Reserve Band

We hebben op vakantie helaas een achterband kaputt gereden op de autobahn. De adac heeft het wiel verwisseld met het reserve wiel dat in de kofferbak ligt. Toen naar de eerste de beste bandenboer voor een nieuwe band. De enige band in de goede maat op voorraad was een Conti premium contact 7.
Dubbel balen eigenlijk omdat ik voor de winter nog allseason banden wilde laten monteren en nu bijna 200 euro kon aftikken voor een zomerband.

Nu heb ik wat vragen:

Ik heb 215/55 R17 banden op de auto terwijl op de reserveband 215/60 R16 staat, waarom heb ik niet dezelfde maat als reserveband?
Waarom mag ik er maar 80 mee rijden, het lijkt me toch een volwaardige band?

Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar er andere velgen op gezet heeft....
 

Bijlagen

  • 20240916_152618.jpg
    20240916_152618.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 7

Pindasaus

Forumguru
Vervelend dat er geen vierseizoenenband beschikbaar was.

Vaak zijn op auto's drie of meer maten velgen leverbaar. Voor elke maat een bijpassend reservewiel aanbieden, met passende piepschuim inlay voor het gereedschap, is duur.

De 80 km/u is omdat de maat afwijkt van die van de andere banden. Het rijgedrag kan onvoorspelbaar zijn. Bij de APK is het dan ook een afkeurpunt. In jouw geval is het verschil niet zo groot maar als je dat toelaat, worden de regelgeving en handhaving erg ingewikkeld.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Pindasaus Wat is een afkeuring bij de APK?

Bij zo’n band gaat het met name om de afrolomtrek. Die wijkt bij een wat hogere band maar een wat kleine de velg wellicht niet veel af.
 

Rallye

Forumguru
Ik lees juist dat je wel een APK krijgt als je drie gewone banden en één nood- of reservewiel gemonteerd hebt?
 
Bovenaan Onderaan