Reservewiel eenmalig

Eduardo

Forumguru
Hallo,

Wegens een onverwachtse reis naar het buitenland wil ik niet zonder reservewiel weg.
Standaard zitten er 17" LM-velgen onder mijn Yeti.
Kan ik dan voor nood een 16" winterband gebruiken ?
Of stuit dat op technische bezwaren ??

Vr.groet,
Eduardo

EdK

Forumguru
phoe moet je ff in winkelmandje doen dan zie je het al geloof ik
maar deze zijn volgens mij ook verkrijgbaar bij dealer

andrehj

Forumguru
Kan ik dan voor nood een 16" winterband gebruiken ?
Welke maat 17" heb je nu? En welke maat 16" heeft je winterband? Als de rolomtrek te veel van elkaar afwijkt, ga je misschien een foutmelding van je ESP / ABS / TPMS systeem krijgen, maar echt ernstig is dat niet.
Zelf heb ik ook een winterwiel achterin liggen (en in de winter een zomerwiel). Dit heeft diverse voordelen:
  • Het is goedkoper dan de aanschaf van een extra reservewiel.
  • Er ligt een wiel minder in de garage in de weg.
  • Het wiel komt er gegarandeerd elk jaar uit en wordt dus ook gegarandeerd elk jaar een keertje opgepompt.
Enig nadeel is dat het profiel van mijn winterband een voorgeschreven looprichting heeft. Dus als ik ooit op zomerbanden bij regen een lekke band (aan de verkeerde kant) krijg, zal ik erg rustig moeten rijden. Maar dat probleem lijkt me wel te overzien. Als ik erg ver weg zit, kan ik altijd nog het wiel naar de andere kant van de auto verplaatsen.

Vergeet trouwens niet dat je er met alleen een wiel niet bent: Je hebt ook nog een krik, moersleutel, bevestigingsset etc nodig. Voor een Superb was dit ooit als complete set voor € 49.50 te koop. Voor een Yeti is zoiets er vast ook wel.

Joske

Forumguru
5L0012115

op dat artikelnummer moet je maar eens googelen, vast gewoon bij je dealer te krijgen

turboturbo

Forumguru
Wat ik ergens elders las over een afwijkende maat reservewiel (bijv. van toepassing bij een 'thuiskomertje' die weer als beperking 80 km/u heeft) gebruiken bij auto's met EPC etc. is om het tijdelijk reservewiel met afwijkende maat op een niet-aangedreven as te monteren. Dus als je voorwiel lek is, en je hebt een voorwiel aangedreven wagen, dan is het advies om een achterwiel vóórop te zetten, en de reserveband dan weer achterop. Wel een hoop extra gedoe, dat wel.

Bovenaan Onderaan