Remschijven vervangen

JRL

Lid
Heeft iemand een idee wanneer de remschijven vervangen moeten worden? Op de voorste zit aan de buitenkand een randje van ca. 1 a 2mm..
 

Desperado

Forumguru
De minimale dikte die de fabrikanten voorschrijft is dacht ik tussen de 3 en 5 millimeter minder dan de oorspronkelijke dikte. Verschilt per fabrikant. Bij sommige merken staat het ook op de rand.
 

brepus13

Forumguru
Minimale dikte kun je online voor schijven wel vinden bij nieuwe. Let dan wel op dat je correct meet. Als de zichtzijde 2mm heeft dan heeft de binnenzijde dit vermoedelijk ook en mis je al 4 mm totaal.... je hebt er trouwens ook speciale meet instrumentjes voor :-)

edit:

voor mijn O3 geldt voor de voorzijde een verschil van 3mm. Mocht je trouwens zelf dingen vervangen kun je ook als stelregel houden: is er een randje Zichtbaar gewoon vervangen.
 

JRL

Lid
Oké, dan ga ik ze vervangen. Zie hier setjes met remblokken van ridex mapco en stark. Is dat een beetje kwaliteit? Stuk goedkoper dan Brembo schijven en blokken los..
 

brepus13

Forumguru
You get what you pay for..... schijven en blokken gewoon Merkspul pakken. Bosch heeft mijn voorkeur meestal.
 

brepus13

Forumguru
Zoals ik al zei heeft mijn voorkeur Bosch :-)

heb je een auto met wat meer vermogen dan zou ik brembo kiezen. Voor standaard werk zal ferodo ook prima gaan.
 

larsy

Forumguru
Hier ridex genomen bij mijn laatste Octavia . Niks verschil met remmen .(geen gepiep niks krom..)
1 groot verschil is de prijs :jaja:
Bij mijn s3 komen deze er zeker weer onder.

Wel op de diameter letten van je schijven die je nu hebt liggen (dat je deze ook koopt).
 
Laatst bewerkt:

JRL

Lid
Ik ga toch voor Beembo schijven en ferodo blokken. Scheelt samen maar een paar euro met de duurdere set van Ridex.
 

JRL

Lid
Heb nu rondom nieuwe blokken van ferodo (eco friction, standaard op mb c klasse en verschillende audi modellen) en voorkant schijven van Brembo (de standaard vervangers, met coating).

Als ik het internet mag geloven is dat qua fanrikanten toch een van de betere combiese die twee samen en dat voor 113 eurotjes.
 

Eltjo

Forumguru
Octavia kwam er niet zo best uit in de Consumentenbond automankemententest.
Maar in de UK zijn het vooral Octavia's die meer dan 400dkm op de teller hebben.....
Rara? Niet dezelfde motorisering, model, .....

Even terug naar remmen.
Hoe lang, hoeveel km denk je nog te doen met de auto?
Rijdt je erg hard en kijk je niet vooruit zodat je elke keer weer de remmen moet gebruiken?

De schijven op mijn auto zouden 60 dkm / 2 jaar geleden te dun zijn volgens de Bosch garage.
Ok, dan worden de schijven de volgende keer met de blokken mee vervangen.
De vorige eigenaar had de blokken bij 124dkm laten vervangen door de dealer.
En ik rijd met inmiddels 260dkm nog met dezelfde blokken en de schijven zijn nog nooit vervangen.

Mijn broer heeft speciale blokken op zijn Audi gemonteerd die erg weinig zouden slijten... merk...?
Zijn vorige Audi had dan ook 4,5 ton op de teller toen die hem verkocht.

Ach, het is lastig als het altijd weer een gok is om de balans te vinden tussen prijs/kwaliteit.
Lidl producten zijn erg vaak aardig in balans, maar ze verkopen geen remschijven..............

Verder niet te moeilijk doen als je de arbeid niet betaald. Dat is vaak de grootste kostenpost.
 

JRL

Lid
De blokken (voor) waren zowieso aan vervanging toe. Bij mijn vorige bandenwissel pakweg 35dkm geleden zeiden ze het al en bij de laatste apk ca. 10dkm ook, kwam er wel gewoon doorheen maar zit bijna niks meer op en de achterste pak ik gewoon ook mee. Op de voorste schijven zit een goed voelbare rand, dus vandaar die ook maar meteen nu ik toch bezig ben.

@eltjo2 Ik verwacht nog minimaal 2 jaar en minstens 50dkm met de auto te rijden en sinds begin dit jaar op wegen waar ik de remmen vaker gebruik.

Ik heb iig een keuze kunnen maken, dus bedankt voor jullie reacties (Y)
 

Niels83

Forumguru
Wel eens begrepen dat onder de fabia het beste Ate schijven worden gelegd die trekken minder snel krom dan de Skoda (Bosch) schijven. Veel dealers gebruiken die ook om die reden. Ik moet zeggen dat ate schijven dit probleem, na vlakken en nieuwe Bosch schijven de oplossing was.

Brembo doet vnl remmen zullen zeker niet slecht zijn.
 
Heb afgelopen week nieuwe Bosch set laten plaatsen nadat vorige set superheftig trilde bij het remmen. Was een Brembo(!) Set (met Brembo blokken). Zaten er pas een jaar onder. Was de uitvoering met de groeven in de schijf omdat ik dat mooi vond. Weet niet of t trillen door die groeven kwam of doordat ze krom zijn getrokken? In het begin niks gemerkt namelijk, maar werd steeds erger. Voor mij ieg nooit meer een set met die groeven.. zo nu mag ie dicht wilde t toch ff delen(lees waarschuwen) of zijn er mensen die dezelfde set hebben maar geen last hadden?
 

Huibert

Forumguru
Rij nu zelf een klein half jaar rond met een geperforeerde set van Brembo en ben daar dik tevreden over, het aangrijpen met nat weer is zeker beter dan bij een standaard set. Nadeel van dit soort "sportieve" sets is wel dat ze zeker gevoeliger zijn voor kromtrekken en dergelijke, dit moet je dus wel meenemen bij je keus voor dit soort sets.
 

Desperado

Forumguru
Zaten er pas een jaar onder.
Ik zeg het nog maar een keer; dat kan vrijwel zeker geen productfout zijn na een jaar. De oorzaak zou dan toch ergens anders in moeten zitten. Trillen komt zeker niet door de groeven tenzij er een externe factor aan te pas is gekomen; vreemd object wat erin/tussen is gekomen bijvoorbeeld.
 
Bovenaan Onderaan