Regenereren...

  • Onderwerp starter Deleted member 17627
  • Startdatum
D

Deleted member 17627

Hoe kan je controleren of de motor renegereert? Ps. normaal hoger toerental bij stilstand en wat stank. Langere tijd niets vernomen,..
BVd
 

JeSko

Forumguru
Dat merk je aan slecht rijden, als mijne een regeneratie doet houd ie in, heeft ie minder vermogen en is ie minder vlot, lijkt wel alsof het koppel niet meer volledig aanwezig is. En inderdaad de stank en hoger stationair toerental.

Als je de laatste tijd veel lange km's gemaakt hebt kan het zijn dat het filter schoner blijft, waardoor je auto geen behoefte heeft aan ee' regeneratie process. Dan doet ie het lange tijd niet, na mijn dubbeltje Antwerpen (120 km) zal hij wellicht ook een tijd niet meer regenereren, bij meer korte afstanden zoals gebruikelijk is met mijn auto doet ie het vaker.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Ik heb bij mijn S2 nooit gemerkt dat hij ging regeneren. Geen ander rij gedrag, geen vermindering in vermogen, niks.

hooguit dat je hem bij stilzetten hoorde nadraaien maar tijdens rijden nooit een effect gehad.
 

JeSko

Forumguru
Raar, ik merkte het laatst wel, of er speelt wat anders, auto hield in en deed moeilijk, dacht dat het door regeneratie kwam.
 

brepus13

Forumguru
Ik maakte ook gewoon 150km per dag maar heb het nooit gemerkt en dat is niet omdat ik geen gevoel bij auto’s en techniek heb ;)
 

JeSko

Forumguru
Neen dat zal ik ook niet beweren, zowiezo meer dan ikzelf, zal er nog eens op letten, benieuwd wat het dan wel was als het geen regeneratie was bij mijne...
 

Baphi

Forumguru
Merk het bij mijn O3C wel degelijk! Om de zoveel tijd blijft de fan hoogtoerig doordraaien als ik hem parkeer en ruik je een 'verbrand-lucht'. Na een tijdje gaat de fan dan vanzelf uit. Dit gebeurt met enige regelmaat. Kan me niet anders voorstellen dan dat dit regeneren van het roetfilter is...?
 

brepus13

Forumguru
Dat deel na een rit herken ik ook wel maar tijdens het rijden heb ik het nooit gemerkt. Nooit vermogensverlies of ineens heel hoog verbruik oid. Bij de Volvo die ik had voelde en zag je meteen als die ging regeneren.
 

Baphi

Forumguru
@brepus13 idem voor mij: tijdens regeneren merk ik geen verschil in rijgedrag, sterker nog ik heb het gevoel dat er dan iets meer pit in de auto zit... maar dat zal wel psychologisch zijn ;)
 

catch me

Forumguru
Merk er ook niks van, buiten het hoger stationair draaien en de fan die staat te loeien, soms beetje stank...
 

JeSko

Forumguru
Dus niemand merkt er wat van tijdens het rijden, bij mij leek de auto zich niet helemaal lekker te voelen, hij gaf echter geen melding ofzo en na enkele km's was het ook wel weer weg, het is ook nog niet teruggekomen. Maar regeneratie valt dus uit te sluiten.
 

catch me

Forumguru
Zie wel in gemiddelde verbruik iets afnemen, althans zo lijkt t, in de regel is het per tankbeurt nagenoeg gelijk
 

catch me

Forumguru
Miss wel maar dacht dat dat een beetje afhankelijk van de rijstijl, km's stad/ meer, minder snelweg etc die je maakt dat toch wel regelmatig gebeurd. Heb dacht ik eens gelezen per 1 a 2 tankbeurten (1000 / .... km ) ?
Weet t niet zeker hoor
 

Tman0961

Forumguru
@Sjoerdb. De laatste keer regenereren is uit te lezen. Geen gem, of aantal, of per km's oid.

Ik merk het ook niet tijdens het rijden, anders dan na parkeren wat plastic achtige lucht en een fan die draait. Soms hoor ik de uitlaat dan ook wat "knisperen".
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko , met mijn S2 2.0tdi voelde ik dat ook enorm. Hogere toerental, minder vermogen in lagere toeren, nukkig doen, ... de mijne was dan nog stage 1 getuned en door mijn vele korte ritjes werd dat erger en erger. Op bepaald moment maar beslist om benzine te gaan rijden, was het redelijk beu, dat regenereren. :jaja:
 

JeSko

Forumguru
Moet zeggen dat dit de eerste keer was dat hij zich zo gedraagde, pak de auto nu regelmatig de autostrade op en dat doet hem voelbaar deugd!

@leon-cupra
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Met m'n O2 1.6TDi heb ik ook nooit wat gemerkt tijdens het rijden, heel af en toe een na een ritje een wat hoger dan gebruikelijk brandstofverbruik. Ik heb maar aangenomen dat dat te maken had met regenereren tijdens de rit. Na het ontsjoemelen wel een paar keer (niet vaak) een nogal luidruchtig draaien van een ventilator na het parkeren. Maar tijdens het rijden nooit iets gemerkt. Ik moet wel zeggen dat ik vrijwel alleen redelijk rustige snelwegritjes (70km per keer) maakte, vrij ideaal gebruik voor zo'n motor.
 

JeSko

Forumguru
@CharlesTucker

Ja klopt dat is DE manier waarop zo'n diesel gereden dient te worden, daarvoor zijn ze gemaakt en het beste op voorzien. Met zo'n ritten historie en goed onderhoud moet zo'n Diesel makkelijk over de 3 ton gaan en verder.
 
Bovenaan Onderaan