Regelen van kruislichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

japhanser

Nieuw lid
Hoi,

Ik kan mijn kruislichten van binnenuit regelen maar toch zit er in hoogte (als je de lichtbundel op een muur reflecteert) een duidelijk verschil.
Weet iemand of het hoogteverschil tussen de beide lichten kunt bijregelen ?
Alvast bedankt.

Groetjes,
Japhanser.
 

Gieliovd

Forumguru
Goedemiddag en welkom op het forum!

Er behoort verschil te zitten tussen de lampen.

Rechts behoort anders te schijnen in Nederland/België om de bermkant beter te verlichten.

Als het verschil echt groot is dan zul je in de motorkap moeten gaan stellen aan de lamphuizen zelf. Daar zitten stelschroeven.
 
De bovenkant van de lichtbundels behoren inderdaad een vorm als deze te hebben _/
Een Britse wagen zal \_ stralen.

Doch in beide gevallen behoort het horizontale ( _ _ ) gedeelte van links en rechts op gelijke hoogte te staan.

Dat laat zich enkel met de stelschroeven in de koplampunit afregelen.
Daar bevinden zich per unit twee stelschroeven. Eén om die hoogte bij te regelen, en de andere die toelaat het snijpunt tussen het horizontale en het schuine meer naar links of rechts re regelen.

Als je zeker weet welke koplamp in '1' positie goed staat, kun je proberen door je wagen met zijn neus naar een muur te parkeren de andere lamp met die stelschroeven even hoog te stellen.

Aangezien dit slechts een heel rudimentaire manier van meten is, ga je best een keer bij een garagehouder langs om je koplampen deftig te laten stellen.
 

cvegreen

Forumguru
Dat zijn nu zaken dat ik altijd laat regelen in een garag , want zelf kan je het zelf nooit of te nimmer juist zetten. Als je ziet hoe delicaat dit is . Voor de prijs moet je het zeker niet laten . Als je klant bent bij die garage zullen ze dat ongetwijfeld gratis voor je doen. Indien je daar niet klant bent kan je zelfs daar nog in sommige gevallen gratis geholpen worden ,omdat het werk op zicht niet veel tijd in beslag neemt . Je hebt er enkel een speciaal apparaat voor nodig en dat hebben de meeste particulieren niet in hun garage staan.
 
Inderdaad. Zelfs enkel al het wisselen van gloeilamp kan een vertekend lichtbeeld geven.
In België is het nakijken van dit lichtbeeld trouwens een vast onderdeel van de keuring voor de wagens die dit vanaf hun 4° jaar ieder jaar opnieuw moeten ondergaan.
 

cvegreen

Forumguru
Inderdaad. Zelfs enkel al het wisselen van gloeilamp kan een vertekend lichtbeeld geven.
In België is het nakijken van dit lichtbeeld trouwens een vast onderdeel van de keuring voor de wagens die dit vanaf hun 4° jaar ieder jaar opnieuw moeten ondergaan.


Beter nog , in de garage waar ik ga (skoda garage in Izegem "izegem motors") daar kijken ze de lichten na bij ieder onderhoud. Net als het controleren van de bandenspanning, smeren van de deuren en sloten. Alles controleren van koelvloeistof tot de batterij . Je krijgt er eigenlijk iedere keer bij het smeren een sheckup bij. Je moet hem gewoon in de uren meebetalen , dus valt eigenlijk wel mee , voor max een kwartierke werk dat ze er maar aan hebben. Dus mijn lichten staan normaal gezien altijd juist. Inderdaad , dat is een vaste waarde bij de keuring , de stand van je lichten.Dacht dat dit in gans europa zo was. In Italië is dat ook een vaste waarde bij de keuring. (Hebben we gezien toen onze auto in Italië in de garage stond.)
 

japhanser

Nieuw lid
Allen bedankt voor de nuttige tips !! Ik heb de hoogte van het afwijkend licht kunnen bijregelen met een stelschroef. Maar ik kan, zoals jullie aanraden, ook het eens laten checken in een garage alvorens naar de jaarlijkse controle te gaan. Bedankt !!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan