Remvloeistof FMVSS 116 DOT 4 welk merk ik het beste kan kopen voor 1.6?

Beste Skodaforum leden,

Ik wil dit jaar mijn remvloeistof laten vervangen. Weet niet welk Merk remvloeistof er eerder in zat. In het onderhoudsboekje staat in iedergeval om de 2 jaar type: FMVSS 116 DOT 4
maakt het nu nog uit van welk merk ik dit pak? en maakt het wat uit, dat er eerder mogelijk een ander merk in zat? Las namelijk dat ook al laat je de remvloeistof eruit lopen en slangen ontluchten, dat toch 30% van de vorige vloeistof erin blijft zitten. Maakt het dan uit, dat je dan gaat mengen met een remvloeistof van mogelijk een ander merk?

Weet iemand wat er doorgaans door de Skoda dealer in wordt gegooid voor een oktavia II 1.6 uit 2005?

Ben inmiddels de volgende merken tegen gekomen, die aan FMVSS 116 voldoen. verder weet ik dat de dealer de laatst x motor olie van castrol erin heeft gedaan:

A.B.S.
Vaico v60-0242
CASTROL REACT PERFORMANCE DOT 4


Mogelijk kan iemand mij van advies geven, welke merk ik het beste kan kopen qua prijs maakt het nl. niet veel uit?
 

ertromp

Forumguru
Je hebt DOT4 remvloeistof nodig
Ik neem aan dat je de auto voor deze klus naar een garage brengt. Daar hebben ze apparatuur om tegelijk te vullen en te ontluchten. Er blijft nagenoeg geen oude vloeistof over in het systeem
Castrol is inderdaad een goed product daarvoor. Prijs vindt ik voor remdelen van ondergeschikt belang; moet gewoon goed zijn!
 
Hoi ertromp,

Hey alweer jij :) . Bedankt voor je reactie! Inderdaad bij een monteur en volgens het boekje: FMVSS 116 DOT 4. Montuer die voor zijn eigen werkt, maar het is de 1e keer, maar verwacht dat hij de juiste apparatuur heeft. Mooi dat alles erdan uitgaat, dan maakt het niet meer uit wat er in gaat (lees wordt toch niks gemixt) dus dan neem ik gewoon CASTROL REACT PERFORMANCE DOT 4

Weet jij overigens nog hoeveel er exact ingaat? Dat kan ik in het boekje nergens vinden . Ik neem zelf aan, dat 1L meer dan genoeg is, maar ben benieuwd hoeveel er dus exact ingaat...
 

Spierings

Forumguru
Je kunt niet zeggen hoeveel er exact in gaat, het is maar net hoeveel de monteur hem doorspoelt.. maar 1 liter is voldoende.

Laat de koppelingscilinders ook doen, deze zit op hetzelfde reservoir.
 

ertromp

Forumguru
Hoi ertromp,

Hey alweer jij :) . Bedankt voor je reactie! Inderdaad bij een monteur en volgens het boekje: FMVSS 116 DOT 4. Montuer die voor zijn eigen werkt, maar het is de 1e keer, maar verwacht dat hij de juiste apparatuur heeft. Mooi dat alles erdan uitgaat, dan maakt het niet meer uit wat er in gaat (lees wordt toch niks gemixt) dus dan neem ik gewoon CASTROL REACT PERFORMANCE DOT 4

Weet jij overigens nog hoeveel er exact ingaat? Dat kan ik in het boekje nergens vinden . Ik neem zelf aan, dat 1L meer dan genoeg is, maar ben benieuwd hoeveel er dus exact ingaat...
Ik heb op mijn O2 FL er 2 keer en dan per keer ca. 1,2 l voor nodig gehad. Heb zelf nl. zo'n vul/ontluchtapparaat :D
 

Highway

Forumguru
Haha @ @EdK heb je wel gelijk in :maakmegek:

Je kan ook bij de dealer remvloeistof halen, kosten iets van 10 euro per liter. Dan heb je de officiële VAG remolie.
 

turboturbo

Forumguru
Laat de koppelingscilinders ook doen, deze zit op hetzelfde reservoir.
Ik kan je dit zeker aanraden! Heb dit ook op advies van forumleden laten doen bij de dealer (was wel even in de buidel tasten; het werd als aparte handeling berekend), paar maanden geleden.

Het pedaal lijkt een fractie lichter in te trappen te zijn (durf niet zeker te zeggen) maar er zat ook een stukje vreemd gevoel (leek nog het meest alsof een veertje het eerste stuk iets stroever uitrekt en dan ineens voorbij een punt los laat. Het ging gepaard met een heel zacht geluidje ook) in het pedaal wat na verloop van tijd helemaal verdwenen is.... Dacht eerst dat er misschien iets met de drukgroep of koppelingsplaten zou kunnen zijn, maar dat lijkt vooralsnog toch niet het geval durf ik voorzichtig te hopen....(gezien de klachten helemaal verdwenen zijn)
 
Laatst bewerkt:
magazijn medewerker van Skoda dealer meldde me overigens dat het doen van de koppelingscilinder hij zelf zou afraden. Vandaar dat er ook geen onderhoudsinterval hiervoor bestaat. Dus die neem ik bij naderinzien niet mee.
 

Maggy

Forumguru
magazijn medewerker van Skoda dealer meldde me overigens dat het doen van de koppelingscilinder hij zelf zou afraden. Vandaar dat er ook geen onderhoudsinterval hiervoor bestaat. Dus die neem ik bij naderinzien niet mee.

Die is dus niet voor niks een dozenpakker. Remvloeistof, of olie zo je wil, is hygroscopisch, dwz dat het vocht aantrekt. Daarom is de verversingstermijn van twee jaar; voor de remmen: vocht kan koken, en voor andere delen: vocht veroorzaakt roest waardoor onderdelen zwaarder kunnen gaan lopen of zelfs vast kunnen gaan zitten ondanks dat je ze gebruikt.

Dus, gewoon laten doen, of zelf doen. Erg dom advies van die dozenpakker.

Bas.
 

Highway

Forumguru
Ik ben heel erg benieuwd waarom dat hij dit zou afraden.

Adviezen zijn meningen tenzij je deze kan onderbouwen met geldige argumenten.

Die van mij ga ik binnenkort wel doen, er zit niet voor niets een ontluchting op de hulpcilinder (is mijn mening).
 

EdK

Forumguru
magazijn medewerker van Skoda dealer meldde me overigens dat het doen van de koppelingscilinder hij zelf zou afraden. Vandaar dat er ook geen onderhoudsinterval hiervoor bestaat.
mmm, vreemde opmerking !
En niet lullig bedoeld maar een magazijnmeester is natuurlijk geen monteur !
Maar zoals al gezegd remvloeistoffen trekken water aan, en alleen al om die reden zou ik periodiek deze vloeistof gewoon laten vervangen.

Ben trouwens benieuwd hoe hij denkt over een aircotest ?
Staat namelijk ook niet in de onderhoudsinterval !
als je dit wil gedaan hebben moet je er ook specifiek om vragen !
En dan zou ik persoonlijk dit alsnog laten doen bij een airco specialist ipv de dealer maar dat is dan een andere discussie in deze.

Maar goed afraden is zijn mening, maar kan evengoed dan nog gedaan worden als je dit opgeeft !
 
Gister toevallig iemand gesproken die over airco's gaat. en meldt dat aircocontroles/checkes/tests ook een wassenneus zijn. Hij meldde dat ze met service waarschijnlijk bedoelen een paar keer om de auto lopen :)
Hij adviseert de airco gewoon om de plus minus 2 jaar leeg te halen en opnieuw te vullen met koudemiddel en gaat ook nog een soort van olie bij in. met testen doen ze verder niks.. Je kan hem natuurlijk aanzetten en testen of ie werkt. Daar kwam het een beetje op neer.
 

Highway

Forumguru
Airco test is inderdaad de temperatuur van de uitgaande lucht meten. Is dit meer dan een bepaalde temp., dan zou er dus iets niet goed zijn.

Nu is de vraag natuurlijk - wat verwacht je van een airco check. Indien de controle is of er koude lucht uit komt - dan is deze test prima. Airco pomp draait, er zit nog voldoende koude middel in om te koelen en de andere onderdelen functioneren. Test kan je thuis ook doen. Het zegt echter niets over hoeveel koude middel en - belangrijk - hoeveel olie er nog in het systeem zit.

Soms wordt er ook de druk in het systeem gemeten. Dit geeft al een iets beter beeld van de staat van de airco maar deze test kan ook niet de hoeveelheid olie meten.

Bij een aantal airco controle wordt ook de filter vervangen en/of het systeem gereinigd. Dit kan nut hebben, echter zegt dit niets over de technische staat van je airco systeem.

Bij het leeghalen en hervullen van een airco systeem ziet men precies hoeveel ml van alle middeltjes erin hebben gezeten. Ze kunnen het systeem ook controleren op lekkage. De juiste hoeveelheid koude middel en olie wordt weer toegevoegd.

Maar - we wijken nu wel erg ver af van het originele topic - dat ging over remvloeistof.
 
Bovenaan Onderaan