Juist het frequent wisselen van rijbaan, verergert de files, doordat er steeds remacties volgen, gevolgd door behoorlijke acceleraties, en een dergelijk verkeersbeeld geeft ook veel meer kans op (kleine) aanrijdingen met nog veel meer vertraging tot gevolg. Wat ik probeer is, om vooral met gelijkmatige snelheid te rijden, dan blijven de auto achter je ook korter op elkaar rijden, en passeren er meer auto's per tijdseenheid. Door fileverkeer met 'hollen of stilstaan' gaan mensen juist de tussenruimten vergroten om bij heftig remmen aanrijdingen te voorkomen, en bij stevig accelereren kunnen niet alle auto's even goed meekomen.
In Nederland is de politie ook op bepaalde file-gevoelige snelwegen bezig geweest met zogenaamd 'blokrijden': politie auto's rijden zij-aan-zij op de snelweg, en rijden een vooraf bepaalde snelheid, zodat de snelheid op alle rijstroken gelijk is, en wisselen van rijbaan dus geen zin heeft als je sneller wilt zijn. Filelengte en fileduur nam op die trajecten door het blokrijden met tientallen procenten af!!