Reactie op achtersproeier/wisser bij bedienen voorsproeier.

Cordoba

Forumguru
Ik had vanmiddag een eigenaardige ervaring: ik stapte in de auto om een toertocht te gaan schaatsen in Reeuwijk, en onderweg een paar keer de ruitensproeier gebruikt om te voorkomen dat mijn voorruit ondoorzichtig wit zou worden van het zout. Op het laatste stukje geen reactie meer van de sproeier voor, maar tot mijn verbazing ging wel de achterwisser een keer heen-en-weer. Dit heeft zich verschillende keren herhaald (dus geen fout in de bediening).

Op de terugweg merkte ik dat de wissers voor ook niet meer reageerden, dus thuis gekomen maar even de zekering gecheckt, en inderdaad een kapotte zekering.
Zekering is misschien gesprongen omdat ik te lang de sproeiermotor probeerde eventueel ijs op de sproeikop te laten overwinnen, dus dat kan ik nog wel begrijpen.
Wat mij vooral verbaast, is dat dan ineens de achterwisser reageert.

Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring?

Overigens de wissers voor doen het weer na het vervangen van de zekering, en ook de achterwisser reageert niet meer als je voor de ramen sproeit, dus blijkbaar iets wat aan de zekering is gekoppeld.:crazy:
 

Noord26

Forumguru
Enige wat ik merk, en in te stellen is via VCDS, is wanneer je ruitenwissers aan staan in een stand en je vervolgens achteruit wil rijden, de achterwisser automatisch even wist.
 

Antera

Donateur
heb je misschien door de hendel wat abrupt los te laten met sproeien dat de hendel wat door schiet en toch even het contact voor de achterwisser aanraakt of zit dit niet op dezelfde plaats? Trekken is voorzijde , duwen is achterzijde.

Dit had ik nog wel eens met mijn golf 2 toendertijd liet ik hem iets te enthousiast los en dan raakte hij net de contacten van de achterwisser
 

Cordoba

Forumguru
@Noord: dat de achterwisser een keer wist als je ruitenwissers voor aan staan en je de achteruit inschakelt, weet ik. Dit was gewoon met 70-80 km vooruit op de provinciale weg.

@Antera: in eerste instantie dacht ik ook dat het aan mij lag, maar normaal heb ik dat nooit, nu 5x op rij, en ook bij later opnieuw proberen, en direct na het wisselen van de zekering was het over. Dat is mij allemaal net iets te veel toevalligheid, vandaar dat ik het idee heb, dat het structureel zo werkt, door de manier waarop het elektrisch systeem in elkaar steekt. Overigens laat ik de hendel niet los bij het stoppen met sproeien, maar laat hem rustig terugveren door mijn vingers weer te strekken.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb ditzelde gehad met mijn Xsara Picasso. Bij die auto is het zo dat de pomp voor zowel voor als achter wordt gebruikt. Er was iets defect aan de pomp waardoor het water wat ik voor verwachte achter over de ruit heen liep.
 

Cordoba

Forumguru
Ook VAG-gebruikt één pompje (ik weet niet of er moderne auto's zijn met 2 pompjes, laatste auto waarin ik aparte pompjes - en reservoirs - had was de Golf I uit '81, of misschien dat m'n Ibiza uit '86 het ook had). Via een klepje wordt bepaald of het water naar de sproeiers vóór of achter moet.
 
Bovenaan Onderaan