Rechter achterwiel blokkeert

Peter1407

Nieuw lid
Sinds vorige week heb ik een vreemde klacht.
Als ik de motor start van mijn Fabia I (uit 2005) en dan de handrem eraf haal, blokkeert het rechter achter wiel. Maar als ik eerst de handrem eraf haal en dan de motor start kan ik gewoon wegrijden zover dat rechter achterwiel blokkeert. Heeft iemand eerder van dit probleem gehoord? En wat is een mogelijke oplossing.
 

Tees

Donateur
Merkwaardige klacht inderdaad. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de handremkabel rechts(achter) blijft hangen. Maar waarom ie dan (soms) wel los gaat als je eerst de handrem eraf haalt...dat is me nog niet duidelijk. Is t probleem reproduceerbaar, dus is t élke keer als je eerst de motor aan doet en dan de handrem eraf dat ie vast zit, en elke keer dat je t andersom doet niet?

Ik zou andersom trouwens logischer gevonden hebben, dan kan ik me nog iets voorstellen bij het opbouwen van druk op de hoofdremcylinder oid.
 

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk blijft de handrem in beide situaties hangen, maar wordt deze door de trillingen bij het starten net wel los geschud...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Plausibele verklaring @hemi24! Al zijn de trillingen achterin de auto van het starten ook weer niet heel sterk, maar misschien is t net genoeg. Als dat zo is, zou een schop tegen t rechter achterwiel ook moeten werken, misschien een goede test?

Wat betreft oplossingen, is de kans wat mij betreft groot dat je of een verroeste handremkabel rechts hebt, of t mechaniek in de trommelrem RA verroest is of om een andere reden stroef loopt. Eea kan je wel zelf nakijken, maar een brug helpt daar wel erg bij.
 

Peter1407

Nieuw lid
Het probleem is elke keer reproduceerbaar geweest tot nu toe. Zal eens kijken of een trap tegen het rechter achterwiel misschien helpt. Kan dat alleen pas op woensdag proberen, maar zal laten weten of dat “een oplossing” is.
 

Desperado

Forumguru
Allemaal kabels en niks automatisch, dus wat dat betreft zou het starten van de motor niks te maken mogen hebben met het hangen van de handrem.
Ik (en velen met mij) heb de handrem er vrijwel nooit op staan. Alleen als de auto op een helling staat waar hij makkelijk door de versnelling kan rollen. Maar zoals thuis enzovoort op normale parkeerplaatsen staat deze er nooit op om dit soort problemen te voorkomen.
 

Tees

Donateur
Klopt, tis volledig mechanisch (bij deze generatie auto's tenminste). Maar ik kon me voorstellen dat door t opbouwen van de remdruk er misschien wat los geduwd kan worden. Volgens mij werkt de handrem namelijk wel op dezelfde remschoenen als de normale rem, dus dan kan t zijn dat die door de normale remdruk losgeduwd zou worden.

Ik heb trouwens wel de handrem er altijd op, ik vinnet toch wel fijn als mensen niet zomaar m'n auto een stuk kunnen wegrollen. En ik heb nog nooit een peobleem gehad met vastgevroren kabels of rem oid.
 

Ronnie

Forumguru
Handremkabel kan niet roesten, binnenkabel is geplastificeerd.
Enige oorzaak wat ik me voor kan stellen is dat een van de borgveren van de remschoenen is doorgeroest of is losgesprongen.
Even de remtrommel eraf en je weet het!
 

EdK

Forumguru
Zijn de trommels bij een servicebeurt ooit wel eens schoongemaakt ?
Bij mijn eerste servicebeurt (30K) met de Fab 3 onlangs is dit gewoon meegenomen.
En de volgende beurt (60K) staat dit gewoon weer op hun lijstje.
 

Duijzer

Donateur
Trap je de rem in als je de motor start? Dat zou kunnen verklaren waarom hij dan net even vasthapt. Ik zou inderdaad je trommel eraf halen en de boel eens goed schoonmaken. Waarschijnlijk is het opgehoopt remstof of is er vuil bij gekomen.
 

Ted

Forumguru
Achterin je midden console, kapje verwijderen en met WD 40 een slangetje binnen in je bowdenkabel spuiten. Daarna loopt hij een stuk soepeler en komt hij beter terug de binnenkabel. Mijn dochter's Polo had hetzelfde fenomeen en sindsdien spuit ik jaarlijks mijn bowden kabels door met WD 40.

Oh, nooit de auto lange tijd op de handrem zetten maar in de versnelling!!!
 

Peter1407

Nieuw lid
Nogmaals bedankt voor de tips. Gezien de problemen/kosten die ik de laatste tijd had, was het tijd voor een andere auto. De Skoda (15jaar-235.000km) heb ik dan ook gisteren verkocht.
 
Bovenaan Onderaan