Vanenkelen
Forumguru
Ben niet wijs, zit tijdens een WK wedstrijd dit bericht te tikken, maar er zit me iets goed dwars.
Vandaag is mijn O2 voor een 120000 VOI beurt geweest. Heb de auto 1 jaar en 40.000 km geleden gekocht en heb toen een Dekra aankoopkeuring gedaan.
Rond het middaguur belde de dealer dat mijn remschijven voor op de "advies-dikte" zaten, namelijk 21mm en dat ze mij adviseerden om dit te vervangen aangezien ik daarmee niet meer mijn volgende Longlife beurt zou halen. Nou met de veiligheid ga ik geen risico nemen, dus het advies overgenomen en de remschijven en blokken laten vervangen.
Aan het eind van de middag ging er iets dagen. Ik had in het Dekra rapport van een jaar geleden ook iets gelezen over de dikte van de remschijven dus ben bij thuiskomst even in het rapport gedoken en wat staat daar:
Remschijven voor dikte (nieuw): 22mm
Remschijven voor dikte (nu): 21.3mm
Remschijven voor dikte (minimaal): 19mm
Kortom vergelijk ik opgaaf dealer met het Dekra rapport dan zijn mijn schijven in een jaar tijd dus slechts 0,3mm gesleten. Nu ben ik een rustige rijder, anticipeer veel, dus dat zou best kunnen.
Bij ophalen auto dit aangegeven, maar techneuten waren er niet meer en de verkoper wist niet genoeg van de technische details. Ik wordt hier maandag over teruggebeld.
Nu heb ik ook een versie van ELSA en ben ik daar eens in gaan speuren en ook daar vind ik het volgende terug:
In de linkerkolom mijn auto: 1.9TDI PD BLS, 5-handbak, voorwielaandrijving. Ook daar minimale dikte 19mm.....
Kortom.... wat maakt de dealer nou? Is er naast normale dikte en minimale dikte ook nog iets van een adviesdikte? Lijkt me raar dat een remschijf volgens specs 3mm slijtruimte heeft (22-19), maar na 1mm al geadviseerd wordt om vervangen te worden?
Trouwens ook als ik op onderdelen sites kijk, kom ik dezelfde waarden tegen.
Wat nu maandag doen in het gesprek met de dealer?
Vandaag is mijn O2 voor een 120000 VOI beurt geweest. Heb de auto 1 jaar en 40.000 km geleden gekocht en heb toen een Dekra aankoopkeuring gedaan.
Rond het middaguur belde de dealer dat mijn remschijven voor op de "advies-dikte" zaten, namelijk 21mm en dat ze mij adviseerden om dit te vervangen aangezien ik daarmee niet meer mijn volgende Longlife beurt zou halen. Nou met de veiligheid ga ik geen risico nemen, dus het advies overgenomen en de remschijven en blokken laten vervangen.
Aan het eind van de middag ging er iets dagen. Ik had in het Dekra rapport van een jaar geleden ook iets gelezen over de dikte van de remschijven dus ben bij thuiskomst even in het rapport gedoken en wat staat daar:
Remschijven voor dikte (nieuw): 22mm
Remschijven voor dikte (nu): 21.3mm
Remschijven voor dikte (minimaal): 19mm
Kortom vergelijk ik opgaaf dealer met het Dekra rapport dan zijn mijn schijven in een jaar tijd dus slechts 0,3mm gesleten. Nu ben ik een rustige rijder, anticipeer veel, dus dat zou best kunnen.
Bij ophalen auto dit aangegeven, maar techneuten waren er niet meer en de verkoper wist niet genoeg van de technische details. Ik wordt hier maandag over teruggebeld.
Nu heb ik ook een versie van ELSA en ben ik daar eens in gaan speuren en ook daar vind ik het volgende terug:
In de linkerkolom mijn auto: 1.9TDI PD BLS, 5-handbak, voorwielaandrijving. Ook daar minimale dikte 19mm.....
Kortom.... wat maakt de dealer nou? Is er naast normale dikte en minimale dikte ook nog iets van een adviesdikte? Lijkt me raar dat een remschijf volgens specs 3mm slijtruimte heeft (22-19), maar na 1mm al geadviseerd wordt om vervangen te worden?
Trouwens ook als ik op onderdelen sites kijk, kom ik dezelfde waarden tegen.
Wat nu maandag doen in het gesprek met de dealer?