Recirculatie toets

skoda

Nieuw lid
ben in het bezit van een fabia 1.4 tdi 51kw.
Ineens viel mij op dat de toets recirculatie ventilatie bleef branden, wwarschijnlijk even de toets aangeraakt.
Normaal ging deze toets na enkele minuten uit maar nu dus niet. Zodra ik contact maak gaat hij branden.
Misschien een hangende toest zo dacht ik dus paneeltje verwijderd maar krijg de toets er niet uit. Toen alle zekeringen die betrekking hebben op ventilatie eruit, ook niets. Gedacht misschien blijft er wel een bitje hangern in de computer dus de accu losgemaakt ook zonder resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan men mij een tip geven.
Groeten Ben
 

Desperado

Forumguru
Dat probleem heb ik wel gehad met mijn vorige auto; Opel Zafira. Dat was een kapotte klep die aangestuurd wordt door die toets. Die klep afgekoppeld en probleem opgelost, alleen geen recirculatie meer in de auto.
Maar wat het in dit geval is.....:arghh:
 

Cordoba

Forumguru
De vragen van Monteurtje zullen een bedoeling hebben, maar ik weet niet welke.
Mijn idee is, dat er mogelijk een probleem is met de stelmotor van de recirculatieklep, maar uitlezen moet dat duidelijk kunnen maken. Een stelmotor voor de recirculatie met kuren, gaat regelmatig gepaard met een stelmotor voor de kachel (temperatuur-instelling) die kuren heeft. Die problemen staan in principe los van elkaar, maar beide stelmotoren lijke veel op elkaar (zijn níet helemaal identiek), en in dat licht bezien is het minder vreemd dat beide problemen vaak kort na elkaar beginnen.
 

TheoStek

Forumguru
Idd, uitlezen moet dit duidelijk maken.
Stelmotor/klep defect of zit vast.
Dit is en kan voorkomen worden, maar iedereen laat het systeem maar op automatisch staan en wordt verder niets meer bediend, omdat het systeem automatisch is, of zo wordt ingesteld.

Dit komt geregeld voor bij VAG, oplossing kan resultaat brengen door een output/basis test via vagcom.
Ééns per week alle normale (blaas) standen gebruiken van het systeem voorkomt het vast zetten van een klep, wanneer een klep zich vast zet, zal het gevolg hieraan een defecte stelmotor teweeg brengen.

Maarja, gemak dient de mens, maar de mens bedient niet het gemak.:lezen:
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Gissen is missen

Lezen is weten en eventueel even in basisstand zetten wil soms ook wel wat op kunnen lossen mits er niks afgebroken of versleten is
 

turboturbo

Forumguru
De recirculatie knop (alsmede de AC knop) is een tip-toets toch? Dus die kan niet blijven hangen. Hooguit geen contact kunnen maken tijdens het indrukken, maar die lijkt me niet zo waarschijnlijk...

Eventuele problemen met de aansturing van de klep, waar @Cordoba het over heeft, moeten idd wel zichtbaar worden bij uitlezen.
 

Monteurtje

Forumguru
Volgens mij gaat de recirculatieklep ook open wanneer luchtstroom op de voorruit wordt gezet icm de airco.
Anders zal er een storing opgeslagen zijn. waarschijnlijk de stelmotor voor de recirculatieklep.
 

turboturbo

Forumguru
Ja dat klopt. Airco of niet, de recirculatie gaat uit (oftewel klep open) zodra de ventilatie op de voorruit gezet wordt...

Een tijdje geleden kwam ik erachter waarom dat is. Reed mee met een collage die de ramen maar niet ontwasemd kreeg. Iedereen (auto vol mensen) moest met een doekje telkens de ramen doen vanbinnen. Op bestemming aangekomen zag ik dat de schuif (oude Toyota) op 'recirculatie' stond.

Tja. Dan kun je lang wachten op droge verse lucht...:fool:
 

Cordoba

Forumguru
Idd, uitlezen moet dit duidelijk maken.
Stelmotor/klep defect of zit vast.
Dit is en kan voorkomen worden, maar iedereen laat het systeem maar op automatisch staan en wordt verder niets meer bediend, omdat het systeem automatisch is, of zo wordt ingesteld.

Volgens mij gaat het hier om een handmatige airco, en ook handmatige bediening van de recirculatie-klep. Ik begrijp je opmerking over het 'vast gaan zitten' van het systeem omdat het weken/maanden in dezelfde stand blijft staan, maar dat is volgens mij niet in alle gevallen de oorzaak. De Fabia I en de generatie-genoten Seat Ibiza/Cordoba en VW Polo hebben allemaal redelijk veel last van stelmotoren die hun eigen gang gaan. Zover ik weet, is dit gewoon een zwak punt van deze stelmotoren.

@Monteurtje dat openen van de recirculatieklep als de luchtstroom alleen op de voorruit gezet wordt wist ik niet, weer wat geleerd. Overigens gebruik ik recirculatiestand alleen als ik achter een stinkende diesel rij, of achter een walmende 2-takt, en af en toe in de winterperiode bij vorst het eerste stukje om het interieur iets sneller op temperatuur te krijgen.
 

TheoStek

Forumguru
Het kan over een handmatige airco gaan, maar daar heb ik niets van gelezen.:lezen:

Als het werkelijk een handbediende airco is, valt er niets uit te lezen of opgeslagen foutcodes te wissen door de accu los te koppelen.
Volgens de manual voor de Fabia met handbediende airco, wordt omschreven om de recirculatie niet te gebruiken bij voorruit en zijruiten ontwaseming.

Als de luchtverdeelregelaar op recirculatie stand staat, wordt de circulatiefunctie automatisch uitgeschakeld. Door opnieuw op de toets circulatiefunctie te drukken wordt deze weer ingeschakeld.

Climatronic (automatische airconditioning)

Onder bepaalde omstandigheden kan de circulatiefunctie automatisch inschakelen, in de circulatiefunctie toets brandt dan het controlelampje.
Let op
Indien de circulatiefunctie ca. 15 minuten is ingeschakeld, begint op het display
het symbool circulatiefunctie te knipperen als aanwijzing dat de circulatiefunctie langdurig ingeschakeldis.
Indien de circulatiefunctie niet wordt uitgeschakeld, knippert het symbool ca. 5 minuten.
 

Bosi

Lid
De circulatie klep gaat ook automatisch dicht zodra je de versnelling in zijn achteruit zet, dit om te voorkomen dat je de uitlaatgassen het interieur in trekt bij het achteruit rijden. Het recirculatie lampje brand dan niet. Dus een goede werking van de recirculatie klep lijkt me niet alleen handig maar ook veilig.
 

skoda

Nieuw lid
Het weer zover. Ik legde iets weg in het opbergbakje voor de pook en heb perongeluk de toets aangeraakt.
Nou ik kreeg de recirculatie weer niet uit op welke stand ik de blower ook had voorruit,voeten, etc .
Weer de zijkant, het handschoenkastje en nu ook het intrieurfilter wat laatst was vervangen verwijderd.
Hierna met de stofzuiger wat in de filterhuis gezogen en het filter wat nog schoon was weer gemonteerd.
Hierbij viel me op dat er aan een van de kanten van het filter een lipje zit, als of dit ergens iets moet borgen, ik kan het nergens terug vinden. De blower voluit op de voorruit gezet en zowaar ik kon de recirculatie aan en ook weer uitzetten.
Of het probleem nu over is of niet, de tijd zal het uitwijzen en ik blijf maar van de toets af
Allemaal bedankt voor jullie inbreng.
groeten Ben
 

Joske

Forumguru
totdat je de eerst volgende keer aan een afvalverwerkingscentrale passeert zeker? ;) :D


alle gekheid op een stokje.. blijft een bijzonder verhaal :)
 

skoda

Nieuw lid
En wederom ging de toets met de circulatieklep melding enige malen branden nadat ik de auto in zijn achteruit had geschakeld en daarna weer voorwaarts. Soms ging hij uit als de keuze schakelaar op de voorruit stond soms ook niet, moest ik de boel weer open maken de klep een zetje geven en dan was het euvel weer enige tijd weg. Maar nu was ik het zat en heb de bedrading los gemaakt. Einde recirculatie!
Bedankt voor jullie inbreng en groetjes Ben
 
Bovenaan Onderaan