Reparatieset koplamp / onderdeel nummer

error404

Senior Member
Bij aankoop van mijn auto bleek de koplamp lek, barstjes aan de bovenkant zodat er bij regen vocht in kwam. De dealer zou een andere regelen. Na 3 (!) maanden wachten eindelijk mijn koplamp ontvangen. (wekelijks contact over de voortgang...) Deze zou opgestuurd worden zodat mijn lokale garage bij in de buurt 'm kan plaatsen. Nu hebben ze een exemplaar gestuurd waarvan 3 van de 3 houdertjes zijn afgebroken. Ze hebben vast de goedkoopste gekozen op ebay maar hier heb ik dus geen moer aan. Nu schijnen er reparatie setjes te zijn, wie weet er toevallig een onderdeel nummer? Dan kan ik ze daar gericht mee op pad sturen.

Alvast bedankt!

error404

Senior Member
Dank je @Joske!! Helemaal mee eens, maar goed. Als het maar weer gemaakt wordt...

Wel die beugeltjes maar dan voor een Xenon lamp, weet je die ook? Die zitten op mijn lamp vast aan de behuizing maar zijn dus allemaal afgebroken. Is daar wat voor. Er zitten wel schroefgaatjes.

Zie foto:

foto 2.JPG foto 1.JPG

Joske

Forumguru
na de foto gezien te hebben durf ik dit wel niet met zekerheid te zeggen dat dit dé oplossing zal zijn. Op de tekening uit ETKA lijkt het wel zo dat deze in de gaatjes vastgezet kunnen worden. Dit is een koplamp linksvoor? (bestuurdersstandpunt)

error404

Senior Member
Thanks @Joske

Dit is de bijrijderskant, rechts. Ik heb nog mijn twijfels over nr 37 (foto 1) Die andere twee zou best eens kunnen passen.
Het nadeel is dat de bumper eraf moet om te kunnen passen. Die haakjes zal de wereld wel niet kosten dus proberen zou een optie zijn. Ik heb de afgebroken haakjes erbij gekregen dus zou kunnen inschatten of het werkt.

Bij een halogeen lamp zijn die haakjes altijd los? dus zijn niet meegegoten?

Joske

Forumguru
Bij een halogeen lamp zijn die haakjes altijd los? dus zijn niet meegegoten?
xenonlamp is identiek qua opbouw, dus nummering is zelfde, voor de onderdelen moet je rekenen aan 5 euro per stuk.

Naamloos.png

van nummer 38 heb je er dan 2 per beugel nodig. Maar of het gaat "werken" garandeer ik je niet é ;)

Joske

Forumguru
nummer 15 en 16 (zie tekening die ik eerder postte) zul je normaal kunnen hergebruiken na verwijderen lampunit.

error404

Senior Member
Bedankt Joske! :bloemen: Ik zal vragen of ze deze kunnen bestellen dan kunnen we het proberen. Ik laat het hier weten.

error404

Senior Member
Vandaag de haakjes ontvangen bij de skoda dealer. Met een punt tangetje wat puntjes plastic afgebroken die in de weg zaten, werkt prima! de haakjes zitten er weer netjes op. Thanks @Joske! Prima oplossing zo! voor 12,50 is deze koplamp weer helemaal goed. :thumbsup:Volgende week gaat de garage 'm erin bouwen.

error404

Senior Member
Zoals op de foto's te zien is, passen de nieuwe hoekjes er goed op.
Het zit stevig vast! Een afgebroken hoekje is dus geen probleem.
Wellicht een goede tip voor iemand die een lamp moet vervangen, met afgebroken hoekjes kosten ze nog geen 120 euro op ebay.

foto 1.JPG

foto 2.JPG

foto 3.JPG

foto 4.JPG

foto 5.JPG

oco1979

Forumguru
TEC7 kon je ook gebruiken.
Radiatorbeugels mee vast gezet,komt nooit meer los :D.

Nu voor 12,50 euro kon je niet echt gekloot zijn.
Was ook mogelijk om er andere op te vijzen.
Meestal is dat niet echt van doen.

Of zo kneedbaar plastiek.

Kimball

Nieuw lid
Een oud draadje, maar wellicht kan iemand mij helpen want het ligt in het verlangde (daarom niet een nieuw draadje).

Mijn linker koplampunit is lek gereden (een onbekende heeft tegen mijn auto gezeten #%&@). Helaas iets te lang gewacht met reparatie en de Xenon lamp doet het nu ook niet meer (vermoedelijk door de vocht). Ik moet nu dus wel beide repareren. Reparatie bij de dealer kost ruim €1000. Via schade bedrijf en gelijk de (door de aanrijding bekraste) bumper meespuiten nog veel duurder.

Maar ik durf het aan om zelf te gaan sleutelen en de koplampunit en xenon lamp te vervangen.

2 vragen:
  • weet iemand wellicht partnummers van koplampunit links en van zo'n Xenon lamp?
  • heeft iemand ergens een instructie hoe je de bumper demonteert? De Xenon lamp wil ik al eerder vervangen...maar het instructie boekje zegt dan dat ik naar de garage moet....daar is vast ook een instructie voor bij iemand :-)
(voor beiden uitgebreid forum en Google gezocht, maar helaas niet gevonden)

Dank alvast !

error404

Senior Member
Het lampje kan je je er zo uithalen, naar de garage is niet nodig. Even de rubber dop eraf halen. Glas van je nieuwe lampje niet aanraken en je klikt 'm er zo uit en weer in. Op e-bay staan clone/namaak lampjes voor zo'n 20 euro echte kosten tussen de 70 en 110 euro. Er kan kleur verschil ontstaan dus beide vervangen is wel het mooiste. Tevens staan op ebay diverse gebruikte xenon lampen. http://www.ebay.de/sch/i.html?_from...on+links.TRS0&_nkw=skoda+xenon+links&_sacat=0
Zo'n 180 euro voor een lamp, zover ik weet is 2008 - 2013 dezelfde lamp. De type nummers verschillen soms een beetje, zal morgen even kijken welke sticker met nummer op die van mij zit. Zoeken op skoda super xenon links. Er zijn ook versies te koop (in nl, nieuw, voor 300/400 euro) maar dan staat het woordje superb er niet op, let daar dus op.
Hoe de bumper eraf moet weet ik niet, (@Joske wel?) het is een uur tot 1,5 uur werk voor de garage.

andrehj

Forumguru
@Kimball : Ik snap je niet. Waarom moet je beide repareren als er maar eentje beschadigd is?
Xenonlamp kun je inderdaad zelf vervangen. Hoe weet ik niet precies, nooit gedaan, maar van wat ik zo de laatste 6 jaar gelezen heb is dit niet zo heel ingewikkeld.
Gehele koplamp kun je inderdaad het best op ebay.de kopen, of op Amazon.de.

En ooit is op hier op dit forum al eens de instructie voor het verwijderen van de voorbumper gepost:

Bijlagen

• Montageoverzicht voorbumper.doc
    90,5 KB · Weergaven: 14
Bovenaan Onderaan