remolie

camel 11

Nieuw lid
Aan de binnenkant van de linker voordeur staat er remolie vervangen 27/12/2009. Dus na 2 jaar ? waar is dat goed voor ? Heb dit nog nooit gedaan met mijn vorige auto's.Ik heb die vraag ook gesteld bij de dealer.
Ik kreeg als antwoord " vroeger deden we dit niet ,nu wel".
Dat is dus geen antwoord .Is de remolie zoveel slechter van kwaliteit geworden? Ik weet het niet .Wie op dit forum heeft hier antwoord op?
 

Gieliovd

Forumguru
'Tis meer een voorzorgsmaatregel, denk ik.

De remvloeistoffen, let op dat het géén olie is, zijn juist van betere kwaliteit. De warmtebestendigheid is enorm toegenomen.

Wel is de vloeistof minder hygroscopisch geworden leerde ik gisteren toevallig. DOT5 is minder hygroscopisch dan DOT4. Je krijgt dus sneller "waterbubbelvorming" waardoor vervanging eerder vereist is? Ik doe maar een worp op logica.
 

Ronnie

Forumguru
'Tis meer een voorzorgsmaatregel, denk ik.

De remvloeistoffen, let op dat het géén olie is, zijn juist van betere kwaliteit. De warmtebestendigheid is enorm toegenomen.

Wel is de vloeistof minder hygroscopisch geworden leerde ik gisteren toevallig. DOT5 is minder hygroscopisch dan DOT4. Je krijgt dus sneller "waterbubbelvorming" waardoor vervanging eerder vereist is? Ik doe maar een worp op logica.
Bijna goed: De remvloeistof is inderdaad hygroscopisch(vochtopnemend) en daardoor zal bij oudere (2 jr.) remvloeistof het vochtgehalte hoger zijn en dat zorgt er weer voor dat de remvloeistof eerder gaat "koken" en er dus fading ontstaat door de stoombelletjes.
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn redenering is dat DOT4 het vocht opneemt en naar ik begreep is DOT5 minder hygroscopisch. Toch komt er vocht in het systeem, maar dit wordt niet zo veel opgenomen in de vloeistof zelf, waardoor er zich dus een grotere concentratie water zal vormen in plaats van een volledig opgenomen en dus "verdunde" hoeveelheid water.

Hierdoor is DOT5 gevoeliger voor het koken (water kookt bij 100c en DOT5 schreef men, pas bij 200c) dan DOT4.

Vandaar mijn redenering: dan zal het tegenwoordig wel vast om de 2 jaar moeten.
 

EdK

Forumguru
Remolie of het nu DOT 4 of 5 is zijn beide hygroscopisch
En dit is zo erg dat als je een flesje nieuwe remolie een nacht openlaat staan in je schuur dat je het kan wegdonderen omdat het dan al teveel vocht heeft opgenomen !

En zoals Ronnie al zei gaat het vocht door het remmen koken waardoor je luchtbellen kan krijgen en het mogelijk is dat als je een noodstop moet maken dat je dan op lucht remt en dus met dezelfde snelheid doorrijd en dus remt op je voorganger !

Dat is dus één van de redenen dat je je remolie moet vervangen !!
En zodra de vloeistof vervangen is zal je dit zeker in het begin merken met remmen.
Werkt allemaal net weer ff beter !
 

Gieliovd

Forumguru
Ja heren, dat weet ik óók wel!! Jullie snappen mijn punt niet, prima.

Ja, vervangen. In mijn projectmotortje zit het er volgens mij al 22 jaar in. Het remt nog prima maar wel sponzig. Die moet er eerdaags ook eens uit vandaan!
 

Abo

Lid
Stukje historie:

Begin jaren zeventig waren er in Nederland een aantal ongelukken met auto’s gebeurd waarvan de remmen niet goed bleken te werken. Hoewel na technisch onderzoek bleek dat de auto’s goed onderhouden waren, vond men het een raadsel waarom de remmen niet goed functioneerden. Uiteindelijk kwam men tot de ontdekking dat er water in de remvloeistof zat. Het destijds Veilig Verkeer Nederland adviseerde toen om de remvloeistof iedere twee jaar te laten vervangen. Hoewel dit aan de veilige kant is kun je je afvragen waarom je dit niet zou doen. Autorijden kost nu eenmaal geld en zoveel kost die remvloeistof nou ook weer niet. Voor de Fabia en de Roomster ben je € 44,00 kwijt. Dit kost je je kop niet. Het kan wel je kop kosten als je de remvloeistof uit zuinigheid vele jaren verwaarloost. Vroeger moest het remsysteem ook ontlucht worden bij het verversen van de remvloeistof, maar ik weet niet of dat nog zo is. Ik laat het in ieder geval door mijn dealer verversen.
 

Gieliovd

Forumguru
Er zijn meerdere manieren om de vloeistof te vervangen.

- Het systeem legen en spoelen om vervolgens te vullen.
- Het systeem doorspoelen en direct vullen, dus eigenlijk bijvullen tot de heldere vloeistof er aan de andere kant uit komt.

En zo vast nog wel wat.

Als je het gewoon doorvult tot alles schoon in het systeem zit hoef je niet te ontluchten, want er komt geen lucht bij. Dat doe ik als het ff kan.
 
Bovenaan Onderaan