Reparatie en onderhoudscontract

Ronbe

Senior Member
Vandaag kreeg ik via de mail het verzoek van Skoda om een vragenlijst in te vullen.
De vragen leiden uiteindelijk naar een het peilen van interesse in een reparatie en onderhoudscontract.
Lijkt er op dat Skoda dit aan het ontwikkelen is. In de ogen van Skoda houdt zo een contract het volgende in:

Uitleg Reparatie en Onderhoudscontract
In een reparatie- en onderhoudscontract worden kosten voor het onderhoud en reparatie van de auto gedekt, bijvoorbeeld:
• Onderhoud: beurt, oliën bijvullen, filters reinigen, etc.
• Slijtagedelen: remschijven, ruitenwissers, distributieriem, etc. (uitgezonderd banden).
Reparaties van onderdelen die kapot zijn gegaan door een technisch mankement of als gevolg van schade/ongeval, vallen niet onder het Reparatie en Onderhoudscontract, zoals:
• Schade aan de motor door een te laag olie peil;
• Het belasten van de auto boven de door de fabriek opgestelde maximale normen (te zwaar beladen of te zwaar trekken). Deze normen zijn terug te vinden in de handboek van de auto;
• Het verkeerd tanken van brandstof of het onnodig tanken van benzine wanneer een auto is uitgerust met een LPG installatie die niet functioneert.

In mijn ogen meer een onderhoudscontract als een reparatiecontract. Alleen onderhoud en slijtagedelen vallen onder het contract. Reparaties van onderdelen die kapot zijn gegaan door technische mankementen vallen buiten de dekking.

Afwachten of dit komt, en wat het gaat kosten.

ertromp

Forumguru
zou dit de huidige mobiliteitsservice gaan vervangen?

Lijkt me niet. Mobiliteitsgarantie is echt voor de pech onderweg. Stel een elektrische storing waardoor je niet verder kunt: Langs de weg wordt gekeken of dit verholpen kan worden en anders afslepen naar de dichtsbijzijnde dealer.

Dit heeft echt met de beurten te maken al vraag ik me dan af hoe ze omgaan met bijvoorbeeld softwareupdates of stel je komt tussentijds langsrijden met een leeg ruitensproeier reservoir. En filters reinigen vind ik weer wat anders dan filters vervangen. Ben benieuwd wat van dit onderzoek op de markt gaat komen.

Rolle

Senior Member
Bestaat in België al een aantal jaren en heet hier het We-Care contract. Vergelijkbaar met dat van VW - Audi - ...

Kreeg gisteren toevallig een brief in de bus van de dealer hier met een uitnodiging voor een gratis zomercheck op 9 controlepunten. Komt mij bekend voor vanop dit forum.

Lijkt erop dat er communicatie ontstaan is tussen Pon en D'ieteren?

Chatslet

Forumguru
Mijn Ford dealer had zoiets, paar tientjes per maand. Alle onderhoudsbeurten en APK's waren dan gewoon gedekt inclusief distributieriem.
Op zich geen slecht idee.

EdK

Forumguru
Bij mij reist dan toch altijd de vraag bij zo'n commercieel pakket wie er beter van word ?

De dealer of de klant (wij dus )

De dealer gaat echt niets weggeven of er op toeleggen financieel , dus blijf ik met een gevoel zitten dat er weer op een slinkse wijze geld uit mijn portomonnee wordt getroggeld !

Chatslet

Forumguru
Uiteraard zal de "Skoda Bank" er financieel beter op worden. Aan de andere kant is het voor de consument een stukje gemak en zekerheid, je betaald een vast bedrag per maand en daar zit al het onderhoud in. Zie het als een verzekering tegen onvoorziene kosten, in de regel leg je er een paar tientjes op bij maar als er een keer echt gezeik is zoals een moeilijk te vinden probleem (wiellager vervangen, blijkt het toch de fuseekogel te zijn en achteraf moeten de remmen ook nog) dan voorkom je dus wel een 10 keer terug naar de garage met telkens honderden euro's aan kosten situatie.

EdK

Forumguru
maar als er een keer echt gezeik is zoals een moeilijk te vinden probleem (wiellager vervangen, blijkt het toch de fuseekogel te zijn en achteraf moeten de remmen ook nog) dan voorkom je dus wel een 10 keer terug naar de garage met telkens honderden euro's aan kosten situatie.

Tsja ik bekijk het even anders ( pessimistich misschien )
Zie het dan gebeuren dat ze denken, oh nu gaan we er niet meer aan verdienen en het kan nog wel met die schijven en die blokken dus laat maar zitten joh !

Ik heb dit ook gezien in de industrie met grote onderhouds projecten die werden afgesloten
Alles werd erna op minimaal onderhoud afgestemd om als onderhouds firma er toch nog aan te kunnen verdienen

En ik zie het met dit ook gaan gebeuren !

Maar dat is mijn bescheiden mening in deze hoor !

MarcoO2

Forumguru
Maar die bescheiden mening is wel gebaseerd op iets wat in de praktijk helaas vaker voorkomt. Ook ik ben voorzichtig met dit soort contracten, net als aanvullende verzekeringen.

Bovenaan Onderaan