Zo, een weekje later, en apk-tje later (geen punten, dus ze mag weer een jaar), vandaag dan de achterklauwen aangepakt.
Van Holsch hier in de polder een oude klauw meegekregen, en die eerst maar eens uit elkaar getrokken, valt erg mee. Het was een klauw die vervangen was omdat ie vast zat, dat klopte, het handremmechanisme zat vast, verder was er niks mis mee. Deze klauw bood wel een mooi kijkje intern, want hij ligt nu onleed in de tuin
.
Een klauw met daarin een handremmechanisme bestaat uit aanzienlijk meer onderdelen dan een gewone voorklauw, zelfs de zuiger bestaat uit meerdere onderdelen; maar niks om bang van te worden of te zijn. (bij een normale revisie is het NIET de bedoeling dat je de zuiger uit elkaar trekt, hier zijn GEEN reservedelen voor te krijgen. Ik heb hem uit elkaar gehaald om te laten zien wat er in zit!!!)
Goed, de klauwen van de auto, revisie werkwijze.
1, Bestel bij de dealer een setje om de klauwen te reviseren, dan weet je zeker dat je het juiste krijgt (er zijn meerdere (3) maten klauwen gemonteerd op de 1z5. Om de kosten hoef je het niet te laten; 21 euro en een beetje inclusief voor 2 klauwen.
2, Stel de handrem terug, stelmechanisme onder de armsteun, bereikbaar door het asbakje er uit te trekken, sleutel 10, normale draad. Terugstellen doe je om ruimte te krijgen om de kabel uit de hevel te halen.
3, maak de remleiding op de klauw los, sleutel 11.
4, Maak de bouten in de geleidepennen los, sleutels 13 en 15, en wrik de klauw los van de drager, dit kan zwaar gaan. Als de klauw los is, blokken eruit.
5, Haal de handremkabel uit de houder op de klauw, met een punttang.
6, Maak de flexibele remleiding los van de klauw los van de klauw; trek hiervoor de klemveer los met een tang en trek de leiding er naar boven uit. Let bij montage, de leiding past maar op 1 manier in de houder....
Goed nu heb je de klauw in handen!
7, Draai de zuiger LINKS-om los totdat deze er niet meer verder uitkomt, met een kleine wrikbeweging krijg je daarna de zuiger uit de klauw.
8, Haal de oude rubber afdichtingen uit de klauw, en reinig de randen waar ze uit komen. De stofhoes zit vanuit de fabriek gelijmd, dit laat wat hardnekkige rommel achter, met een gebogen draad (lasdraad bv) kun je dat mooi wegkrabben. Vergeet in dit stadium niet om de ontluchtingsnippel los te draaien.
9, Inspecteer de zuiger en de klauw op roest, een beetje is niet erg, dat kun je wegpoetsen, maar diepe pitten betekenen einde zuiger. Bij goed bevinden maak je de zuiger schoon met een beetje remvloeistof en scotchbrite, poets alle viezigheid er af.
10, Monteer de zuigerafdichting in de klauw met ATE remmenvet, of met remolie, maar niet met iets anders, daar kunnen de rubbers niet tegen, en dat kan weer leiden tot remfalen, en dat wil je niet, toch?!
11, Smeer een beetje remmenvet op de schroefdraad van de handrem in de klauw, en in de boring van de klauw.
12, Monteer nu de stofhoes om de zuiger en schuif de hoes naaar de onderkant van de zuiger, idd, je rekt de bovenkant op en gaat over de rand waar die eigenlijk moet zitten, maar dit is noodzakelijk om de stofhoes te kunnen monteren in de remklauw. Want:
13, Monteer nu als eerste de rand van de stofhoes die om de zuiger zit in de daarvoor bestemde rand van de zuiger, zorg dat alles netjes op zijn plaats zit, en draai nu de zuiger RECHTS-om in de klauw, met de sleutel van een haakse slijper gaat dit prima, oefen een beetje druk uit, en de zuiger gaat soepel in de boring.
14, Als laatste glijdt nu de stofhoes op zijn plekkie in de zuigerrand en heb je een gereviseerde klauw in je handen
.
15, Monteer de klauw weer aan de auto, montage gaat in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven en ontlucht het hele zaakje. Misschien handig om te zeggen dat ik de leidingen had afgeklemd, dus minimaal vloeistof verlies, maar toch.
Job done! Tijd; op je gemakkie met een bakkie en een sigaretje op zijn tijd heb ik hier voor beide zijden ongeveer 4.5 uur werk aan gehad, maar het resultaat is daar; een wiel dat weer soepel en vrij van weerstand draait.
Bas.
Foto's zijn later toegevoegd, en zijn gemaakt met een klauw die niet meer gebruikt gaat worden+oude seals, en zijn zuiver ter illustratie, het moge duidelijk zijn dat je, als je met hydrauliek aan het werk bent ( want dat is je natte remdeel) dat je dan volledig schoon werkt!!