Remschijven minimale dikte... raar advies dealer?

Vanenkelen

Forumguru
Ben niet wijs, zit tijdens een WK wedstrijd dit bericht te tikken, maar er zit me iets goed dwars.

Vandaag is mijn O2 voor een 120000 VOI beurt geweest. Heb de auto 1 jaar en 40.000 km geleden gekocht en heb toen een Dekra aankoopkeuring gedaan.

Rond het middaguur belde de dealer dat mijn remschijven voor op de "advies-dikte" zaten, namelijk 21mm en dat ze mij adviseerden om dit te vervangen aangezien ik daarmee niet meer mijn volgende Longlife beurt zou halen. Nou met de veiligheid ga ik geen risico nemen, dus het advies overgenomen en de remschijven en blokken laten vervangen.

Aan het eind van de middag ging er iets dagen. Ik had in het Dekra rapport van een jaar geleden ook iets gelezen over de dikte van de remschijven dus ben bij thuiskomst even in het rapport gedoken en wat staat daar:
Remschijven voor dikte (nieuw): 22mm
Remschijven voor dikte (nu): 21.3mm
Remschijven voor dikte (minimaal): 19mm

Kortom vergelijk ik opgaaf dealer met het Dekra rapport dan zijn mijn schijven in een jaar tijd dus slechts 0,3mm gesleten. Nu ben ik een rustige rijder, anticipeer veel, dus dat zou best kunnen.

Bij ophalen auto dit aangegeven, maar techneuten waren er niet meer en de verkoper wist niet genoeg van de technische details. Ik wordt hier maandag over teruggebeld.

Nu heb ik ook een versie van ELSA en ben ik daar eens in gaan speuren en ook daar vind ik het volgende terug:
Remmen_Elsa.jpg

In de linkerkolom mijn auto: 1.9TDI PD BLS, 5-handbak, voorwielaandrijving. Ook daar minimale dikte 19mm.....

Kortom.... wat maakt de dealer nou? Is er naast normale dikte en minimale dikte ook nog iets van een adviesdikte? Lijkt me raar dat een remschijf volgens specs 3mm slijtruimte heeft (22-19), maar na 1mm al geadviseerd wordt om vervangen te worden?

Trouwens ook als ik op onderdelen sites kijk, kom ik dezelfde waarden tegen.

Wat nu maandag doen in het gesprek met de dealer?
 

Vanenkelen

Forumguru
Tja die heb ik dus niet meegekregen... Dus hopen dat ze die maandag nog hebben liggen. Maar ik zag op een notitie blok waar de verkoper even in terugbladerde ook "21mm (Advies)" staan en nog wat andere opmerkingen. Dat blok lag bij de telefoon, dus dat hebben ze gebruikt in het telefoongesprek van die middag.
 

Blackokkie2

Forumguru
Bij mij gaven ze vorig jaar ook aan dat ze eraan zaten te komen, nu 25000km later nog niet vervangen, maar zijn nu wel binnenkort aan de beurt.
 

turboturbo

Forumguru
Kan het niet zo zijn dat 19mm dan de minimale waarde is, en dat de dealer moet inschatten of je met die 21mm nog 2 jaar of 30.000km vooruit kan, zonder onder die grens van 19mm te geraken?

Edit: 21mm staat dat dan gelijk met 50% slijtage, trouwens? Dan lijkt het idd wat vroeg...
 

Vanenkelen

Forumguru
Kan het niet zo zijn dat 19mm dan de minimale waarde is, en dat de dealer moet inschatten of je met die 21mm nog 2 jaar of 30.000km vooruit kan, zonder onder die grens van 19mm te geraken?

Edit: 21mm staat dat dan gelijk met 50% slijtage, trouwens? Dan lijkt het idd wat vroeg...

Dat zou kunnen dat ze die inschatting maken, maar de auto is 30.000 km terug ook bij hen in onderhoud geweest en toen zijn de remmen niet vervangen. Dus dan zouden ze kunnen inschatten dat ik het met deze getallen nog wel 30.000 km uit had kunnen houden.

En sterker nog, 21mm staat gelijk met 33% slijtage, nog 66% te gaan...
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb al wel betaald... is dat hetzelfde als accepteren? Heb wel aangegeven dat ik verbaasd was over het advies en daar zou ik nog over teruggebeld worden.
 

turboturbo

Forumguru
@Vanenkelen zou mij verbazen als er daadwerkelijk gekeken wordt naar jouw specifieke slijtage patroon (dus de gegevens van vorige beurt erbij pakken)

Daarnaast is ook maar de vraag, of dat moet. Een monteur weet niet of jouw auto de komende 2 jaar / 30dKM hetzelfde behandeld wordt. Een monteur moet ervoor zorgen dat de auto volgens standaard richtlijnen / normen volgens de VOI uitgevoerd moeten worden....

Ik wil je punt niet ondermijnen dat de dealer alsnog te vroeg de schijven heeft vervangen, hoor, daar kan ik niet over oordelen.
 

Vanenkelen

Forumguru
@Vanenkelen zou mij verbazen als er daadwerkelijk gekeken wordt naar jouw specifieke slijtage patroon (dus de gegevens van vorige beurt erbij pakken)

Daarnaast is ook maar de vraag, of dat moet. Een monteur weet niet of jouw auto de komende 2 jaar / 30dKM hetzelfde behandeld wordt. Een monteur moet ervoor zorgen dat de auto volgens standaard richtlijnen / normen volgens de VOI uitgevoerd moeten worden....

Ik wil je punt niet ondermijnen dat de dealer alsnog te vroeg de schijven heeft vervangen, hoor, daar kan ik niet over oordelen.
Tja ik weet niet.... Je komt toch ook bij de een vaste dealer omdat (je denk/hoopt) dat ze zo je auto en zijn historie een beetje bijhouden. En met je meedenken. Dat is in ieder geval iets waar ik op hoop/reken.

En ik snap dat die jongens zich ook aan richtlijnen en adviezen houden waarmee ze over het algemeen de klant het beste van dienst zullen zijn. Maar ik kan dit advies gewoon niet plaatsen? Ik kan me niet voorstellen dat na 1mm slijtage (en nog 2 te gaan) je een klant al adviseert om te vervangen.

Als ze me dat verteld hadden; "beste klant u zit op 33% slijtage, rekening houdend met nog 30.000 km te gaan of 2 jaar en het gemiddelde slijtagepatroon adviseren we u om....", dan had ik alle informatie gehad om zelf een beslissing te nemen. Nu wordt je gebeld en hoor je; "uw remschijven zijn voorbij de adviesdikte, u haalt de volgende beurt niet meer, we adviseren u te vervangen".

Dus ik snap je punt helemaal turboturbo, maar ik had denk ik dan op iets meer informatie/meedenken van de dealer gehoopt.
 

Monteurtje

Forumguru
Misschien zijn er wat waardes door elkaar gehaald door receptionist of ze zijn van een andere schijf uit gegaan. Die van een 2.0 TDI zijn groter en dikker.
Gezien de kilometerstand zou dit de eerste vervanging kunnen zijn en dat is redelijk normaal. Of ze zijn vlak voordat je de auto kocht nog vervangen en dan is het wel snel. Heel snel. Dat kan wel als je rijstijl dusdanig is. Maar denk dat alleen de politie dat redt.
 

Vanenkelen

Forumguru
Misschien zijn er wat waardes door elkaar gehaald door receptionist of ze zijn van een andere schijf uit gegaan. Die van een 2.0 TDI zijn groter en dikker.
Gezien de kilometerstand zou dit de eerste vervanging kunnen zijn en dat is redelijk normaal. Of ze zijn vlak voordat je de auto kocht nog vervangen en dan is het wel snel. Heel snel. Dat kan wel als je rijstijl dusdanig is. Maar denk dat alleen de politie dat redt.
Ja zou kunnen, die van de 2.0 TDI gaan van 25mm naar 22mm. Hoop idd dat het een vergissing is, of dat er een andere goede reden is waarom ze dit geadviseerd hebben. Ik zal het maandag wel horen.

Zelfs voor een eerste vervanging vind ik het wat snel, de schijven van m'n clio zijn (bewust iets te vroeg) vervangen op 153.000km. En ik rij stevig door, en rem vaak vrij laat, en dus hard.:D
Ik kreeg overigens toen van de dealer te horen dat ze nog een 8000 km meekonden,:jaja: maar die noemde een prijs die ik nogal hoog vond. Na wat rondshoppen heb ik het bij Euromaster laten doen voor de helft van de Renaultprijs.
En ook Euromaster belde me omdat ze nog wel een 7000 km meekonden.:jaja:
Dat is wat ik ook verwacht van mijn dealer, dat ze op die manier adviseren... Netjes!
 

Fabra

Ex-lid
Dus de dealer's adviesdikte is iets anders dan de
minimale dikte, maar dat zal toch geen verschil van 2mm zijn..
2mm waar een normaal remmend persoon bijna een ton mee rijdt.
Ik vindt het niet kloppen, en zou wel even goed in gesprek gaan met de dealer!
 

Vanenkelen

Forumguru
Hoe zit dat trouwens als je blokken vervangen moeten worden, moeten dan de schijven ook? Of kan dat los van elkaar?
 

Desperado

Forumguru
Ik denk dat @Monteurtje het bij het rechte eind heeft en dat ze zich vergist hebben. Dom, maar kan gebeuren en ze lossen het vast netjes op. Schijven hoeven niet vervangen worden bij nieuwe blokken maar bij nieuwe schijven is het wel aan te raden om ook nieuwe blokken te monteren.
 
Bovenaan Onderaan