Remblokken zelf vervangen

Geo

Lid
Sinds vandaag zie ik de melding voorbij komen dat de remblokken gecontroleerd (vervangen) moeten worden.

Met een overvloed aan keuze in verschillende merken en maten, toch hier ook de vraag:
Hoe kom ik er achter welke de juiste zijn voor mijn O3 (rs 220)?
 

brepus13

Forumguru
Ook op kenteken toont hij vaak meerdere maten. Het makkelijkste is om je achterwiel even los te maken en te kijken/meten wat er nu op zit ;)
 

Antera

Donateur
Achter vervangen is alleen mogelijk als:

Electrische handrem met VCDS om de remklauwen vrij te stellen
Handmatig handrem met een terug stel tool.

Beide kan ik eventueel voor je verzorgen.
 

Geo

Lid
Ik kwam met mijn kenteken inderdaad op verschillende maten en mijn auto heeft geen elektrische handrem, dus moet het met de terugstel tool gaan lukken.

Is die voor de remmen voor niet nodig dan?
 

frusty83

Senior Member
Sticker in je onderhoudsboekje of onder je nat in de kofferbak vind je de code voor je remmen.. bv 1ku 1zc of iets dergelijks wat correspondeert met een code die je bij winparts ziet staan bij de verschillende types voor je auto
 
  • Leuk
Waarderingen: Geo

catch me

Forumguru
Aan voorzijde niet nodig in principe, zit geen mechanisme in voor de handrem bediening die je terug moet stellen, voor de achteremmen wel noodzakelijk
 

Jee13

Forumguru
Ik had wat info bewaard toen ik bezig was met zoektocht naar materialen voor mijn RS



remmen Octavia 3 RS TSI, 220 PK


Voorzijde, code 1LG
Original VW Bremsscheiben 1LJ 1LM 1LA 340x30 vorne 5Q0615301G 1K0615301AD
Maße: 340x30mm 5/112

Bremsbeläge vorn Original Audi VW Verschleißanzeige 8V0698151C Beläge Set


Achterzijde, code 1KT
Original VW Audi Bremsscheiben Set hinten 1KS 1KT 1KK Scheibenbremsen 1K0615601AA Hinterachse
Maße: 272x10 mm 5/112

Original VW Audi Bremsbeläge hinten Bremsen Beläge 5Q0698451L


1LG code remmen, skoda octavia 2014, 2.0 TSI , 220 PK
340x30mm front


schijven:
Art. Nr.: 600.3243.52
ZIMMERMANN SPORT REMSCHIJF COAT Z Remschijf
Vooras, Binnen geventileerd, Geperforeerd, Gecoat

blokken:
Art. Nr.: 13.0460-2617.2
ATE Remblokkenset, schijfrem
Vooras, Incl. slijtage waarschuwingscontact, Met remzadelschroef


code achter 1KT
272mm
Art. Nr.: 13.0460-2790.2
ATE Remblokkenset, schijfrem
 

Antera

Donateur
Voorzijde is met een schroeven draaier beide blokken terug duwen. 2x dop 21 gebruiken. remklauw eraf alles schoon maken en nieuwe blokken plaatsen en terug bouten en klaar
 

turboturbo

Forumguru
...en natuurlijk even de geleide pennen keurig eruit halen, controleren op (oneven) slijtage, de bussen goed schoonmaken, de pennen weer opnieuw invetten met deftig remmenvet van bijv ATE (kopervet is zo jaren ‘10 ;) ) en weer terug monteren.
Geleerd van o.a. een forumlid hier.

Klein preventief onderhoudsdingetje waar je tegenwoordig niet meer op hoeft te rekenen dat dit standaard gedaan wordt. Maar je loopt zo de geringste kans op vastzittende remklauw op den duur (wat in het ergste geval een nieuwe klauw, nieuw schijf én set blokken gaat kosten)
 
Zoek eens bij autodoc, dikwijls is het een eenvoudig werk als je wat handig bent. AUTODOC heeft verschillende video´s die het werkje tonen op een klare manier.
 

turboturbo

Forumguru
Een kanttekening over die filmpjes: ik vind ze soms iets misleidend qua ‘doe het zelf’ uitvoerbaarheid zeg maar.

Voorbeeld:
Ze vervangen bijv een wiellager van een 15 jaar oude Golf 4 (dat onderstel is gelijk aan mijn Octavia 1U) en alles gaat zo hoppa los met simpel handgereedschap. Nou ik heb dat eens bij mijn wielen bekeken maar dat is één vast gerotte roest bende. En andere how-to filmpjes laten zien wat voor strijd je daadwerkelijk met die wielnaven en -lagers voert. En dat het nauwelijks te doen is als DHZ.

Maar in ieder geval leggen die auto doc filmpjes an sich prima de stappen uit en het is goed in beeld gebracht.

In dit geval; een O3 is een jonge auto dus die heeft nog weinig winters en zout wegen gezien denk ik.
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Een kanttekening over die filmpjes: ik vind ze soms iets misleidend qua ‘doe het zelf’ uitvoerbaarheid zeg maar.

@turboturbo idd daar heb je een punt, afgelopen week onderste fuseekogel van de 2006 clio van dochterlief vervangen....was blijkbaar de eerste nog, nou na 16 jaar vast gezeten te hebben was het een aardig gevecht om deze uit het fusee te krijgen.
En ik heb toch een brug, lucht gereedschap enzo ....
 
Bovenaan Onderaan