Remblokken vervangen schijven achter (Bosch)

ventovice

Senior Member
Hallo mede-forum-leden,

Ik ben niet zo heel actief op dit forum, dus weet ik niet waar ik deze vraag moet stellen...
Maar omdat het om mijn Octavia 1 gaat, doe ik het maar hier!

Het is voor sommigen mss een simpele vraag, maar IK weet het niet:

Ik wil de remblokken van mijn Skoda vervangen (schijven achter) en heb daarvoor BOSCH remblokken gekocht.
Nu zit er aan de achterkant van de nieuwe blokken 3M dubbelzijdig klevende tape...
Waar is dit voor?
Ik weet niet beter dat op die plek juist kopervet gesmeerd moet worden, teneinde vastzitten en piepen te voorkomen.

Als iemand het weet, hoor ik het graag!
 

Spierings

Forumguru
Er hoeft alleen kopervet op de glijvlakken...

Die 3m tape is dat de blokken vast in de klauw zitten en hierdoor niet kunnen bewegen. Wat ook weer voor bijgeluid zorgt.
 

ventovice

Senior Member
Wat bedoel je, chris01? Omdat ik toevallig niet weet waar de tape voor is, zou ik (dus?) geen remblokken kunnen wisselen?
 

Huibert

Forumguru
Even vraag tussendoor, sinds wanneer wordt dit tape hiervoor gebruikt? Twee jaar geleden nog een keer blokken aan de voorkant vervangen en hierbij zat geen tape oid. En vroeger ook geleerd omm, heel weinig, kopervet aan de achterkant van de blokken te doen.
 

ventovice

Senior Member
Beste Huibert: Ik heb toevallig Bosch remblokken voor zowel vóór als achter gekocht, maar alleen op die van achter zit die mysterieuze 3M-tape...


Wat dat kopervet betreft: alle plekken die contact maken met iets (bracket, zuiger, remklauw) met kopervet, heb ik altijd begrepen...
 

turboturbo

Forumguru
Ik las een mogelijke verklaring hier:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?p=988952#p988952
Als er een stukje zelfklevende schuimfolie bijgeleverd wordt, gebruik dit dan ook. Dit dempt nl de trillingen van de blokken bij zachtjes remmen en dus het piepen! Kan je ook zelf doen door er 3M dubbelzijdige tape op te plakken, de lijmlaag aan de zuigerkant gaat er toch snel af en het schuimlaagje dempt geweldig. Beter dan kopervet!
 

chris01

Senior Member
ik zal het je zeggen !!! zou het niet weten .
maar heb dit gevonden voor jou op het saab forum

Dit dempt nl de trillingen van de blokken bij zachtjes remmen en dus het piepen! Kan je ook zelf doen door er 3M dubbelzijdige tape op te plakken, de lijmlaag aan de zuigerkant gaat er toch snel af en het schuimlaagje dempt geweldig. Beter dan kopervet!
 

ventovice

Senior Member
...dus het 3M dubbeltape gebruiken om er schuim op te plakken dan maar?
't is de moeite van het proberen waard.

Dank jullie allen voor het meedenken iig
 

ventovice

Senior Member
Haha! Als-ie goed rijdt, heb ik het forum niet nodig...
Maar àls ik dan iets post, ben jij mijn trouwe fan; meestal wel een reactie van jou! thnx.
(...of een 'forumguru' reageert gewoon overàl op; dat kan natuurlijk ook... :-P )
 

ventovice

Senior Member
I know... maar dat duurt voor mij nog wel ff...

Voilá!
Zó! De nieuwe schijven en remblokken zitten erop, hoor!
Alle bouten gingen vrij makkelijk los; de 'schijf-schroefjes' ook, maar wel pas na een ferme klap op een slagschroevedraaier; zoals gewoonlijk zal ik maar zeggen...
Linksachter/binnenzijde was staal op staal, dus schrapende geluiden afgelopen week...
(dat was ook de reden om actie te gaan ondernemen vandaag)
De zuiger was zo ver eruit gedrukt, dat het terugstelgereedschapsetje (3x de woordwaarde...) er niet eens meer tussen paste...:pieker: ....bovendien zat de zuiger inmiddels muurvast!
...dus ben ik maar meteen naar de lokale sloperij gegaan om een andere te halen.
Maar goed, met een beetje oponthoud is de klus wèl geklaard.

ON TOPIC:
Ik heb dus 'gewoon' het M3 beschermfolie-tje op elk blokje verwijderd, daarna op de hoeken (waar contact met de brackets is) nog wat kopervet erop en ze daarna gemonteerd.

[we zullen wel zien/horen of het effect heeft]
Morgen wèl nog even ontluchten samen met m'n vrouwtje :troost:
Wat hebben 'WE' nu geleerd? METEEN ff checken, als je iets vreemds hoort... :banghead:

Daarna de voorkant; dat was easy!
De remblokken aan de vóórkant waren, na inspectie, nog goed genoeg bevonden (lees: nog zeker 1cm remvoering op alle blokken) Dus die nieuwe Bosch remblokken gaan nog ff op voorraad.
Wel heb ik meteen die 4 geleide-boutjes (imbus 7) van een nieuw kopervetlaagje voorzien.

Morgen na het ontluchten ook nog multisnaar, luchtfilter, interieurfilter en bougies vervangen.
 
Bovenaan Onderaan