Remblokken / Schijven vervangen Octavia 3 td85/1.6 a7

Beste mensen,

Bij het monteren vd winterbanden zag ik dat de remblokken aan de voorkant aan vervanging toe zijn.
(Mag ook wel na 135.000 Km, maar verwonder mij dat ik nog geen waarschuwing heb op de dash)
(Ik sleutel zelf aan een lotus Elise en heb daar ook de remmen volledig gereviseerd, dus ik heb wel wat algemene ervaring)
Ik zie bij winparts blokken van Bosch en Brembo voor ongeveer 45 euro voor een set, niet te duur dus.
Aangezien ik dan toch bezig ben, denk ik er over om de remschijven ook maar gelijk mee te nemen, die zijn iets van 95 euro per stuk, dan ik alles weer top.

Heeft iemand hier nog specifieke tips voor mij? Rubbers, Cylinder issues etc etc

Bedankt!!

Frans
 

Tees

Donateur
Ik ken niet specifiek de remmerij van de O3, maar er zit weinig verschil tussen de verschillende auto's (hele zware remmen zoals bij een vRS uitgezonderd). En t stelt niet enorm veel voor bij VAG-auto's om de boel te vervangen, meen me alleen te herinneren dat je een inbus-7 nodig hebt om de klauwen los te halen, dat is een atypische maat die in de meeste setjes niet zit.
 

Cordoba

Forumguru
Als er na 135k km nog de remblokken uit de fabriek op zitten, dan zullen die schijven ook niet veel versleten zijn, normaal moeten de schijven toch wel een paar remblokkensets overleven voor ze te dun worden. Als de schijven weinig of geen roest vertonen kun je ook de schijven laten zitten.
 
Inderdaad, ik zal vd week eens de dikte vd schijf met een micro meter opmeten. Ik voelde wel duidelijk de slijtage rand vd schijf.
Ik had niet veel tijd met het banden wisselen, dus vd week even goed naar te kijken.
 

Antera

Donateur
Bij deze km stand hoef je niet meer te vervangen van je schijven en blokken. Je kan de geleiders even invetten maar verder is de rest nog in prima staat. Remblok slijt indictator zit er wel op als het goed is. Tjek recht daar zit normaal gezien de connector ervoor. Misschien hebben ze die doorgelust . Dit komt voor als men blokken koopt zonder sensoren,
 
Ik heb er gisteren eens de tijd voor genomen en er echt goed naar gekeken.
1. Er zit geen slijtage indicator aansluiting op. De enige kabel die er naar toe loopt is de naar de rotatie speed sensor (voor de abs)
2. De dikte van de blokken is nog ongeveer 3mm, dus vervanging is nog niet urgent maar moet wel een keer gebeuren
3. De schijven zijn nog goed, en gaan nog zeker 100K km mee
4. De geleiders invetten is idd een goed idee. (Kopervet?)
5. De blokken die er nu onder zitten zijn VW AG FERODO 4454 4FR GB
ik heb op het internet gezocht naar de vervanging van die blokken, en er lijkt wel een wildgroei van merken en soorten... :)
Enige aanbeveling van merk? Brembo, of gewoon dezelfde blokken Ferodo uit de UK? Die werken gewoon goed....
 

Eltjo

Forumguru
TWR TRW? weinig stof blokken geven idd minder stof of mijn velgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ja, ik zag die ook langskomen. "Minder stof" zou betekenen "minder materiaal" dus ook een langere levensduur..
Echter, het materiaal van de remschijf en de blokken moeten wel een match zijn voor een goede remprestatie bij droog en natte omstandigheden. Ik zie bij het blok van TRW een ander materiaal (iets met keramisch dacht ik) dus dan zal je ook de bijbehorende schijven moeten nemen denk ik
 

Eltjo

Forumguru
Tja, er was maar een TRW remschijftype te koop op Autodoc. Die heb ik gekocht met de blokken en alles laten vervangen.
Maar je zou bij TRW wellicht kunnen informeren hoe dat zit, als je niet al op de eigen site informatie vindt.
Mijn ervaring is dat mijn schijven nu wat zwart vlekkerig zijn ipv glimmend metaal. Dat kan komen omdat de auto ook al 165dkm met de voorremblokken had gedaan. Wat niet remt, rem je er niet af....
 

Tees

Donateur
Die blokken van TRW werden toch al ergens anders besproken? Kan zo 1-2-3 niet terugvinden waar...maar daar werd ook een test van de ADAC gelinkt, waaruit kwam dat de TRW Ceramic blokken met bijbehorende schijven zeer goede remeigenschappen hebben en een lange levensduur. En dus weinig stof.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb het er eerder over gehad ja, maar weet ook niet van een ADAC test. Ben wel benieuwd en of ik dan de juiste combi heb volgens TRW. Wat er nu op zit kan ik nagaan.
 

Tees

Donateur
Correctie! Heb t even nagezocht, ging over de ATE Ceramic blokken + schijven! Al die 3-letter merken ook :rolleyes:

Dit topic is 't:
Ik gebruik voor de velgen Wheel Sealant van Poorboy's World. Goede ervaringen mee. :jaja:


Volgens de uitkomst van een test die door de ADAC is uitgevoerd gaan de ATE's zeker langer mee. Voor de test is een Golf 7 voorzien van aftermarket sets schijven en blokken, en deze vervolgens aan de tand gevoeld. Alle sets zijn van hetzelfde merk en de uitkomsten spreken voor zich. Zie onderstaande link.

Test > https://www.adac.de/rund-ums-fahrze...artung-inspektion/bremsscheiben-bremsbelaege/

Ze hebben hier van ATE overigens wel de standaard schijven - niet de gegroefde Powerdics waarvoor ik heb gekozen - icm de Ceramic remblokken gebruikt. Of dat van invloed is op de slijtvastheid van het set wat ik heb gemonteerd? Afwachten.

Kleine kanttekening voor geïnteresseerden. Volgens de ATE catalogus waren er geen Ceramic blokken beschikbaar voor de achteras van mijn model O3. Huh? Bergen aan VAG modellen die met dezelfde onderdelen rondrijden maar precies voor dit type dan niet...? :arghh:
Aan de hand van de code van remklauw, 1KD, gaan kijken bij andere Skoda modellen en al snel het passende type Ceramic blokken gevonden. Met deze bevindingen navraag gedaan bij een remmenspecialist in Duitsland en deze bevestigde dat het daadwerkelijk past.
Of te wel, als het niet in de catalogus staat wil dat niet zeggen dat het er niet is. :jaja:

Ff snel gecheckt bij ATE @Tees > voor jouw O2 heb je voor de achteras dan weer de keuze uit 4 verschillende Ceramic blokken...
 

Eltjo

Forumguru
Ah, dank je. Ik heb het zojuist doorgelezen. Ah, voor huis-tuin-keuken gebruik maakt het allemaal niet veel uit.

Dat je met de Golf eerder bij de dealer staat om blokken te laten vervangen heb ik dus niet terug gezien bij de Skoda. Na 165dkm waren mijn Skoda dealer voorblokken nog (lang) niet versleten.

Van de voorschijven zei men al 3 jaar (ca. 75dkm) achter elkaar, en van de achterschijven de laatste keer ook, bij de APK dat ze dunner waren dan moest - geen APK afkeur. Omdat ik bij lichte pedaaldruk voelde dat het heel lichtjes schokte en zag dat de achterblokken minder dik waren, besloot preventief alles te laten vervangen. Overigens was na aankoop materiaal het lichte schokken verdwenen. Met mijn Legagy had ik ooit eens voorblokken vervangen en de schijven gestraald in professionele cabine; nadien was het schokken over!
Materiaal van Autodoc en montage in PL was samen even duur als volgens mijngarage.nl alleen voor met X merk materiaal.
Maar zeker niet vervangen omdat het dus (direct) nodig was.

Het is mij uit deze info niet duidelijk of je nu andere schijven bij de low dust blokken nodig hebt of niet.
Omdat het er niet bij staat en geen ander type TRW schijven werd aangeboden door Autodoc verwacht ik niet dat dat zo is of dat het uitmaakt dat je deze blokken op een ander merk schijven monteert.

Ik heb trouwens ook wel last van die drie letters .... TWR is een religieuze club en heeft niets te maken met remmen, hetzij dat ik zelf dan weer wat geremd wordt.
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
Het is mij uit deze info niet duidelijk of je nu andere schijven bij de low dust blokken nodig hebt of niet.
Ff gekeken op de site van TRW bij een paar uitvoeringen van de Low Dust Brake Pads en daar staat het onderstaande:

1670792263634.png
Ergo, icm met deze blokken zijn geen speciale schijven nodig.
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt!
Naar verwachting dus, kunnen de low dust blokken op elke metalen schijf. Maar bij TRW hebben ze natuurlijk liever dat je ook hun schijven monteerd.
 
Bovenaan Onderaan