regelmatig meldingen katalysator

wimi

Nieuw lid
hoi allemaal,
Mijn O2 uit 1.6 mpi 2005 rijdt als een zonnetje, maar helaas de laatste tijd continue melding van de katalysator.
Meerdere malen een reset bij de dealer gehad en dat gaat dan weer enige tijd goed.
Wel tank ik de laatste 2 maanden bij shell i.p.v. een zogenaamde witte pomp en was het probleem een tijdje weg. Doch vandaag doemde het leuke lampje weer op.
Ik heb de ruimte en voorzieningen om een nieuwe katalysator eronder te bouwen, doch mis ik nog de enige kennis. Op zich ben ik technisch genoeg alleen even een duwtje in de goede richting nodig. Wie helpt ? Beschrijving zou helemaal ideaal zijn.:baby012: grtz wimi

hemi24

Forumguru
Grote vraag is natuurlijk of de katalysator vervangen moet worden of een sensor in het uitlaatgassysteem...

wimi

Nieuw lid
tja inmiddels een test gedaan met de lamdasensor, tussen 1500 en 2000 toeren gehouden en de toerenteller schommelt heen en weer. Ga proberen om er een nieuwe lamdasensor in te zetten. Iemand een idee waar ik een orginele kan bestellen ? Bij de imitatie heb ik begrepen dat de waardes kunnen verschillen dus wil ik voor orgineel gaan.

hemi24

Forumguru
Al vrijblijvend geïnformeerd bij de dealer? Je zou ook kunnen kijken bij bijvoorbeeld een Bosch-carservice/universele dealer... Misschien zelfs wel bij een fastfitter...

wimi

Nieuw lid
bij de dealer kwam ik huilend naar buiten van de prijzen die ze naar je hoofd gooien. 2 lamdasensoren en een nieuwe kat bedraagt € 1500. Nou zegt me gezond verstand dat dit wel een stuk goedkoper moet kunnen.
Inderdaad ga ik eens bij een ander bedrijf i.p.v. de dealer kijken, want die prijzen slaan nergens op. Wel ben ik bang dat bij imitatie materiaal ik afwijkende waardes krijg, dus nu nog een goed adresje vinden.

Cordoba

Forumguru
geen idee waar in welke regio je woont, dus het is lastig om een adres bij jouw in de buurt te geven. Probeer anders eens Vagtechniek ( http://www.vagtechniek.nl/ )in Nuenen: ze gebruiken originele onderdelen, maar hanteren toch wel behoorlijk lagere prijzen, en als je een 100 of 200 euro bespaard, is het wellicht ook de moeite om een stukje te rijden.

Monteurtje

Forumguru
Wat bedoel je met toerenteller schommelt heen en weer. Probeer je dan een toerental vast te houden bijv. 2000 toeren. Dat gaat lastig bij die motoren. Je moet wat verbruikers inschakelen. Verlichting, achterruitverw, airco enz. Dan kun je het toeren wel constant vasthouden.
Een katalysator via de dealer is inderdaad duur. Maar heb een keer een katalysator gemonteerd. Die had de klant zelf geregeld want de originele was voor hem ook te duur. Nou de storingen kwamen zo weer terug. Was een slechte kat. Toch maar een originele gemonteerd en problemen waren opgelost. Bij die auto was de kat. echt kapot, binnenwerk lag los en ook storingen.

Bovenaan Onderaan