remmen vervangen, keuringseisen / ABS

ronald_j

Actief lid
Vraagje,

Ik overweeg met mijn vader de remmen van mijn Fabia te vervangen. Mijn vader was ooit beroepsmonteur. Echter ABS bestond toen nog niet.
Gaan we gewoon aan de schijven / klauwen kunnen klussen zonder de ABS sensoren te verstoren, of zijn er dingen waar we op moeten letten?

Ik weet niet zeker of we de schijven moeten vervangen. Misschien kunnen ze nog even. Zijn er standaard keuringseisen voor de dikte van de schijven, of is dat per auto verschillend? Is het net zo als met banden dat de keuringseis het absolute minimum is, en je beter een beetje vroeger kunt vervangen?
 

Br3cht

Actief lid
Normaal gezien kan je niet aan de ABS sensor of "tandkrans" want deze zit rond de aandrijfas.
Als je het wiel eraf haalt, de remklauw demonteert en de remblokken vernieuwt kom je er niet eens in de buurt
En met de schijfrem te vernieuwen zal het ook niet gaan.

ivm de voorschriften voor de remschijf, ze mogen niet dunner worden als de constructeur opgeeft (omdat dan de remzuiger te ver wordt uitgeduwd)
gewoon vervangen als er een te groot randje aan komt.
 

Ronnie

Forumguru
Remschijven kun je zonder meer vervangen, de sensoren zitten op de naaf aan de achterzijde. Min. dikte staat op de schijf in MM, mocht het niet meer leesbaar zijn dan hou maar een inslijtdiepte aan van 1 mm, zit je altijd aan de veilige kant.
Even opgezocht: min. dikte schijf FS2 =15mm, FS3 = 19mm, C54/2 = 22mm.
(types afhankelijk van motorvariant.
Let op bij het afhalen van de schijf dat je het borgschroefje aan de voorzijde op de naaf losdraait!
Succes!
 

ronald_j

Actief lid
Trouwens nog een paar vraagjes.

Dat borgschroefje. Is dat gewoon imbus, of is dat zo een torx dingetje?

Hoeveel remvloeistof gaat erin?
 

Ronnie

Forumguru
De schijf zit vast met een torx schroefje, remvloeistof hoef je niet te vervangen, de leiding hoeft niet los. Je kunt de remklauw even ophangen aan de veerpoot met een ijzerdraadje. Dus niet de leiding losdraaien, anders kun je het hele remsysteem ontluchten!
 

ronald_j

Actief lid
Dus niet de leiding losdraaien, anders kun je het hele remsysteem ontluchten!

Da's waar ja. Maar die remvloeistof moet je eens in de zoveel tijd vervangen. Ik weet niet wanneer dat voor het laatst gedaan is (= gebruikte auto) dus het leek me wel een goed idee om het te vervangen. Ookal moet je dan ontluchten.

Of denk je dat het helemaal niet meer nodig is?
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je het hele systeem spoelen wilt moet je (officieel) FMVSS 116 DOT4 remvloeistof gebruiken, maar gewoon een liter DOT4 doet het net zo goed hoor!
Voorschrift is dat iedere 2 jaar gespoeld wordt.(bij voorkeur in het voorjaar)
 

Br3cht

Actief lid
@Ronnie, waarom het voorjaar? Ik wist dat het om de 2jaar moest vervangen worden maar wanneer wist ik niet.

@Ronald, als je de auto zelf al meer dan 2jaar in het bezit hebt zou ik toch maar eens vervangen. De remolie neemt namelijk vocht op
 

ronald_j

Actief lid
@Ronnie, waarom het voorjaar? Ik wist dat het om de 2jaar moest vervangen worden maar wanneer wist ik niet.

@Ronald, als je de auto zelf al meer dan 2jaar in het bezit hebt zou ik toch maar eens vervangen. De remolie neemt namelijk vocht op
Ja, dat was ik ook van plan.

Weet iemand trouwens wat dat gereedschapje kost dat je nodig hebt om de cylinders van de achterremmen terug te draaien? Kun je dat in een gewone autowinkel kopen?
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt er ook een lijmtang opzetten en dan de zuiger naar rechts (clockwise) met een grote waterpomptang terugdraaien. Lukt altijd!
 

Gieliovd

Forumguru
Een waterpomptang op een zuigeroppervlak?

Voor je het weet heb je een kras en dat kost je je keerringen.

Nuance: kwam wellicht niet vriendelijk over. Zo bedoel ik het niet :)

Ik had willen schrijven "dat kost je je keerringen toch, of niet?".
 

Ronnie

Forumguru
Nou, nou...... De kop van de remzuiger steekt plm. 5 mm uit het rubber en daar kun je dan de tang opzetten....

Speciaalgereedschap van MIDLOCK, te verkrijgen bij iedere betere automaterialenzaak:
Midlock terugsteltool Dubbel : Art.nr. 2783 € 89,-,
Enkel rechtsdraaiend: € 69,95
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb ergens iets kunnen lenen dat dat werk prima gedaan heeft.

Alles remt weer fris en nieuw! :-)

Alleen jammer dat ik er ook achter kwam dat de uitlaat lekt. Zo blijf je aan het klussen.
 

kcj

Actief lid
@Ronnie, waarom het voorjaar? Ik wist dat het om de 2jaar moest vervangen worden maar wanneer wist ik niet.
Ja, ik ben ook nieuwsgierig waarom "bij voorkeur in het voorjaar" ?

Koen
 

Ronnie

Forumguru
Inderdaad, remvloeistof is sterk hygroscopisch(wateropnemend). Vervang je het in het voorjaar, dan scheelt het weer een (nat)seizoen.....
 
Bovenaan Onderaan