rempedaal zakt weg bij draaiende motor

Hoe het begon:
Heb mijn winterbanden verwisseld met de zomerbanden, en de remmen aan de voorzijde eruit gehaald en schoongemaakt.
Ook de achterkant (remtrommels) eraf gehaald, aan een zijde zag ik dat de remcup lekte en deze vernieuwd.
Heb ontlucht: rechts achter-linksachter toen voor rechterkant-linkerkant.
Een persoon in de auto, pompen tot je druk heb en dan de wartel losdraaien tot de remvloeistof komt en weer dicht.
Wanneer de motor niet loopt, voldoende druk, bij draaiende motor zakt het pedaal weg.
De auto remt wel maar slecht.
Wat doe ik verkeerd of is er iets anders aande hand.
Fabia 2003 . 1.4 motor(BBY)
Gaarne hulp,
Alvast bedankt voor de antwoorden,
Gr.
Laurents
 

Ronnie

Forumguru
Hallo collega tukker.....Dat het pedaal wegzakt bij draaiende motor is vrij normaal, komt door de onderdruk in de rembekrachtiger. Heb je wel de blokken op dezelfde positie teruggezet? Als er een paar ribbels op de schijven zitten moeten bij verkeerd geplaatste blokken de ribbels er eerst weer opnieuw inslijten. Aan de achterwielen wel voldoende ontlucht?(net zo lang tot er "frisse" remvloeistof komt, kun je zien aan de kleur) Potje wel op tijd bijgevuld? Je hebt aan de achterwielen een nieuwe cilinder geplaatst, heb je daarna wel een tiental keren op de rem getrapt om het opstelmechanisme te laten werken? En natuurlijk eerst de ontluchtingsnippel dichtdraaien en dan pas het pedaal loslaten.
 
Hoi Ronnie,
Wanneer ik de motor start-loopt kan ik het rempedaal tot op de bodem wegtrappen( dat begrijp ik niet).
Dat het rempedaal iets zakt, zoals je hebt beschreven dat begrijp ik.

Heb naar mijn mening de remblokken weer goed geplaatst, heb bij Misterauto de remcylinder besteld en
tevens remschijven(brembo) en remblokken(bosch).

Als het weer meezit ga ik deze morgen plaatsen.

Heb alle wielen ontlucht totdat er schone remvloeistof uitkomt en ook op tijd het rempotje bijgevuld.

Ook heb ik nadat ik de nieuwe remcylinder heb geplaatst de handrem een aantal keren opgetrokken en op het rempedaal getrapt voor het stellen van de remschoen.
Ja.Ja, ook de ontluchtings nippel eerst dichtgedraaid.

Nu ben ik niet geheel A technisch en heb bij vele auto van mij en mijn transporter (T4) vaak remmen vernieuwd, dus geheel nieuw is het niet.
Als je nog andere suggesties hebt hoor ik het graag.
Gr.
Laurents
 

Ronnie

Forumguru
Dan blijven er nog 2 mogelijkheden over:1 er is een beetje lucht achtergebleven in de ABS pomp (indien aanwezig);2 de cups in de hoofdremcilinder zijn een beetje versleten, als je dan het rempedaal langzaam indrukt pers je er vloeistof langs zodat er geen druk opgebouwd wordt. Trap je normaal op de rem merk je dit waarschijnlijk niet, en remt de auto ook normaal. Je kunt de ABS pomp het makkelijkst ontluchten door een keertje op een gladde ondergrond (grasveldje of zoiets) te remmen zodat het ABS ingrijpt. Kan ook door achteruit te rijden en dan krachtig te remmen......Ik heb ook nog een T4 (1998) Camper, deze heeft geen ABS, en dus een recht toe-recht aan remsysteem. (kun je niets aan fout doen).....
 

Ron_2

Senior Member
Het is me wel eens gebeurd dat een hoofdremcylinder sneuvelde door ontluchten.
Je trapt dan nl. vele malen helemaal tot op de plank en zo ver ga je bij normaal gebruik niet de cupjes komen dan van een gedeelte wat enigszins ingesleten is op een gedeelte wat nog nooit gebruikt is.
Bij een oudere auto vermeden we dit daarom altijd en ontluchtten met kleine stapjes waarbij we niet verder gingen dan bij gewoon remmen.
Dat hij iets minder goed remt is niet abnormaal bij nieuwe blokken en schijven, deze moeten even op elkaar inslijten, dat was ook de boodschap die we altijd aan klanten meegaven wanneer we de remmen vernieuwd hadden. Na een paar dagen is dat over.
 
Hierbij een update:
De rechterkant nieuwe schijf-blokken geplaatst, ging vrij gemakkelijk.
Nu de linkerkant, zie ik dat de geleidepen van de remklauw nu te klein is en zet zich niet vast, dus hiermee bedoel ik dat ik de schroefdraad niet fatsoenlijk vast kan zetten.
Hoop dat dit kan anders heb ik nog meer werk.
Kan ik hier loctite voor gebruiken? lijkt erop dat waar de geleidepen ingaat te groot is.
Zelf denk ik dat de hoofdremcilinder kapot is, zijn hier revisie setjes voor.
Wanneer dit niet het geval is, en ik een andere (nieuwe moet plaatsen welke heeft de voorkeur)
Er zijn een gietijzeren en een alluminium uitvoering en kan men dit zelf doen, en welke volgorde moet ik dan werken.
Gr.
Laurents
 

Ronnie

Forumguru
Probleem met de geleide stift ook al eens gehad bij mijn eigen Fabia, toen bij Vortkamp (Gronau) nieuwe besteld maar met hetzelfde resultaat. Ik heb toen de schroefdraad opgefrist met een tap, daarna stift erin en met goed wat locktite erin gedraaid. Het zit alweer 30.000 km......(zonder problemen) De stift zelf dient ook slechts ter geleiding van het remzadel, er komen geen krachten op te staan. Enige alternatief zou een nieuwe remklauw zijn!
 
Even een update:
Nieuwe geleidebouten gekocht, de boutgaten aangepast met helicoil.(schroefdraad reparatie)
Zitten nu weer perfect vast.
De remmen werken ook weer perfect, zat toch nog teveel lucht in de leiding.
Samen met mijn schoonzoon ontlucht.(5x)
Allen bedankt voor de oplossingen.
Gr.
Laurents
 
Bovenaan Onderaan