Rem schijven of wielnaven

Goede morgen,

Ik rij een oct 2 uit 2007 met nu 137.000 km. Een 20.000 km geleden zijn er nieuwe remschijven gemonteerd ivm met het trillen gedurende het afremmen van de auto. Hiervoor reed ik een oct1, daar zijn ongeveer 6 setjes remschijven op gezet. Het totaal km op die oct 1 was 210.000 km. Ik weet dat er bij die oct1 sprake is geweest van een slingerende wielnaaf en dat daarom die schijven zo snel krom waren. Weet iemand of dit ook het geval is bij die oct 2 uit 2007? Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord, Mark

Oct2 1.9 business line
 

hemi24

Forumguru
Officieel is het slingerende wielnaven probeem opgelost in 2005 en zou het daarna niet meer voorkomen, echter:

Mijn vorige O2 (Mei '07) heeft destijds bij 90k nieuwe blokken vóór gekregen. Nog geen maand later had ik het probleem dat de auto lichte onballans vertoonde, wat na uitballanceren niet verdween. Tevens had ik hierbij het verschijnsel dat als ik de auto liet uitrollen voor een stoplicht en hierbij rustig remde, de auto als het ware schokkend vertraagde. Bij langere ritten werdt het erger en bij een "koude" auto was het zo goed als weg. Mijn mening: kromme schijven...

Monteur van de dealer heeft een testrit gemaak en kon niets merken. Nogmaals een rit gemaakt waarbij de monteur als bijrijder meeging en toen een verbaasde blik met de woorden "Oh, ja..."

Vervolgens nieuwe schijven gekregen en het probleem was weer verdwenen..!

Wie weet wat de oorzaak hiervan geweest is mag het zeggen; foutje tijdens het monteren en de auto met de schijven op de brug laten stuiteren? of heeft de monteur iets te veel z'n best gedaan met het inremmen van de nieuwe blokken?
 

Spaced

Senior Member
Ik hetzelfde ervaren als hemi24, alleen dan met een Volkswagen Golf. Meerdere malen bij dealer geweest, konden elke keer niks vinden. Toen eens met monteur samen geweest, en toen was het "ohjah, nou voel ik het ook"

Schijven vervangen en toen was het issue opgelost. Mijn Golf was bouwjaar 2005.
 

yup

Lid
Ik kan je wel vertellen dat de OEM schijven ONGELOFELIJK BIZAR goed zijn.

Ik heb met schijven die bijna op de minimumdikte zaten meerdere malen op de autobahn noodrem acties gehad (van 200 naar 100) en geen enkele vorm van trilling. Echt bizar hoe hard zoeits kan remmen zonder dat het krom word.

De auto heeft bijna 300k op de klok en er zitten weer (OEM uiteraard) blokken en schijven onder.

Tot nu toe NOOIT last van trillingen gehad, rechter voor wiellager is vervangen, en de kenner weet dat dat inclusief wielnaaf is (dus niet een losse lager) daarna nog steeds geen trillingen...

Afkloppen. Qua remmen ben ik 200% tevreden (de vertraging als je rustig op de pedaal trapt mag iets beter, maar goed), als iets mij echt irriteert zijn het wel remmen die trillen. Zelfs bij mijn 106 heb ik voor die reden nieuwe schijven en blokken laten zetten.
 
Herken het probleem. Ik heb dit probleem al sinds 80.000 km en inmiddels staat er 175.000 km op de teller en heb ik het probleem nog. Inmiddels ben ik al 3 sets remschijven verder maar zonder resultaat. Diverse dealers kunnen niets vinden met de reactie "Dit hebben we nog nooit meegemaakt" en "Heel vervelend ja maar we kunnen niets vinden".....

Voor mij is dit zo'n ergerlijk punt geworden dat ik geen skoda meer hoef. Ik moet nu nog 2 maanden in deze auto rijden en dan voorlopig even geen skoda meer voor mij...

Gr, Dolf
 
Bovenaan Onderaan