Remmen Octavia RS

Eric_Bartels

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb bij mijn RS Combi de laatste tijd last van een schrapend geluid bij het remmen. Vooral als ik zacht rij en ik trap zachtjes de rem in hoor ik een metaal op metaal geluid.
Mijn remblokken zijn nog dik genoeg ( 20.0000 km) maar als ik naar m'n remschijven kijk zie ik dat ze niet mooi blank zijn, er lopen bruine circels over (roest??) dus het lijkt erop dat de remblokken niet goed de schijven raken. Ik heb ook het idee dat de remkracht te wensen over laat. Heeft iemand hier ook last van of een idee wat het kan zijn?

Eric

Hoi Eric,

Is dit alleen bij zacht remmen, wanneer je zeg maar nog niet goed doorgeremd hebt? Zo ja, dan is het waarschijnlijk gewoon aanslag die na een paar keer stevig remmen eraf is. Of er zit wat vuiligheid tussen blok en schijf.

Gr.
Frank

Okki

Donateur
Ik heb daar sinds kort ook last van, vooral bij volledige stuuruitslag. Afgelopen vrijdag door de garaga even naar laten kijken (had er toen geen last van ...door regen?) niets gevonden. Vandaag met droog weer en zeer korte bocht (langzaam) wel weer dat geluid. Typisch!

Ik heb onder mijn huidige auto geperforeerde sportschijven met raceremblokken, alles van Pagid, dat piept en schuurt of het een lieve lust is :)

Eric_Bartels

Nieuw lid
Hoi Eric,

Is dit alleen bij zacht remmen, wanneer je zeg maar nog niet goed doorgeremd hebt? Zo ja, dan is het waarschijnlijk gewoon aanslag die na een paar keer stevig remmen eraf is. Of er zit wat vuiligheid tussen blok en schijf.

Gr.
Frank

Je hebt gelijk, vandaag weer eens een flink stuk gereden en flink geremd en het probleem is weg. Het kwam ook voor als de auto enkele dagen had stilgestaan. Misschien komt er dan toch wat roest op schijven. Nu zijn ze weer egaal blank en remt hij weer als vanouds.
Is dat wel normaal dat er zo snel aanslag op de remschijven komt en dat hij dan een tijdje beduidend minder remt?

Ja hoor, die aanslag op de remmen heb je zo. Normaal gesproken zou bij een keertje stevig remmen de aanslag er al weer af moeten zijn. Maar als je een wat defensieve rijstijl hebt en goed vooruitkijkt, hoef je eigenlijk bijna nooit echt stevig te remmen, waardoor de aanslag dus ook wat langer blijft zitten.

Fabia

† In Memoriam
Vandaar dat toch ook wordt aangeraden om af en toe ff stevig te remmen. Zodat je remmen weer schoon zijn.

Bovenaan Onderaan