Reinigen EGR klep Fabia 1.2tdi 2010

Beste monteurs,

Ik heb een Fabia 1.2 TDI uit 2010 (100k op teller). De vorige eigenaar heeft de EGR klep onder coulance laten vervangen. Nu vraag ik me af of er onderhoud aan de klep uitgevoerd dient te worden? Of is het aan te raden EGR reinigingsvloeistof in de brandstof te doen?
Alvast bedankt!
 

erik2907

Actief lid
Ik heb hetzelfde laten doen (vervanging) volgens de dealer is het niet nodig omdat er aanpassingen zijn gedaan bij de nieuwe EGR klep waardoor deze niet meer vuil wordt (voor wat het waard is).
 

Kogamyata

Senior Member
@Joske ik snap je reactie niet helemaal. Het gaat toch om de EGR-klep, met aanpassing dat ie niet meer verstopt of vervuild raakt? Heb jij ook ervaring met die"nieuwe"klep. Ik heb daar in de topics niets over gelezen. Dit is dan toch 'n doorbraak of zie ik iets over 't hoofd?
Groeten,
Joop.
 

CDK

Forumguru
Het lijkt een mooi sprookje, vuilafzetting hou je niet tegen door de gassen blijf je die afzetting houden, dus de tip van @Joske regelmatig toepassen is aan te bevelen :jaja:
 

machlo

Forumguru
Klinkt wellicht een beetje blond.............maar even stevig toeren........waar praten we dan over. 5 minuten, Goes-Amsterdam, mogen de kleppen door de motorkap heen komen, in z'n 2 over de snelweg (of 3/4)................graag even in jip en janneke taal @Joske..
 

CDK

Forumguru
@Joske is momenteel aan het werk, maar bij warme motor regelmatig stevig accelereren en op de snelweg op eigen risico een gasje doen, of natuurlijk 130 in een versnelling lager als normaal is ook een optie ;)
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Volgens mij kun je ieder gezond motorblok stevig de toeren in jagen of vermogen laten leveren.

Of het nu planken is op de autobahn of flink accelereren op een oprit.

Een half uur achter elkaar lijkt me echter veel te veel van het goede. Mijn ervaring is dat er aanslag in het systeem zit die je er simpelweg nooit op deze manier uitkrijgt.

Ik heb onlangs mijn inlaat schoon gekrabt met een zacht stukje kunstof icm inlaatreiniger. De verontreiniging is zeer hardnekkig.

Ik denk daarom dat je met hoogtens 1 minuut op hoog vermogen/toeren je 90 % van de verontreiniging verwijderd die je op deze wijze kunt verwijderen (met de nadruk op kunt).

Bovendien gebruik je gezond verstand. Repect voor de techniek en Goed warm rijden en af laten koelen doet wonderen..
 

turboturbo

Forumguru
Gaat het vooral niet ook over de belasting?

Als je de motor af en toe goed wil belasten, moet die vooral hard aan de slag. Ik heb juist zo'n idee dat bij lagere versnellingen de motor het gevraagde vermogen juist makkelijker kan leveren (want meer toeren)

Vergelijk het met fietsen: het kost minder kracht / moeite om in een lagere versnelling een bepaalde snelheid te fietsen, omdat je meer omwentelingen per minuut maakt.

Er vindt wel meer arbeid of beweging plaats, maar minder inspanning. Of hoe zeg je dat :pieker:

Ik kan tijdens het rijden mbv een OBD lezer en een app op m'n telefoon een aantal gegevens uitlezen, waaronder 'load index' (belasting) Die staat meestal rond de 20% bij cruisen op 100 km/u. Bij 140 km/u klimt dat flink op richting de 50%. Dit alles in z'n 5. Zou ik dezelfde snelheid in een lagere versnelling doen, zakt volgens mij die load index. Want dan kan de motor het gevraagde vermogen makkelijker afgeven.

De motor moet vooral flink heet worden, wil er iets 'schoon' branden. Zoals Milan al zegt, het soort aanslag wat je rond de EGR / gasklephuis en inlaat traject vindt, is het soort aangekoekte vuil dat je alleen krabbend weg kunt krijgen (en misschien branden dus) dat krijg je niet weg met een vloeistofje...

Of mis ik iets?
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
Ik heb op advies van mijn dealer een additief van Bardahl toegevoegd aan de brandstof in de hoop de EGR wat schoon te krijgen. Er verscheen een storing in het geheugen. Na het toevoegen van dit spul heb ik een versnelling lager gereden en tot nu toe komt de storing niet terug.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Lui,

Nu we het hier toch over hebben het volgende. Sinds febr.2014 heb ik 30.000 km gereden. Ik heb het niet precies met km-standen bij gehouden, maar wel is enkele dagen terug het lampje van de uitlaatgasproblemen gaan branden en nu voor de 3e keer(gevoel om de 10.000km). Na 50 km met lampje aan, 10 minuten gestopt opnieuw gestart en weer dat lampje aan. Tijdens dat het lampje aan was, ik reed toen 100km/u, zag ik dat het verbruik van 3,6 l naar 4,6 l/100 opliep. In het boekje staat, rustig rijden naar Skoda dealer, maar 's-avonds is die gesloten. Dus maakte ik mijn rit van nog eens 50 km af. Wachtte bij vrienden 1 uur, startte opnieuw en wat gebeurde? Het lampje was uit en bleef de volgende 50 km uit. Ik rijd bijna nooit harder dan 100 km/u, omdat het in Nederland niet veel uit haalt om harder (sneller) te rijden, behalve bij inhalen ga ik even naar 120. Nou denk ik dat het telkens na ca. 10.000 km optreedt en dat dit het regeneratieproces is (schoonbranden) van roetfilter en misschien EGR. De auto gaf geen krimp en bleef even fris accelereren en rijden. Ik weet het is 'n heel verhaal, maar dat moet voor de duidelijkheid. Heeft iemand ook die ervaring?
Groeten,
Joop.
 

muurman

Senior Member
wellicht
laten doen?
Brandstoftoevoeging voor reinigen egr en inlaat heeft weinig zin. Die brandstoftoevoegingen reinigen wel verstuivers.
Maar de egr e.d. niet want daar komt de brandstof niet langs.
 

milanseegers

Forumguru
@ElScorpione een storing kan ontstaan omdat de motor aan andere omstandigheden dan normaal wordt blootgesteld.

@Joske Volgens heeft de inlaat lucht altijd een temperatuur van ±35 graden. Er wordt dus volgens mij niets schoon gebrand aan het gasklephuis of het spruitstuk. Dit wordt meer 'geblazen' door het vacuüm wat ontstaat bij het leveren van vermogen (energie). Waar wel wordt gebrand zijn sowieso de inlaat kleppen en misschien de EGR, maar deze laatste krijgt 'gekoelde' uitlaatgassen (imv EGR koeler?).

Heel grappig is dat @peet_02 zojuist een draadje is gestart over walnoot blasting. Erg informatief.. http://www.skodaforum.nl/forum/i/motorreiniging-dmv-walnut-blasting.25839/
 

Joske

Forumguru
@milanseegers

Waar het mij om gaat is hetgeen ik al eens in een ander topic gezegd had, namelijk dat een EGR klep afhankelijk van de belasting van de motor open gaat of dichtblijft. Zoals geweten: bij vollast gaat de klep dicht, bij stationair draaien ook (deels toch) en bij halflast gaat de klep open. Wat er volgens mij dus "goed" is, is dat door eens vollast te gaan (maakt niet uit in welke versnelling) bij warme motor de klep alsmaar moet bewegen in zijn behuizing. Terwijl bij een constante snelheid (bijv. 100km/u op cc) de klep open blijft staan. Als er dan roetvorming plaatsvindt (sowieso gaat er roet door de klep) heeft deze kans om zich af te zetten, want dat is uiteindelijk het meest voorkomende probleem van een EGR klep = dat ze constant blijft open staan. (Moest ze constant dicht blijven dan zou het probleem zichzelf opgelost hebben en zou de berijder van de wagen dit wsl zelfs nooit weten)

Net zoals mensen zuiver en alleen op de versnellingsindicator rijden, gevolg is: nooit echt vollast, steeds rustig optrekken en op laag toerental schakelen.

Er wordt dus volgens mij niets schoon gebrand aan het gasklephuis of het spruitstuk
dit heb ik dan ook niet gezegd..

Die beweging icm met hetere uitlaatgassen omdat je de motor zwaarder belast kan volgens mij enkel een goed effect hebben op de EGR klep. Want EGR koeler of niet, die gaat de hetere gassen echt wel niet in die mate gekoeld krijgen zoals bij normale belasting van de motor. Het gaat mij zuiver om het gangbaar houden van de klep, en héél mss door een grotere flow aan warmere uitlaatgassen (dan gewoonlijk) dat er mss wat roetaanslag mee genomen zal worden.



Samengevat: (althans mijn opinie er over)

Af en toe met een goed warm gereden blok eens flink in toeren gaan, "sportief" rijden, kan alleen maar bevorderlijk zijn voor de levensduur van bepaalde componenten van de motor. :)
 
Bovenaan Onderaan