remlicht fabia defect

fabje1970

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds eergisteren werkt mijn rechterremlicht van mijn Fabia niet meer.
Ik ging er vanuit een defect lampje maar na vervanging van een nieuwe nog niks,zekeringen nagekeken ook allemaal oke.
Er zit ook geen oxidatie op de contacten,weet iemand misschien raad????:crazy:

Ronnie

Forumguru
Heb je defecte-lamp controle? Ik vraag dit even omdat ik niet precies het bouwjaar weet van je Fabia....
Je moet het zoeken vanaf het linker achterlicht, dit werkt dus nog wel, vandaaruit loopt er een draad naar het rechter A.L.
Draadkleur is Rood/zwart. Niet toevallig onlangs een lampje gewisseld?

fabje1970

Nieuw lid
Nee die optie zit er niet op,hij is van augustus 2001,..en nee ik heb onlangs geen lampje verwisseld behalve die van het rechterremlicht.

Ronnie

Forumguru
Oke, dan ga ik ervanuit dat je het goede lampje hebt gebruikt;12V 21W, dus geen duplolamp.
Blijft er niets anders over dan te kijken, met een multimeter of een proeflamje, of er spanning staat op de rood/zwarte draad tijdens het remmen.

fabje1970

Nieuw lid
ja ik heb het goede lampje gebruikt geen duo,maar zou er een conectie kunnen zijn met de trekhaak?
omdat je daarom vroeg.maar mocht er geen spanning op staan wat dan,naar de garage??

Ronnie

Forumguru
Bij montage van een trekhaak worden vaak Scotch "knijpconnectors" gebruikt voor de aftakking naar de achterlichten/contactdoos, deze connectoren leveren na verloop van tijd vaak slechte of zelfs totaal doorgeknepen bedrading op.
Als het linker remlicht nog doet zou ik eerst even de draad naar de rechterkant controleren, deze loopt onder het kofferbakslot door, achter de bekleding.
Maar zoals ik al eerder zei: meten is weten!

fabje1970

Nieuw lid
Thanx,ga het zondag even uitpluizen aangezien ik morgen geen tijd heb.
Laat mijn bevindingen wel even weten,fijn weekend.

fabje1970

Nieuw lid
Nou Ronnie ik ben er uitgekomen.....het was(durf het bijna niet te zeggen) een kapot "nieuw"12v 21w lampje.dus zo nieuw was dat nieuwe lampje niet.
Je kon het bijna niet zien maar goed in het licht houdend zag je een miniscuul breukje in het gloeidraadje.
Was zo slim om eerst even het linkerlampje uit te proberen aan de rechterkant,dus het viel allemaal weer mee.
Heb meteen ook maar de winterbandjes omgeruild voor het lm.
Zal binnenkort wat foto`s erop zetten.Nog bedankt voor al je hulp.

Bovenaan Onderaan