Rekensommetje Superb tov Superb iV

pkrijgsman

Actief lid
Skodabroeders,

N.a.v. de berichtgeving rondom zonnepanelen en benzineprijzen per 1-1-'26... Ik voreg me af of er nou echt zoveel financieel verschil is tussen een Superb en superb iV? qua gebruikerskosten, bedoel ik dan.

Ik rijd gemiddeld 1:17/17,5 met een S3combi. Er zit in de jaarlijkse kilometrage van ongeveer 18.000 50% woon-werk verkeer, waarvan de enkele reis 55 km is, voornamelijk N weg (20km) en A weg (30 km), dus zo'n 5km binnen bebouwde kom. Ruwe schatting.

Ik heb werkelijk geen idee wat een realistisch verbruik van een S3 iV is in een vergelijkbare situatie (en dan bedoel ik uitgaande van de geldende limieten, rustige rijder). Kan iemand mij een rekensom geven van wat je dan gemiddeld kwijt bent aan laadkosten/brnadstofkosten?

De wegenbelasting is nog nog -volgens mij- ongeveer een tientje per maand goedkoper, na verval van hybridevoordeel volgens mij zo'n e25/mnd hoger. (Ik heb het dan over een S3 iV met een gewicht van 1694 kg-import).

Is er iemand die mij hierin wat duidelijkheid kan geven? Want stel dat het hele verhaal van 25ct/L erbij doorgaat, ben ik op jaarbasis 'maar' E264 meer kwijt. Tegelijk, de saldering vervalt van zonnepanelen op termijn, dus mijn stroom kan ik in de zomer dan gebruiken om de auto op te laden. Maar vergt dat zoveel kWh's om die accu op te laden?

Kortom, vragen, vragen, vragen...

Omdat het een 'kostenplaatje' betreft, heb ik ff een ieuw topic gemaakt, ipv aanhangen bij 'het grote iV topic'. Hoop dat dat oké is voor de Moderators...

Dank!

Tman0961

Forumguru
Heel kort door de bocht. Ik heb een IV en ik denk dat in de toekomstige situatie die jij schetst er nauwelijks verschil meer is en geen tot weinig voordeel, misschien zelfs nadeel. (Afhankelijk van de user case)

Dus ik zou zelf niet de S3 met ICE weg doen om voor een IV te gaan om zo voordeel te behalen. Dat kan niet uit denk ik.
Mocht je om wat reden dan toch een andere auto “moeten kopen”, zou ik zelf ivm de zonnepanelen en het verdwijnen van het salderen e.d. icm de relatief korte stukjes die je beschrijft waarschijnlijk wel voor de IV gaan. Tis een erg fijne auto namelijk :love:

Maar qua kosten zal je met de IV op dit moment en in de toekomst weinig financieel voordeel hebben tov ICE.

pkrijgsman

Actief lid
@Tman0961 dank voor je reactie, helder verhaal! En, strookt ook wel met mijn gedachten, winst lijkt idd nihil te zijn. Bovendien schijnt de DQ400 een leegloper te zijn als die kapot gaat (let op, ALS), en aangezien mijn S3 straks weer tiptop is, hou ik t ff zo, denk ik...

Bovendien, bedacht ik, de woon-werk km zijn toch wat minder, zo'n 6000 vd 18000/jaar én de prive km zijn vaak langere afstanden. Dus als je accu leeg is, dan moet het 1.4'tje wel dik 1600 kg meezeulen, dat is ook niet goed voor je verbruik. Of zie ik dit verkeerd? Langere rit bedoel ik dan bijv 100-150 km, op vakanties zelfs meer, richting 500 km. Oke, kun je miss tussentijds opladen, maar hoe lang duurt dat en wat is je winst? Kortom, ben wel benieuwd naar je ervaringen/verhaal!

EdwardP

Actief lid
Volgens Spritmonitor heb ik 9007 km gereden en het verbruik is gemiddeld 2,63 ltr en 14,59 kWh per 100 km.
Mijn woon-werk verkeer (40 km) doe ik elektrisch, dat gaat net en de langere ritten rijd ik hybride.
Laden kan ik vaak thuis met de zonnepanelen, midden in de zomer wekken die genoeg op om de auto min of meer gratis op te laden (dan moet niet tegelijkertijd de wasmachine aan staan). Rond deze tijd laad ik ongeveer de helft op zonne-energie en de helft via Eneco.
Op de dagen dat ik buiten de deur werk, gaat hij gewoon 's avonds aan het stopcontact, dan betaal ik natuurlijk de volle mep.
Volledig opladen van een lege accu duurt ongeveer 3,5-4 uur.

Kortom, het is even rekenen of het voor jou lonend is. Dat zal voor iedereen weer anders zijn.

Tman0961

Forumguru
Elke (automatische) versnellingsbak vervangen als deze stuk is, is een duur grapje. Dus dat lijkt me geen specifiek relevant argument voor of tegen de iV.

Ik begrijp de discussie eigenlijk verder niet zo goed. Je hebt een S3 waar je tevreden over bent toch? De iV gaat je vermoedelijk de komende tijd geen bergen met geld besparen. Dus waarom zou je überhaupt dan een de overstap blijven overwegen?

Verder is er op het forum genoeg gesproken over verbruik, vakanties, etc tov de iV. Als je even wat rondneust kom je vanzelf uit :thumbsup:

Bovenaan Onderaan