Remklauw achter reviseren, aandachtspunten?

Maggy

Forumguru
Zo dan, heb ik eindelijk ook eens wat....Afgelopen week even langs de kant gestaan met een vastgelopen remklauw rechtsachter.
Blokken waren redelijk gaar, die dus vervangen, echter bij het terugdraaien van de zuigers viel me op dat dàt toch wel héél erg zwaar ging (met een breekijzer de klauw tegenhouden:thumbsdown:). Ook blijven de schijven warm, heb inmiddels gelezen dat dat bij meerdere voorkomt, maar het hoort niet, zeker niet als het de ene keer wel zo is, en de andere keer niet.

Goed, tijd dus voor andere klauwen; NOT, die vindt ik te duur:jaja:, dus dan maar reviseren, in het verleden al bij heel wat auto's de voorste klauwen gedaan, maar nog nooit klauwen met een ingebouwd handremmechanisme. De zuiger moet draaiend verwijdert worden, en voor de rest is het straight forward lijkt me, wat me brengt op ontluchten. Is de procedure anders dan bij een auto zonder abs?(deze heeft dus abs)
(denk het niet, ik gebruik altijd de 2-man procedure)

Zie ik nog iets over het hoofd?

Gr, Bas
 

Monteurtje

Forumguru
Remzuiger eruit trappen. Dus iemand die de rem paar keer intrapt totdat de zuiger eruit valt. Bakje eronder zetten. Komt ook wat remvloeistof mee.
Dan rempedaal ingetrapt houden/vastzetten. Dan loopt er geen remvloeistof meer uit. Of de slang dichtknijpen.
Het makkelijkste is om de klauw los te halen zodat je die in de bankschroef vast kan zetten.
Alles goed schoonmaken. Zuiger schoonmaken.
Er zit een soort keerring in de klauw. Op letten op montage. Zit een schuine kant aan. De groef waar het hoesje van de zuiger in valt ook goed schoonmaken.
Als je die keerring erin hebt dan begint het geknooi om het hoesje goed erin te krijgen en dan de zuiger erin draaien.
Er is speciaal vet voor. Zodat het allemaal wat soepeler erin gaat.
Ik vind het pruts werk.
 

Berry1912

Forumguru
Volgens mij vallen de prijzen wel mee voor een nieuwe set. Op ebay heb je al sets voor rond de 80 euro. Ik weet natuurlijk niet of dat vergelijkbaar is met originele kwaliteit. Ik zou zelf,alhoewel ze achter zitten, niet beknibbelen op remmen.
 

Maggy

Forumguru
Zo, een weekje later, en apk-tje later (geen punten, dus ze mag weer een jaar), vandaag dan de achterklauwen aangepakt.

Van Holsch hier in de polder een oude klauw meegekregen, en die eerst maar eens uit elkaar getrokken, valt erg mee. Het was een klauw die vervangen was omdat ie vast zat, dat klopte, het handremmechanisme zat vast, verder was er niks mis mee. Deze klauw bood wel een mooi kijkje intern, want hij ligt nu onleed in de tuin:nailbiting::maakmegek:.
Een klauw met daarin een handremmechanisme bestaat uit aanzienlijk meer onderdelen dan een gewone voorklauw, zelfs de zuiger bestaat uit meerdere onderdelen; maar niks om bang van te worden of te zijn. (bij een normale revisie is het NIET de bedoeling dat je de zuiger uit elkaar trekt, hier zijn GEEN reservedelen voor te krijgen. Ik heb hem uit elkaar gehaald om te laten zien wat er in zit!!!)



Goed, de klauwen van de auto, revisie werkwijze.

1, Bestel bij de dealer een setje om de klauwen te reviseren, dan weet je zeker dat je het juiste krijgt (er zijn meerdere (3) maten klauwen gemonteerd op de 1z5. Om de kosten hoef je het niet te laten; 21 euro en een beetje inclusief voor 2 klauwen.

2, Stel de handrem terug, stelmechanisme onder de armsteun, bereikbaar door het asbakje er uit te trekken, sleutel 10, normale draad. Terugstellen doe je om ruimte te krijgen om de kabel uit de hevel te halen.

3, maak de remleiding op de klauw los, sleutel 11.

4, Maak de bouten in de geleidepennen los, sleutels 13 en 15, en wrik de klauw los van de drager, dit kan zwaar gaan. Als de klauw los is, blokken eruit.

5, Haal de handremkabel uit de houder op de klauw, met een punttang.

6, Maak de flexibele remleiding los van de klauw los van de klauw; trek hiervoor de klemveer los met een tang en trek de leiding er naar boven uit. Let bij montage, de leiding past maar op 1 manier in de houder....

Goed nu heb je de klauw in handen!

7, Draai de zuiger LINKS-om los totdat deze er niet meer verder uitkomt, met een kleine wrikbeweging krijg je daarna de zuiger uit de klauw.

8, Haal de oude rubber afdichtingen uit de klauw, en reinig de randen waar ze uit komen. De stofhoes zit vanuit de fabriek gelijmd, dit laat wat hardnekkige rommel achter, met een gebogen draad (lasdraad bv) kun je dat mooi wegkrabben. Vergeet in dit stadium niet om de ontluchtingsnippel los te draaien.

9, Inspecteer de zuiger en de klauw op roest, een beetje is niet erg, dat kun je wegpoetsen, maar diepe pitten betekenen einde zuiger. Bij goed bevinden maak je de zuiger schoon met een beetje remvloeistof en scotchbrite, poets alle viezigheid er af.

10, Monteer de zuigerafdichting in de klauw met ATE remmenvet, of met remolie, maar niet met iets anders, daar kunnen de rubbers niet tegen, en dat kan weer leiden tot remfalen, en dat wil je niet, toch?!

11, Smeer een beetje remmenvet op de schroefdraad van de handrem in de klauw, en in de boring van de klauw.

12, Monteer nu de stofhoes om de zuiger en schuif de hoes naaar de onderkant van de zuiger, idd, je rekt de bovenkant op en gaat over de rand waar die eigenlijk moet zitten, maar dit is noodzakelijk om de stofhoes te kunnen monteren in de remklauw. Want:

13, Monteer nu als eerste de rand van de stofhoes die om de zuiger zit in de daarvoor bestemde rand van de zuiger, zorg dat alles netjes op zijn plaats zit, en draai nu de zuiger RECHTS-om in de klauw, met de sleutel van een haakse slijper gaat dit prima, oefen een beetje druk uit, en de zuiger gaat soepel in de boring.

14, Als laatste glijdt nu de stofhoes op zijn plekkie in de zuigerrand en heb je een gereviseerde klauw in je handen:cheers:.

15, Monteer de klauw weer aan de auto, montage gaat in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven en ontlucht het hele zaakje. Misschien handig om te zeggen dat ik de leidingen had afgeklemd, dus minimaal vloeistof verlies, maar toch.:bloemen:


Job done! Tijd; op je gemakkie met een bakkie en een sigaretje op zijn tijd heb ik hier voor beide zijden ongeveer 4.5 uur werk aan gehad, maar het resultaat is daar; een wiel dat weer soepel en vrij van weerstand draait.

Bas.

Foto's zijn later toegevoegd, en zijn gemaakt met een klauw die niet meer gebruikt gaat worden+oude seals, en zijn zuiver ter illustratie, het moge duidelijk zijn dat je, als je met hydrauliek aan het werk bent ( want dat is je natte remdeel) dat je dan volledig schoon werkt!!
 

Bijlagen

  • DSC_0276.JPG
    DSC_0276.JPG
    533 KB · Weergaven: 83
  • DSC_0277.JPG
    DSC_0277.JPG
    521,4 KB · Weergaven: 79
  • DSC_0278.JPG
    DSC_0278.JPG
    581,3 KB · Weergaven: 79
  • DSC_0279.JPG
    DSC_0279.JPG
    599,4 KB · Weergaven: 77
  • DSC_0280.JPG
    DSC_0280.JPG
    686,3 KB · Weergaven: 72
  • DSC_0281.JPG
    DSC_0281.JPG
    507 KB · Weergaven: 74
  • DSC_0282.JPG
    DSC_0282.JPG
    475,3 KB · Weergaven: 77
  • DSC_0283.JPG
    DSC_0283.JPG
    707 KB · Weergaven: 73
  • DSC_0284.JPG
    DSC_0284.JPG
    644,4 KB · Weergaven: 71
  • DSC_0287.JPG
    DSC_0287.JPG
    542,1 KB · Weergaven: 67
  • DSC_0288.JPG
    DSC_0288.JPG
    520,2 KB · Weergaven: 70
  • DSC_0289.JPG
    DSC_0289.JPG
    732,2 KB · Weergaven: 80
  • DSC_0290.JPG
    DSC_0290.JPG
    703,9 KB · Weergaven: 78
  • DSC_0291.JPG
    DSC_0291.JPG
    822,3 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:

Berry1912

Forumguru
This-thread-is-useless-without-pictures.gif
 

Maggy

Forumguru
Ja hallo, ik ga ff met vette handen mijn Nikon vasthouden:nono::nailbiting: Echt niet!

Ik begrijp hem wel hoor, zal eens zien of ik een paar plaatjes kan maken van het interne van de klauw en hoe je het monteert, maar dan op mijn gemak zonder vieze handjes aan de camera.

Bas
 

Berry1912

Forumguru
Ja hallo, ik ga ff met vette handen mijn Nikon vasthouden:nono::nailbiting: Echt niet!

Ik begrijp hem wel hoor, zal eens zien of ik een paar plaatjes kan maken van het interne van de klauw en hoe je het monteert, maar dan op mijn gemak zonder vieze handjes aan de camera.

Bas

Ben ik toch benieuwd hoe je na die bakkies koffie en 4,5 uur klussen je ...... vast hebt gehouden op toilet:maakmegek:

Verslag is voor diegene die ook aan de slag willen ook heel duidelijk, dus bedankt voor je bijdrage.
 

Maggy

Forumguru
plaatjes in een bijlage gestopt, meer dan 14 mochten er niet in, beetje jammer, ik ben er nog niet achter hoe ik ze in de tekst zelf kan verwerken, dan krijg je een beetje een echte tutorial.

Bas
 

Cordoba

Forumguru
@Maggy Als je meer plaatjes hebt kun je die gewoon in een 2e post plaatsen, dan mag je er weer 14 plaatsen, dus kun je tot 28 gaan. :thumbsup:Prima bijdrage, al zal voor een het voor aantal mensen handig zijn als de foto's ook een titel hebben, of tekst in/op de foto.
 
Bovenaan Onderaan