toch goed op de grote stoelen, die bovendien prima verstelbaar zijn (evenals het stuur trouwens). De cruisecontrol is een heerlijke optie, ik zou niet meer zonder willen.

Qua prestaties heb ik binnen Nederland niet veel te klagen, al houdt het niet over (ik maak veel lange ritten), maar dat ik wist ik van tevoren (1.4 68pk). In heuvelachtig of bergachtig gebied moet ik vaker dan gewenst terug naar z'n "twee", hetgeen mij toch regelmatig doet verlangen naar iets meer power (ook omdat ik nogal eens op de heuvelachtige Duitse Autobahnen vertoef). Het olieverbruik is prima in orde (lees: nagenoeg geen verbruik). Grootste ergernis wat dit betreft is het feit dat de motor enorm ver terugvalt in het aantal toeren als ik opschakel (vooral van 2 naar 3). Daardoor moet ik hem verder dan mij lief is doortrekken in de versnelling.

Toch zijn er ook de nodige aanmerkingen. De recirculatiemotor(en) van de verwarming is/zijn vervangen, evenals de tankvlotter en de thermostaat. Ook de remschijven voor en de banden zijn, na veel problemen tijdens het remmen vervangen (na 5.000km). Op mijn verzoek ligt er nu een setje 15" lichtmetaal van de Fabia II onder. Staat mooier en rijdt beter. Verder is er een lekkage geweest in het koelsysteem. Bovenstaande problemen lijken mij te snel te komen (ik kocht hem met 69.000km op de teller, inmiddels is dat 88.000km). Maar misschien heb ik een verkeerd referentiekader, mijn vorige auto was een Renault Kangoo 1.4 benzine uit 1999 met bijna 250.000km op de teller toen ik hem inruilde (zie ook AutoWeek nr. 45, november 2007). Daar was werkelijk nooit iets mee en het was nog wel een Fransoos!

Al met al ben ik toch wel tevreden; hij rijdt erg goed namelijk. Ik wil er zeker nog een jaar mee doorrijden en hem dan inruilen. Een nieuwere (en sterkere) Fabia Combi of een Octavia Combi hebben de voorkeur. Het nieuwe model Fabia Combi zal ik links laten liggen, die vind ik echt niet mooi namelijk.
 

Fabia

† In Memoriam
Qua prestaties heb ik binnen Nederland niet veel te klagen, al houdt het niet over (ik maak veel lange ritten), maar dat ik wist ik van tevoren (1.4 68pk). In heuvelachtig of bergachtig gebied moet ik vaker dan gewenst terug naar z'n "twee", hetgeen mij toch regelmatig doet verlangen naar iets meer power (ook omdat ik nogal eens op de heuvelachtige Duitse Autobahnen vertoef). Het olieverbruik is prima in orde (lees: nagenoeg geen verbruik). Grootste ergernis wat dit betreft is het feit dat de motor enorm ver terugvalt in het aantal toeren als ik opschakel (vooral van 2 naar 3). Daardoor moet ik hem verder dan mij lief is doortrekken in de versnelling.

Dat terug schakelen ken ik, dat had ik met mijn 1.4 16V 101pk ook. Nu zit ik met een brede glimlach achter het stuur met mijn 1.2 70pk. Waar ik voorheen echt moest terug schakelen hoef ik nu alleen maar wat gas bij te geven. Het koppel van de 1.2 is echt heerlijk. Misschien moet je eens een proefrit maken in een 1.2 70pk.
 

van_der_P

Senior Member
De versnellingsbak die gemonteerd is, is gemaakt om zuinig te rijden. Vandaar die lange overbrengen.
Hierdoor help je die oude motor ( is nog origneel Skoda) aan een acceptabel verbruik.
En als je dan van 2 naar 3 schakelt, en je trekt hem niet door tot boven de 4000 tmp, dan zakt die als een pudding in elkaar.
De motor versnellingsbak combinatie is dus minder geschikt om er een sportieve rijstijl op na te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan