Remenergie benutten.... Hoe?? (Technisch)

In ben aan het onderzoeken voor welke systeem er kozen is bij de Fabia Greenline Combi, voor het terugwinnen van remenergie.

TIP: Lees verder als je in de achterliggende techniek geïnteresseerd bent.

Als basis zijn er enkele systemen:

-mechanisch/hybride
-elektrisch/hybride


1 mechanisch/hybride: (KERS)

zie:http://www.amt.nl/Nieuws/Slimme-vliegwielhybride-beter-dan-elektrische-hybride.htm
Een mooi systeem, maar kostbaar en zeker niet toegepast in de Greenline.

Siemens is ook al in vergevorderd stadium met een elektrisch/hybride remsysteem (Siemens VDO).
Dit zou mogelijk gecombineerd kunnen worden met remregeneratie in de toekomst

Zie: http://www.amt.nl/Achtergrond/Elektrisch-remmen-in-aantocht.htm
http://www.amt.nl/Video/Siemens-Electronic-Wedge-Brake.htm

De vraag is:
Hoe is de terugwinning van remenergie in de Greenline uitgewerkt?

Ia er een eigen ontwerp van het VAG-concern?




Kan iemand mij hierover meer info verschaffen (links, video's tekeningen) ?
 
Als ik zou moeten gokken, is het een kwestie van de dynamo zwaarder te laten laden als je op de motor afremt. Dit kan eenvoudig via de motorvacuum-sensor ( Onderdruk in het inlaattraject ) en bekrachtiging van het dynamoveld geregeld worden. Dit is niet duur, want het behoeft geen extra onderdelen. Misschien een extra veld ( spoel ) in de dynamo.
 
Je moet toch de kinetische energie overbrengen vanaf de wielen naar bv een dynamo!
Anders heb je veel te weinig rendement!

Ik dacht; aan de voor- of achterwielen, zijn bij de schijven (of tromels) spoelen aangebracht, waarbij je d.m.v. tegen-EMK direct afremt.

Dit geeft een veel hoger rendement, maar is volgens jou hier niet gedaan bij de Greenline.
Begrijp ik dat goed?
 

Snoopy

Lid
@sgl,

De Greenline heeft een regeneratief remsysteem.
Dus bij remmen en laten uitrollen gaat de dynamo zoveel mogelijk stroom in de accu laden.
Daarvoor is de dynamo zwaarder uitgevoerd en is het een speciale accu die een grotere laadstroom kan verwerken.

Bij de duitse site van de vw bluemotion staat dit beschreven:

Start-Stopp-System mit Bremsenergie-Rückgewinnung

Das Start-Stopp-System und die Bremsenergie-Rückgewinnung helfen Energie zu sparen. Das Start-Stopp-System schaltet den Motor bei längeren Leerlaufphasen automatisch ab und tritt der Fahrer die Kupplung, wird der Motor gestartet. Mittels Rekuperation wird die beim Bremsen oder im Schubbetrieb frei werdende Energie durch eine intelligente Batterieladesteuerung zur Ladung der Batterie wiederverwendet.
 

FredV

Banned
Regeneratief remsysteem in detail

Het regeneratieve remsysteem wint op een zo efficiënt mogelijke manier energie terug die tijdens het rijden anders verloren zou gaan. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Dankzij een regelsysteem voor de dynamo is het mogelijk het voltage daarvan te verlagen bij onder meer accelereren of het rijden op constante snelheid. Het regelsysteem zorgt er op die manier voor dat de dynamo de accu optimaal bijlaadt. Het systeem kan zelfs de dynamo helemaal uitschakelen. Dit verlaagt de motorbelasting en daardoor het brandstofverbruik. Speciale software voor het verbruiksbeheer en aangepaste software voor het motormanagement zijn nodig voor het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit.
 
@FredV
De door jou genoemde alinea ken ik natuurlijk.

Het gaat mij hier om het HOE!

Overbrengen van kinetische energie naar bvb de dynamo van de Greenline, hoe gaat dat precies?
Als dit volgens het principe van Ratopec verloopt, dan heb je nauwelijks rendement. (ouderwetse bergremprincipe)

Je moet dus echt elektromotoren aan je wielen zetten om de kinetische energie direct af te vangen/ om te zetten naar stroom en die de accu in te pompen.
Dat gebeurt nl bij hybride systemen zoals de Prius.

En bedenk daarbij, dat het rendement ook niet hoog is! (tussen de 10 tot 17 %)
 
@vinshi
Dat is waar, zolang je je maar realiseert dat het hooguit 1 tot 2 % is. En dan ben ik nog erg optimistisch.
Zelf denk ik dat het een factor 10 minder is.
Maar daarover later meer.....
 
Het is beperkt. Bedenk dat een dynamo als hij aan het laden is , ongeveer 3 á 4 pk motorvermogen opneemt. Laat je hem deze belasting tijdens het afremmen van de auto uitvoeren, zijn dat de momenten van kortstondig geluk. In het totaal van het energiegebruik maakt het geen overweldigende indruk. Maar zoals eerder gezegd, het gaat om het totaal van een aantal eenvoudige aanpassingen die met elkaar toch een aardige besparing kunnen opleveren. Alleen lange versnellingen, of alleen hoge bandenspanning of een start-stop automaat geeft op zich niet veel.
Zo werkt het in de autosport ook. Veel kleine aanpassingen samen geeft groot voordeel. En, voordat je bezwaar maakt, de Greenline is geen F1, dat besef ik mij ter dege. ( is een F II, hihi )
 

Multi1100

Actief lid
@Ratopek, klopt, vele kleintjes.. en het is op zich natuurlijk goed om te innoveren.
Snap nu pas waarom de F2 ook bpm vrij is :winkie:
 

Skoody Boo

Actief lid
Als ik rem, dan duw ik de koppeling in. Hoe kan dan nog de energie van de draaiende wielen nog terecht komen bij de dynamo? De dynamo zit toch gekoppeld aan de motor? En de koppeling verbreekt toch juist de verbinding tussen de motor en de wielen?

Of moet je met greentech-motor niet de koppeling induwen bij het remmen? Of zit het toch nog anders?

Ik begrijp dus toch nog steeds niet hoe het regeneratief remsysteem werkt. Kan ook te maken hebben met dat ik het Duits uit post 4 gewoon niet volg, en met google-vertaal komt er een soepje uit waar het niet simpeler van wordt.
 
@Skoody Boo, als je remt moet je pas ontkoppelen wanneer de motor te weinig toeren maakt. Of wanneer je preventief terug schakelt om weer te kunnen koppelen. Dit geld voor elke auto zonder automaat.
 

Skoody Boo

Actief lid
@Skoody Boo, als je remt moet je pas ontkoppelen wanneer de motor te weinig toeren maakt. Of wanneer je preventief terug schakelt om weer te kunnen koppelen. Dit geld voor elke auto zonder automaat.

Yep, dank voor de feedback. Ik lees het op een ander forum ook. Ga ik dus anders doen.
 
Bovenaan Onderaan