Remschijven en remblokken vervangen

Beste forum genoten,

Vorige beurt zei de Skoda dealer al dat bij de volgende beurt de remschijven en remblokken wel aan de beurt zouden zijn. Nu is de volgende beurt aanstaande en wilde ik zelf even de staat van de remschrijven e.d. controleren.

Nu zien ze er inderdaad erg verroest uit, maar dat was al na 1 jaar, maar trilt me stuur ook heel lichtjes als ik rem op de snelweg. Wat dus een teken kan zijn dat ze toch wel aan vervanging toe (kunnen) zijn.
Ik heb er nu 110k mee gereden en bijna ruim 3,5 jaar oud.

20140722_163621 (640x360).jpg

20140722_163708 (640x360).jpg

Ik heb er wel vrede mee om het setje te vervangen, maar de dealer rekent natuurlijk de hoofdprijs van 344,- voor remschijven en remblokken voor, inc montage. Dat kan natuurlijk ook best zelf gedaan worden.

Alleen zijn er veel verschillende remschijven en remblokken als je zoekt op Fabia 2 , 2010 1.2 TDI greenline. Zo kom je schijven met diameter 239, 256 en 288 mm tegen.
Ik heb het na gemeten en als goed is zit er 256 mm de juiste.

Verder lees ik ook dat sommige blokken bij de Fabia 2 remslijtage indicator(en) hebben, maar die kan ik ook niet vinden. Lijkt erop dat deze het dus niet heeft.
Ook zijn er heel veel verschillende remblokken te vinden, waarvan alle sites zeggen dat ze passen.
ATE of Lucas systemen, groter en kleiner. Te veel keuze dus en ikzelf kan de juiste niet maken.

Dus ben van plan mijn zoektocht te staken en gewoon langs een Brezan e.d. te gaan. Hopen dat zij wel weten wat eronder moet.

Weet toevallig iemand hier welke type remschijf en blokken deze greenline graag weer terug wilt hebben ?
Nog eventuele tips voor deze klus ?

Ps: Een vriend (automonteur van beroep) gaat ze uiteindelijk onderzetten.
 

Joske

Forumguru
Je remzadel is duidelijk het FSIII type, zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn qua diameter.

Remblokken met slijtageindicator kan je ook gewoon onder een auto monteren waar dat niet voorzien is, knip je er gewoon af ;)
 

Joske

Forumguru
geventileerde remschijf: 6R0615301 prijs per stuk: €61,40
afmetingen remschijf = 256 * 22 en steek van 5*100

remblokken: 6R0698151A prijs per set van 2: €68,70
afmetingen remblokken = 150*110*80

althans, zo zie ik het in ETKA voor een Fabia van het bouwjaar 2010 mét FSIII remzadel

Komt dat overeen met hetgeen een site als mister-auto geeft op je kenteken?

EDIT: prijzen zijn dealerprijzen, voor alle duidelijkheid, online kan je ze vast en zeker goedkoper bekomen ;)

ik heb een volledige set voor mijn F1 (schijven + blokken) gekocht voor €110 destijds
 
Bedankt Joske, snelle en duidelijke service ! :dankje:

Had zelf al Elsawin geprobeerd, maar kreeg die niet zelf aan de praat.
Op oa. mister-auto geeft die aan niks te hebben voor mijn auto (gezocht op kenteken als type)
De door jouw opgegeven OEM nummers herkend die wel... lol , maar geeft die dus aan niet geschikt te zijn voor mijn auto. Weet dus niet of het een fout is van de site, of dat ze gelijk hebben.

*Edit mister-auto kent zelf de 1.2 TDI variant (de populaire greenline) helemaal niet.
Komt niet in hun bestand voor, tenzij je op kenteken zoekt, maar dan vind die geen geschikte onderdelen voor remschijven.

prijzen komen wel overeen, al iets aan de dure kant.
Remblokken zijn er gelukkig ook zonder indicator, scheelt bewerken en geld
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Roest? Ik zie het niet hoor. Pas als de schijven niet meer schoon te remmen zijn, en het oppervlak minimaal 50% verroest is, is roest een probleem.

Je remblokken zien er op het oog ook nog prima uit.

Dus of het zou moeten zijn vanwege dat de schijven ingesleten zijn dat ze vervangen moeten worden (of anderszins niet meer in orde, bv groeven of krom getrokken) of dat ze te dun zijn geworden.

Overigens monteer je altijd nieuwe blokken op nieuwe schijven, dus eigenlijk doet de huidige toestand van de blokken er dan helemaal niet meer toe.
 

Joske

Forumguru
ohja en betreft het trillen als je remt, er loopt hier ergens een topic over de greenline Fabia waar er over kromme remschijven gepraat wordt. Dat zou ook het trillen kunnen veroorzaken, want zo op het zicht zien die remschijven er nog niet echt versleten uit..
 
Maar mochten ze krom zijn, dan moeten ze als nog vervangen worden. En idd staan ze bekend als krom trekkend de standaard schijven.

Krom van boven zien ze er niet uit eigenlijk; misschien aan de andere kant
20140722_163612 (640x360).jpg

Die van de wissel blokken bij schijven wist ik al ja, maar toch nog bedankt voor de tip.

Op 123autoparts staan jouw OEM nummers ook vermeld en daarbij staat wel geschikt voor mijn type model auto.
Tevens exact dezelfde als bij mister-auto, maar dan 10,- euro duurder. Blijkbaar kost de juiste informatie geven 10 euro extra ;)

@turboturbo bedankt voor het scherpe oog en tips :thumbsup:. Volgende week gaat hij toch naar de dealer dus wacht hun prognose nog wel even af. Het is bekend dat ze erg snel zijn met een wissel, zonder dat het echt nodig is. Tevens is de 110k voornamelijk snelweg kilometers en wordt er in verhouding weinig op mijn traject geremd.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of het trillen niet komt door onbalans in de schijven: op de 2e foto zie ik allerlei barstjes/scheurtjes in de rand van de remschijf, en lijkt het er ook op dat er roestige stukjes van de rand van de schijf zijn losgekomen en verdwenen. Dat kan natuurlijk heel goed een onbalans in de schijf veroorzaken, waardoor trillen kan ontstaan.
 

Desperado

Forumguru
Onbalans door wat stukjes roest die verdwenen zijn lijkt me erg ver gezocht. Dan zou volgens mij zeker de helft van het wagenpark daar wel last van moeten hebben.
Kromheid is met het blote oog over het algemeen ook niet waarneembaar. Trillen wordt al veroorzaakt bij een fractie kromme schijf omdat de ruimte tussen remblok en schijf ook maar heel klein is zul je dat heel snel voelen bij het remmen. Zo op het oog zoals al aangegeven zien ze er helemaal niet slecht uit.
Als het goed is staat er op je remklauw wel merk remsysteem eronder hangt.
 
Update;

Vandaag een kleien beurt bij de dealer gehad.
De remschijven en blokken waren nog prima... dus er is niks vervangen.
Bedankt voor de tips en voor het scherpe oog van sommige ! Ze blijven er in ieder geval 15k km of meer erop
 
je hebt wel uitzonderlijk lang met blokken gedaan (en met schijven) :D. want ze zien er inderdaad zo op de foto nog goed uit. maar meten is weten. je remblokdikte mag meen ik tot 4 mm gaan. schijven mogen op het remvlak 3 mm dunner worden dan de nieuwe. bij mijn schijven zie ik na 85000 duidelijk al een slijtrand (ofwel; de bovenste rand is iets dikker dan het remvlak). heb het nagemeten en nieuw is de schijf 22 mm dik (24.0122-0151.1 is ate nr.) er is nu 2 mm af. ik zou nog 1 mm mogen verslijten dus. het is een drama hoeveel merken en soorten er zijn. ben wel 10 verschillende merken tegengekomen en ook per merk vaak nog 2 keuzes. (sport, speciale coating, hittebestendig 8Z0 615 301 D bijvoorbeeld enz.enz.).
prijzen van 20 tot 60 euro per schijf!
 
zou wel leuk zijn, om goed omschreven ervaringen van merken te vergelijken. gaan de goedkope 'maar' 50000 mee bijv.?
dan hangt het ook nog van je gebruik af enz.enz. dus het lijkt mij uiteindelijk moeilijk om objectief te vergelijken. ik ga denk ik wel voor (de normale uitvoering dan) een merk als ate/bosch/zimmerman ofzo. scheelt niet zo veel met de goedkoopste.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou graag wat meer (vlieg)roest bestendige schijven laten monteren een volgende keer. Als zoiets bestaat.

Telkens als het geregend heeft slaan de schijven bruin uit. En omdat de auto dikwijls een paar dagen ongebruikt blijft kan het lekker invreten (wordt niet voortdurend schoon geremd)
 

Hetzer

Forumguru
Wil zelf ook andere remblokken vervangen, zijn dacht ik voor de standaard TSI ook die FS-||| remklauwen , zelfde als de 1.2 TDI

Heb al bij een paar sites gekeken, maar zo ontzettend veeeeel uitvoeringen en soorten nog meer als bij mij Seicento's :D


Welke zijn dit bij de volgende leverancier ?


https://www.auto-onderdelen.com/assembly/articles/1271e0
 
Laatst bewerkt:

GJ M

Forumguru
Welke het zo zijn weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik met mijn fs 3 klauwen een speciaal setje nodig had om de cilinders terug te draaien. Dit kon ik absoluut niet met een lijmklem of iets dergelijks doen!
 
Bovenaan Onderaan