Remlichten functioneren niet (maar derde remlicht wel)

mddd

Nieuw lid
Van mijn Fabia (2000, benzine) werken de achterlichten gewoon, maar de remlichten niet. Het gekke is, het derde remlicht werkt wel! Ik dacht aan de sensor bij het rempedaal maar dan zou het derde licht het ook niet doen lijkt me. Ik heb beide lampjes vervangen voor de zekerheid maar geen succes (ze leken ook niet stuk te zijn). Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Ronnie

Forumguru
Vreemd probleem, Bovenste remlicht is gekoppeld aan het rechter remlicht. Al met een multimeter spanning gemeten op de remlichtdraad?
(1mm2, rood zwart).
Indien hier tijdens het remmen spanning (12V) aankomt is er een slechte massa.
Dan zit er nog een koppeling van de remlichten onder het dashboard, hier splitsen de remlichten en het derde remlicht. Alle remlichtdraden zijn rood/zwart, 1mm2.

mddd

Nieuw lid
Bedankt! Ik ga op die punten eens meten! Hopelijk kom ik dan iets meer te weten.
Als het derde licht met de andere is verbonden is het inderdaad wel gek.. Wat ik me dan wel weer afvraag, de onderste achter/remlampjes hebben natuurlijk een gemeenschappelijke massa.. en de achterlicht functie doet het wél. Dus die lamp heeft een werkende 0 zou je denken. Ik ga meten en zien wat het verschil is tussen derde licht en de andere twee!

Ronnie

Forumguru
Wanneer je een slechte massa hebt krijg je "kerstboomeffecten", voor 5 watt(achterlicht) kan het net goed genoeg zijn, maar voor 21W (remlicht, 2A)
wordt het dan net teveel. Ik zou me zo niets anders voor kunnen stellen.

mddd

Nieuw lid
Nee, er is niets aan gebeurd de laatste tijd. We hebben wel een trekhaak maar die zit er al sinds het begin op.
Ik ga zo de multimeter eens opzoeken, als eerste kijken of er 12v op komt zoals Ronnie aangaf. Als er spanning is dan weten we weer een stuk meer.

Cordoba

Forumguru
Ok, duidelijk het was maar een idee, over een mogelijke oorzaak. Je hebt een probleem met beide remlichten, vandaar dat ik het idee heb dat er structureel iets fout zit, en het niet iets is als een slechte massa. Je kan eventueel nog checken of het 3e remlicht soms op een andere zekering zit dan de gewone remlichten. (Remlichten zitten volgens schema op zekering 2, maar misschien dat 3e remlicht vanwege veiligheid op een andere zekering zit, bijv. samen met kentekenverlichting.)

Bovenaan Onderaan