Rauw lopen bij half warme start

Eduardo

Forumguru
Hallo,

Hopelijk is dit onderwerp nog niet besproken, ik kon het niet zo 1,2,3 vinden in het forum:

Mijn Yeti 1.2TSI heeft een prima koude start zonder vreemde bijgeluiden.
Maar bij een half warme start loopt de 1.2TSI de eerste seconde behoorlijk rauw
en is een grommend geluid te horen.

Wie heeft hier ook ervaring mee en weet wat dit is ??

vr.groet,
Eduardo
 

Eduardo

Forumguru
Het heeft niks te maken met pingelen of teveel koppel bij te wenig toeren.
Het is alleen maar op het moment van starten bij half warme motor.
 
Melden bij uw garage. Als uw auto van het bouwjaar 2010-2011 of eerder is, dan is het hoogstwaarschijnlijk HET probleem met de distributieketting. Zo 1.2 TSI hoort gewoon mooi stil te lopen!
Ik had dat ook gehad. Soms met koude, soms met halfwarme motor.
Bij mij is vandaag onder garantie de distributieketting en de aandrijfriem vervangen.
Grappig. Ik zie net dat u in Blaricum woont. We hebben daar afgelopen vrijdag onze witte Yeti Tour geparkeerd om een fietstocht door het Gooi te maken. Succes ermee!
 

mr2cv

Lid
Mijn Yeti 1.4 TSi van januari 2011 maakt ook een hard/rauw bijgeluid, alleen bij koude start en niet altijd. Hij is een jaar de auto geweest van de werkplaatschef van de dealer waar is de auto kocht. Ik heb hem nu een half jaar. Ik begin me toch ook steeds meer zorgen te maken over het geluid. De ene keer doet hij het wel, de andere keer niet en het is ook iets van de laatste tijd. Is mijn motor ook een mogelijke probleemmotor? Ik lees vanalles over de 1.2 TSi, maar geldt dit ook voor de 1.4 TSi? Want in januari (nog een klein half jaar) verloopt de garantie. Heb geen zin in problemen, zeker niet na de garantieperiode... Oh ja, heeft nu 33.000 km gelopen.
 
Goedzo! Geparkeerd aan de Enghlaan met uitzicht over een veld/akker. Super! Ook knap trouwens uw verbruik. Ik ben tot nu toe (+/- 5000 km) niet verder gekomen dan bijna 1:14.
 
Een bericht van de ANWB-site
De klachtenstroom kwam aanvankelijk alleen uit Duitsland, maar inmiddels zijn er ook een aantal Nederlandse klachten bekend. Over de oorzaak van de problemen met de distributieketting – die tussen de 40.000 en 70.000 kilometer schijnen te ontstaan - is nog niets bekend. Het gaat in Nederland volgens een woordvoerder van Pon voornamelijk om 1.2-TSI motoren die zijn gebouwd vanaf 2010.

‘De serie- en chassisnummers waarom het in ons land gaat zijn bekend. Het gaat om zo’n 940 exemplaren. Bij 85 procent ervan is het tijdens een onderhoudsbeurt al kosteloos vervangen’, aldus de woordvoerder. In een enkel geval gaat het volgens de zegsman ook om de 1.4 TSI-motor. De meeste van de motoren zitten nog in de garantie. Is dat niet meer het geval dan is er een coulanceregeling van kracht.


De VW-woordvoerder: ‘Als de distributieketting niet meer onder de juiste spanning staat kan de motor uiteindelijk uit zijn timing gaan lopen. Maar er zal altijd een lampje op het dashboard gaan branden en dan moet je natuurlijk wel naar de garage gaan.' Hou er wel rekening mee dat als je dan níet naar de garage gaat, er in het ergste geval voor duizenden euro’s aan motorschade zou kunnen ontstaan. In principe zou een distributieketting bij normaal gebruik een autoleven lang mee moeten gaan.
 

Himalayabeest

Nieuw lid
Hallo Eduardo,

Ik had tot voor kort precies hetzelfde probleem, een zeer luidruchtige start als je de motor opnieuwe start nadat je een kort ritje gemaakt hebt. De dealer herkende de symptomen en zij dat dit een eigenschap van de motor is. Dit speelde een jaar gelden bij een KM stand van rond de 30000.

Een paar weken geleden heb ik dit probleem weer aangekaart en gevraagd om, preventief, de distributieketting te vervangen. Er staat inmiddels 75000 km op de teller. De dealer heeft met instemming van de leasemaatschappij de ketting vervangen en het probleem met luidruchtige start was opgelost.

Waarschijnlijk is er dus een ook een relatie tussen het (naderende) probleem met de ketting en het kort rauw lopen bij een halfwarme start.

Groeten, Edwin
 

Eduardo

Forumguru
Hallo Edwin,

Dank voor je reactie, daar kan ik wat mee bij de dealer.
Over een paar maanden gaat mijn Yeti naar de dealer voor zijn 1e onderhoudsbeurt (20000km) en een einde garantiecheck.
Mooie gelegenheid om erover te beginnen.

vr.groet,
Eduardo
 
Bovenaan Onderaan