Remblokken achter vervangen.

Goedendag allemaal. Ik wilde dit weekend mijn achterremblokken vervangen van mijn Skoda Octavia Combi 1.6i uit 2006. Had een set remblokken gehaald bij de dealer. De remklauw had ik heel makkelijk van de auto af, maar wat een moeite om die remcilinder terug te duwen. Ik weet dat je bij dit type de remcilinder terug moet draaien om de remblokken ertussen te krijgen. Echter is dit bij mij niet gelukt. Ik kan de cilinder wel draaien,maar hij gaat geen millimeter naar binnen. Ook niet als ik tijdens het draaien er druk op uitoefen. Had ook al geprobeerd om de ontluchtingsnippel open te gooien tijdens het draaien zodat er minder druk op de cilinder zou staan,maar ook dit heeft niet geholpen. Is er misschien een speciale manier of een special stuk gereedschap om die cilinder terug duwen ? Ik heb uit wanhoop maar weer even de oude remblokken erop gezet,anders kon ik de auto niet eens gebruiken. Wie heeft de tip. Alvast bedankt. Vr.Gr.Henk.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb bij een auto nog nooit een remrevisie gedaan maar wel bij een motorfiets. Dat is natuurlijk hetzelfde principe alleen wat groter uitgevoerd.

Bij de motor had ik last met het terugduwen gezien er al snel wat corrosie optreedt op de zuigers en daarom het hele zaakje niet zo gemakkelijk langs de keerringen gaat. Duw je de zuigers te diep dan is sowieso de kans groot dat je de keerringen beschadigd en je lekkage krijgt.

Afhankelijk van de staat van de klauwen is opknappen misschien een idee? Dus van de leidingen koppelen, zuigers eruit, schoonmaken enzo.

Maar goed, dan moet je het systeem weer vullen (vloeistof sowieso elke 2 jaar vervangen, zegt men). Dus dat is wel weer een ander klusje! Moet je wel aankunnen.

Het is een systeem dat op vloeistofdruk werkt dus je drukt de zuigers naar buiten. Als je die naar binnen wilt drukken moet de vloeistof dus ook ergens naar toe. De andere kant op, dus je moet wel de deksel van het reservoir even eraf halen en zorgen dat de terugspoelopening open staat. Anders lukt het sowieso niet.

Dus ja... je hebt een klusje.

Het kan trouwens best dat er te veel vloeistof in het systeem zit voor je nieuwe blokken (vandaar deksel eraf) gezien je blokken een heel stuk versleten zijn en dus meer naar buiten staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bici

Ronnie

Forumguru
@Gieliovd: De remklauwen voor de achterwielen zijn gecombineerde mechanisch/hydraulische zelfstellende klauwen, deze kun je niet simpel terugdrukken, het handremstelmechaniek verhinderd dat!


De remzuiger is terug te draaien met gereedschap VW/Skoda 3272, of Hazet 4970/6.
Ik ga er van uit dat dit niet voorhanden is dus daarom mijn oplossing welke ik al jaren gebruik: iets haaks maken oude steeksleutel (moet binnenin de zuiger passen) of zoiets met een brander zetten, dan de zuiger onder druk (niet teveel, anders beschadig je het opstelmechanisme) RECHTSOM (CLOCKWISE)terugdraaien (met zelfgemaakt gereedschap), vaak lukt het ook met een paar felle tikken met een beitel ofzo, altijd RECHTS OM tikken.
Er is speciaal aftermaketgereedschap in de automaterialen handel te verkrijgen, maar vaak lukt het ook op de bovenstaande manier!
Na de montage van de nieuwe blokken de handrem hendel aan de klauw enkele malen bewegen om de blokken af te stellen!
Succes!
 

Gieliovd

Forumguru
Hmm, dat kan ik me zo snel niet inbeelden.

Maar dat mechanische gedeelte zou dan toch het beste gedemonteerd kunnen worden? Als dat kan tenminste.

En ja, dit verhaal klinkt ook plausibel :)

@TS: succes met de klus!
 

Ronnie

Forumguru
Hmm, dat kan ik me zo snel niet inbeelden.

Maar dat mechanische gedeelte zou dan toch het beste gedemonteerd kunnen worden? Als dat kan tenminste.

En ja, dit verhaal klinkt ook plausibel :)

@TS: succes met de klus!

Het mechanische deel van het opstelmechaniek zit aan de onderzijde van de zuiger, dus binnenin. Hier kan niets van gedemonteerd worden, behalve het hendeltje van de kabel dan!
 

remmie

Lid
Heb vorige week remmen gewisseld rondom ( Brakemax ), ik heb de tangen met een lijmklem onder spanning gezet en toen met een seegerringtang de zuiger gedraaid terwijl ik steeds de klem iets aandraaide. Op een gegeven moment draaide de zuiger mee met de lijmklem en was ik binnen enkele minuten klaar.

Brakemax spul is overigens aan te raden. Pakt veel beter dan origineel en is nog betaalbaar ook (€409 voor de complete set voor + achter, geperforeerd/geventileerd) via autopartsonline.
 
Bedankt voor de tip,mannen. Ik ga het proberen met een lijmklem en een dop. Het is dit weekend slecht weer,dus wacht het even af tot het droog blijft. Ik houd jullie op de hoogte. Vr.Gr.Henk.
 
Bedankt voor de tip,mannen. Ik ga het proberen met een lijmklem en een dop. Het is dit weekend slecht weer,dus wacht het even af tot het droog blijft. Ik houd jullie op de hoogte. Vr.Gr.Henk.

Slecht weer Henk?? Hier in de Beemster is het droog.Regent dan zo lokaal in Purmerend?
Of ben je een echte mooi weer sleutelaar.:laugh::laugh:
 

Gieliovd

Forumguru
Slecht weer? Zover ik uit het raam keek was het prima in de omgeving van Alkmaar.

Maar ja, als je met 39*c op bed ligt dan zie je niet veel.
 
Slecht weer Henk?? Hier in de Beemster is het droog.Regent dan zo lokaal in Purmerend?
Of ben je een echte mooi weer sleutelaar.:laugh::laugh:

Hahahaha. Liefst alleen met mooi weer. Wou er s'morgens mee beginnen en toen regende het hier. Dacht eigenlijk dat het de hele dag zou gaan regenen,zo zag het er s'morgens wel uit. Uiteindelijk werd het s'middags beter. Toen had ik er geen puf meer voor. Wil er s'morgens mee beginnen voor het geval het dan tegen zit. Dan heb ik genoeg tijd om het in elkaar te zetten. Heb de auto de hele week nodig,dus hij moet wel klaar zijn als ik de week begin.
 

EdK

Forumguru
De oplossingen die aangedragen worden zijn prachtig, alleen mis ik één belangrijk ding in alle verhalen !
Voor je de zuigers terugdrukt ( op welke manier dan ook ) zou ik de zuigers wel even schoonmaken en controleren op fine bramen !
Omdat de zuiger beweegt tussen rubber keerringen zouden deze beschadigd kunnen raken met alle gevolgen vandien !
En ten tweede , gemorste remvloeistof altijd goed verwijderen want het is net afbijtmiddel dus laten zitten op gelakte delen is op korte duur een deel met geen verf of lak meer !!
 

Gieliovd

Forumguru
Bij de motor had ik last met het terugduwen gezien er al snel wat corrosie optreedt op de zuigers en daarom het hele zaakje niet zo gemakkelijk langs de keerringen gaat. Duw je de zuigers te diep dan is sowieso de kans groot dat je de keerringen beschadigd en je lekkage krijgt.

Afhankelijk van de staat van de klauwen is opknappen misschien een idee? Dus van de leidingen koppelen, zuigers eruit, schoonmaken enzo.
Wel goed lezen he Ed ;)
 

ByArno

Nieuw lid
hai Henkus
dank voor je vraag daardoor kon ik de remblokken monteren op mijn octavia
mij lukte het in draaien van de remklauw heel goed met een sleutel van een kleine slijper
 

Antera

Donateur
hai Henkus
dank voor je vraag daardoor kon ik de remblokken monteren op mijn octavia
mij lukte het in draaien van de remklauw heel goed met een sleutel van een kleine slijper

Aangenaam kennis te maken :smiley29:


slijpersleutel werkt ook prima
 
een plaatje met 2 nokjes erop en daar een lange bout aan lassen en deze door een opeen plaatje gelaste moer monteren, of ben je afhankelijk van de spoed van het schroef draad?
 

RapidFrans

Senior Member
Misschien een beetje off topic maar is de slag die mijn handrem nu maakt (groot) zelfstellend of moet dat handmatig?
 

Spierings

Forumguru
Handrem is zelfstellen, als de remmen opgepompt zijn moet de slag van de handrem ook weer goed zijn..
 
Bovenaan Onderaan