Ratelende start bij vorst

GewwiT

Lid
Ik heb een "probleem" O2 GL BL, wellicht dat iemand dit bekend klinkt...

Wanneer het echt hard heeft gevroren en ik 's ochtends de auto start komt er na een paar seconden een hard ratelend schurend geluid onder de motorkap vandaan, eerst dacht ik dat er wellicht iets los trilde als de diesel met veel tegenzin ontwaakt. Maar het lijkt toch meer op iets wat draait c.q. aanloopt. Het geluid verdwijnt na een seconde of 30 en komt dan ook niet meer terug, hoe vaak je de auto overdag ook start.....

Ik vermoed dat het iets met de vorst te maken heeft, maar reproduceren gaat niet echt aangezien het geluid alleen na een nacht vorst weer naar voren komt.
Iemand die iets dergelijks heeft gehad met zijn/haar auto?

rbo

Senior Member
Was mij ook opgevallen maar is vrij normaal denk ik als het hard vriest.

bernd

Nieuw lid
Ik rij een Octavia en heb hier ook last van. Ik hoop daar aan toe te kunnen voegen 'gehad'. De auto is dinsdag voor onderhoud naar de garage geweest. Daar heb ik het geluid laten horen. Bleek in ieder geval dat het oliepeil laag was. Het idee was dat het daar aan zou kunnen liggen. Nader onderzoek was niet mogelijk, door perikelen met de leasemaatschappij.
Sinds dinsdag heb ik het geluid nog niet nadrukkelijk weer gehoord.

Tallguy

Forumguru
is het een 1.2 benzine motor toevallig? Ik heb het ook nu 2x gehoord met mijn Yeti. Dacht eerst omdat ik de auto in de versnelling had laten staan (bij starten uiteraard ontkoppelen).

Gieliovd

Forumguru
Is het een harde "BZZZZZZZZZZZZP" dan kan je startmotor meedraaien.

Vet wordt veel harder (hoog visceus) bij koude. Dan kan je startmotor te traag terugkomen en meedraaien.

Tallguy

Forumguru
had net een uur ervoor nog ermee gereden. Ik zal het in de gaten houden en anders de dealer even inseinen

RobPG

Lid
@Kensei: :ahum: TS bezit een greenline, 1.6 CR diesel dus. Buiten dat ratelen TSI's af en toe ook bij koude start.

GewwiT

Lid
Het is inderdaad een 1.6 TDI, sinds het niet meer zo hard viest hoor ik het geluid ook niet meer gelukkig.

Ik heb een Golf V gehad met iets dergelijks, dat bleek de aircopomp te zijn, lijkt me sterk dat dat het nu was/is aangezien deze niet werkt als het vriest heb ik begrepen....

MennoW

Forumguru
is vrij normaal dat een TDI blok bij lage themparaturen even rammelt.
het zijn vaak de hydraulische klepstoters die even op druk moeten komen.
de olie is wat dikker door de kou en daar door vullen de klepstoters de eerste omwentelingen niet helemaal goed.

ook wordt er veel diesel ingespoten in deze koude tijden bij het starten.
wat ook erg (trekker) achtige geluiden geeft.
lijkt een beetje op het pingelen van een benzine motor.

cvegreen

Forumguru
Je zou hier in de straat al die diesels s'morgens moeten horen klagen van de kou. Zelfs de startmotor van mijn scooter blijft een beetje hangen bij deze koude .

Espott

Lid
Ik heb een "probleem" O2 GL BL, wellicht dat iemand dit bekend klinkt...

Wanneer het echt hard heeft gevroren en ik 's ochtends de auto start komt er na een paar seconden een hard ratelend schurend geluid onder de motorkap vandaan, eerst dacht ik dat er wellicht iets los trilde als de diesel met veel tegenzin ontwaakt. Maar het lijkt toch meer op iets wat draait c.q. aanloopt. Het geluid verdwijnt na een seconde of 30 en komt dan ook niet meer terug, hoe vaak je de auto overdag ook start.....

Ik vermoed dat het iets met de vorst te maken heeft, maar reproduceren gaat niet echt aangezien het geluid alleen na een nacht vorst weer naar voren komt.
Iemand die iets dergelijks heeft gehad met zijn/haar auto?

Hoi, ik heb zelfs een paar keer 2 x moeten starten....1e keer gewoon niet aanslaan...maar toe was het echt koud!

Bovenaan Onderaan