Remblokken vervangen

BarryXX

Actief lid
Is het vervangen van remblokken rondom bij mijn auto goed zelf te doen zonder speciaal gereedschap? Dit omdat de dealer er 300€ voor rekent. Bij vorige auto's en motorfietsen heb ik vaker blokken vervangen zonder problemen.
 
De voorkant is goed te doen. Remzuigers zijn terug te drukken. Bij de schijfremmen achter moet de remzuiger met een draaibeweging worden teruggedrukt. Dit vereist wel speciaal gereedschap.
 

BarryXX

Actief lid
Ofwel voor zelf vervangen en de achterzijde bijnde dealer laten doen. Scheelt toch 100€ :)
 

EdK

Forumguru
Voor je de remzuiger terug druk deze eerst wel reinigen .
Anders is de kans groot dat je de keerringen met terugduwen en vuil erop gaat slopen
 

hh1174

Lid
Ik heb het in het verleden met mijn Passat zelf gedaan inclusief de schijven. 660 euro bij de dealer, en zelf voor 220 euro + 10 euro (mazzel bij Brezan) voor een terugstelsleutel. Als je de volgorde aanhoud met de bijhorende aanhaalmomenten is het goed zelf te doen. Band onder de auto houd het veilig :lezen:

Succes,
 

polf

Senior Member
Voorrem:
7mm inbus nodig om de geleide pinnen van de remklauw los te draaien (7mm heeft niet iedereen). Later weer vastzetten met 30NM. Niet aan de remslang laten hangen maar vooraf even een touwtje oid aan de veer hangen waarin je de remklauw kan laten steunen/hangen.

Achterrem kan je als voorzichtig bent voor het bescherm rubber om de ruiger heen met een lijmklem onderdruk zetten en voorzichtig met een waterpomptang draaien. Het is een combinatie van drukken en draaien waardoor de achterste zuiger weer terug naar binnen loopt. (Het rubber en de zuiger beschadigen makkelijk dus doe het voorzichtig!! maar het is mogelijk zonder special gereedschap.)

Als je het al vaker gedaan hebt op ander soort voertuigen moet je dit ook best lukken want het is geen rocket science.

Grt Polf
 

Antera

Donateur
Even kijken onder de auto links. Of er 2 stekkers zitten onderaan het fusee. En is namelijk met remsluitindicator en de andere niet
 

BarryXX

Actief lid
Dat is het juist; deze hebben allebei een waarschuwingscontact, echter de afmetingen van de blokken verschillen... Maar ik heb gezocht op kenteken, dus hoe weet ik dan wat de juiste maat is?
 

polf

Senior Member
Kijk even aan de zijkant door je velg heen of je daar een soort metalen steunveer ziet zitten op de remklauw die boven en onder in een gaatje geschoven zit?
Als je in de online EKTA 615-25 (tevinden bij downloads) kijkt zie je dat dit systeem PR 1ZE is .


Het andere systeem werk met een clip die het remblok in de klauw houdt en wordt aangeduid met
PR 1ZF,PR 1ZM (ekta 615-20)


Remsysteem
Ate / teves
Toepassing
Vooras
dikte (in mm)
20
breedte (mm)
146
hoogte (mm)
54,7
technische informatie
Waarschuwingscontact inbegrepen
voor PR nummer
1zf, 1zm
---------------------------------------
Remsysteem
Ate / teves
Toepassing
Vooras
dikte (in mm)
20,6
breedte (mm)
156.3
hoogte (mm)
66 / 71,3
technische informatie
Waarschuwingscontact inbegrepen
voor PR nummer
1ze
 

GD732P

Nieuw lid
Ook ik ben op zoek naar de juiste info voor remblokken en remschijven onder de Octavia II. Waar kan ik de download EKTA 615-25 vinden?
 
Bovenaan Onderaan