Kan ik dan voor nood een 16" winterband gebruiken ?
Welke maat 17" heb je nu? En welke maat 16" heeft je winterband? Als de rolomtrek te veel van elkaar afwijkt, ga je misschien een foutmelding van je ESP / ABS / TPMS systeem krijgen, maar echt ernstig is dat niet.
Zelf heb ik ook een winterwiel achterin liggen (en in de winter een zomerwiel). Dit heeft diverse voordelen:
- Het is goedkoper dan de aanschaf van een extra reservewiel.
- Er ligt een wiel minder in de garage in de weg.
- Het wiel komt er gegarandeerd elk jaar uit en wordt dus ook gegarandeerd elk jaar een keertje opgepompt.
Enig nadeel is dat het profiel van mijn winterband een voorgeschreven looprichting heeft. Dus als ik ooit op zomerbanden bij regen een lekke band (aan de verkeerde kant) krijg, zal ik erg rustig moeten rijden. Maar dat probleem lijkt me wel te overzien. Als ik erg ver weg zit, kan ik altijd nog het wiel naar de andere kant van de auto verplaatsen.
Vergeet trouwens niet dat je er met alleen een wiel niet bent: Je hebt ook nog een krik, moersleutel, bevestigingsset etc nodig. Voor een Superb was dit ooit als complete set voor € 49.50 te koop. Voor een Yeti is zoiets er vast ook wel.