Rempedaal staat strak bij starten

Axel

Lid
Sinds enkele dagen heb ik nu weer het volgende:

Wanneer ik de motor start hou ik altijd mijn voet op de rem.
Nu sinds eind vorige week staat het pedaal helemaal strak. Net als wanneer je meerdere malen wanneer de motor niet draait je rempedaal indrukt waardoor je druk opbouwd.
Wanneer de motor loopt kan ik gewoon het pedaal weer helemaal indrukken en remt de auto verder prima.

Iemand enig idee hoe dit ineens komt?
 

Ron_2

Senior Member
Ik weet niet beter dan dat na wat langer stilstaan een rempedaal altijd strakker staat voor je start en daarna iets inzakt als de motor aanslaat en de rembekrachtiger gaat werken.
Als hij korter stilgestaan heeft merk je geen verschil, er blijft nl. wat restdruk (v.d. rembekrachtiger) achter in het systeem wat er ook voor zorgt dat je nog goed kunt remmen als b.v. de motor ineens afgeslagen is.
Als je met niet draaiende motor een paar keer pompt zoals je zelf omschrijft bouw je eigenlijk geen druk op maar verlies je de nog aanwezige druk van de bekrachtiger waardoor je pedaal harder gaat aanvoelen, dat wordt dan niet meer bekrachtigd.

Feit is wel dat er bij jou ineens iets is wat anders aanvoelt.
Als ik een gokje zou doen: misschien lekkage in de slang van de rembekrachtiging of de bekrachtiger zelf waardoor die restdruk sneller weg is als voorheen?
Of met de moderne systemen een storing in ESP of ABS hetzelfde effect kan geven weet ik niet, mijn monteurs-ervaring is nog van voor die tijd, maar dan zou je waarschijnlijk een lampje zien?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik merk het bij mijn FII ook. Als íe een tijdje stil gestaan heeft voelt het rempedaal altijd wat strakker aan. Het was me eigenlijk nooit opgevallen bij mijn eerdere Skoda's maar bij de tiptronic moet ik de rempedaal intrappen als ik 'm in de versnelling wil zetten.
 

Ronnie

Forumguru
In de vacuumleiding naar de rembekrachtiger zit een terugslagklepje om de onderdruk vast te houden.
Deze zit vlak bij de rembekrachtiger, zal waarschijnlijk lek zijn.
Bij stilstaande motor vloeit dan langzaam de onderdruk weg......
 

Darkside

Forumguru
Heb dit ook. Altijd gehad in mijn skoda. Ik duw altijd het rempedaal in als ik de auto start. En dat kan maar een klein beetje ingeduwd worden.
als ik de motor start dan "valt" hij verder naar beneden.
Doet het verder prima. En heb het eigenlijk altijd gekoppeld aan de DSG bak. Zo van zal wel horen.
 

Tonno

Actief lid
Ik weet eigenlijk niet anders dan dat je dit voelt bij een auto met rembekrachtiging.
 

Ron_2

Senior Member
Ik weet eigenlijk niet anders dan dat je dit voelt bij een auto met rembekrachtiging.

Dat klopt ook wel, maar dan wel als hij wat langer stilgestaan heeft, bij TS is er ineens iets anders als voorheen dus kennelijk treed het nu sneller op dan voorheen. Wel iets om even naar te (laten) kijken.
 

LT83

Forumguru
Ik herken dit ook bij mijn O2. Soms kun je hem pas weer indrukken nadat de motor loopt. Het komt echter maar af en toe voor, dus denk dat het inderdaad weleens te maken zou kunnen hebben met het langer stilstaan o.i.d. Als er iets lek zou zijn dan zou dit toch contact het geval moeten zijn niet?
 

lawewing

Forumguru
Ik heb dit ook nadat de OII een nacht heeft stilgestaan. Bij mijn vorige auto (Volvo V50) had ik dit nooit.
 
Bovenaan Onderaan