Reservewiel O2

LT83

Forumguru
Ik heb een vraagje omtrent het reservewiel. Vandaag voor het eerst een lekker band mogen ervaren.
Gelukkig gewoon een reservewiel achterin, dus even wiel vervangen. Nu staat er alleen in grote letters op de zijkant van de reserveband dat deze niet geschikt zou zijn voor snelheden boven de 80 km/h??? Lijkt mij erg vreemd aangezien het op het eerste oog gewoon een standaard 16 inch stalen velg is met Dunlop SP Sport (205-55) banden met een V codering (240km/h). Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

Groeten Luuk
 

Chatslet

Forumguru
Als de wielomtrek of breedte af wijkt mag je niet harder dan 80. Is het gelijk met wat je er onder hebt liggen aan bijvoorbeeld lichtmetalen velgen dan kan het wel. Dit kun je zien door te kijken naar wat er op de banden staat en of dit over een komt. Maar ook dan gewoon rustig rijden en dus geen autobahn snelheden.
 

LT83

Forumguru
@ chatslet,

Bedankt voor de info, de overige velgen zijn 225-45-17, dus wijkt de breedte inderdaad af. Niet dat ik van plan was om even belachelijk hoge snelheden te gaan rijden met een afwijkende band, maar heb voor morgen toch een snelwegritje in de planning en dan klinkt 80km/h zo lang :)
Ga maandag ochtend uiteraard zsm de zaken weer gewoon in orde laten maken.
 

VEEJAY

Forumguru
Ha die Luuk, had vroeger ook jou maten 17" op de vorige O2. Alleen de reserve was ook 205 16". Ging allemaal lekker (was daarom gewoon vergeten dat ik op een reservewiel reed) totdat ik iets te hard door de bocht ging, toen reageerde de auto opeens erg anders en schrok me helemaal kapot. Rechtuit ging allemaal probleemloos. 80km per uur max is natuurlijk onzin.
 

Cordoba

Forumguru
Als je als reserve een afwijkende maat hebt, is het niet onverstandig om deze op de achteras te monteren (en dus eventueel een achterwiel tijdelijk even voor te monteren), zeker als je op de snelweg gaat rijden. Ik weet niet of de 80 km/u een wettelijke grens is, maar weet uit ervaring dat ook met een thuiskomertje 90 km/u nog wel kan, zeker als de rest van het verkeer 120 rijdt, dan is het snelheidsverschil wat kleiner. Overigens is niet alleen de breedte anders, maar ook de hoogte van de band (door andere velg diameter) waardoor er ook afwijkend veergedrag van de band zal zijn ten opzichte van de rest.
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij raken systemen als ESP in ook de war van verschillende wielen, toch?

Maar nu snap ik dus ook waarom (de vorige eigenaar?) als reserveband een (stalen) velg en band in exact dezelfde maat als reservewiel in de kuip achterin heeft gelegd... :eek:oo:
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heeft de F1 gewoon standaard een normaal stalen reservewiel. (ik heb bij de F1 tenminste nog nooit gehoord van een 'thuiskomertje' als reserve.)
En inderdaad systemen als ABS en alles wat er mee te maken heeft of op lijkt, raakt bij een andere wielomtrek een beetje de kluts kwijt.
 

LT83

Forumguru
@ Veejay, ja ik merkte er bij normaal rijgedrag ook weinig van maar dacht laat ik het toch maar even rustig aan doen ;) Blijkt nu dat zon reserveband achterin toch ook een handige bijkomstigheid heeft dan enkel het strafgewicht ;)

@ Cordoba, dit is natuurlijk niet direct zon klein thuiskomertje, vandaar dat ik mij ook afvroeg of die 80km/h max echt noodzakelijk is. Begrijp natuurlijk
wel dat je gewoon wat voorzichtig en rustig moet rijden met een afwijkende bandenmaat
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij heeft de F1 gewoon standaard een normaal stalen reservewiel.
Ach; ik was niet helemaal duidelijk: er ligt een exact dezelfde maat staal (en zelfde maat band) als de aftermarket LM velg + band die onder de Faab liggen. Maar ook dat zou kunnen; denk ik nu - als de fabia af fabrieks ook al met stalen velgen in de bredere maat 195 werd geleverd...
Sorry; off-topic / topic - kaping :aangenaam:
 

Cordoba

Forumguru
@Luuk: verschil tussen de twee maten zal te verwaarlozen zijn als je 4 banden met dezelfde maat hebt. Als je 1 band van de andere maat hebt, zal er misschien iets van 1% verschil in zitten (ik heb het niet nagerekend), een beetje vergelijkbaar als wanneer je op een gegeven moment één band moet vervangen doordat ie lek is, en niet meer te repareren. Dan kun je dus ook zo'n verschilletje krijgen. (alleen hebben ze dan wel dezelfde breedte en hetzelfde veergedrag van de band). Kortom er zal best wat verschil in zitten, maar geen drama zolang je maar niet op de grenzen van het kunnen van de auto opzoekt.
 

Rallye

Forumguru
Kortom er zal best wat verschil in zitten, maar geen drama zolang je maar niet op de grenzen van het kunnen van de auto opzoekt.

Het probleem is dat je dat niet altijd voor het zeggen hebt. Anderen kunnen ervoor zorgen dat hij de grenzen van de uto opzoekt (uitwijken etc.).

Zeker op de aangedreven (in casu de voor-) as moet de afrolomtrek liefst hetzelfde zijn, zonder afwijkingen. Anders moet je differentieel veel werken, met verhoogde slintage tot gevolg, zo heb ik wel eens begrepen.

Kortom, Luuk, liefst asap een nieuwe band in de juiste maat.
 

Chatslet

Forumguru
Daarbij komt ook dan een stalen velg zwaarder is en je daardoor dus een wiel hebt dat zwaarder is dan de rest. Op de voorwielen is dan vervelend want dan zal de auto op bepaalde snelheden naar de kant van het zwardere wiel gaan trekken waardoor je moet tegen sturen en dus meer slijtage aan je banden hebt. Ook is het op natte wegen gewoon ronduit gevaarlijk. Gewoon rustig aan doen en zo snel mogelijk een nieuwe band laten zetten, en bij voorkeur zelfs de andere band op de zelfde as ook vervangen.
 

hemi24

Forumguru
Daarbij komt ook dan een stalen velg zwaarder is en je daardoor dus een wiel hebt dat zwaarder is dan de rest.

Jij hebt nog nooit een 17" Pallas van een O2 op mogen tillen, dat zijn pas zware velgen en per definitie niet lichter dan een stalen velg..!
 

LT83

Forumguru
Ik ga morgenochtend uiteraard gewoon even kijken of ze er een prop in kunnen schieten ( er zit een schoef in). Dat werkt volgens mij ook prima en kost je maar een tientje ofzo. Zou zonde zijn als ik beide voorbanden a € 180,00 stuk moet gaan vervangen. Vandaag maar rustig met een snelheidje van 100km/h over de snelweg gegaan en dat ging prima, je merkt er bij rustig rijden eigenlijk heel weinig van.
Bedankt voor alle tips in ieder geval!
 

LT83

Forumguru
Prop erin schieten was toch niet direct 100% safe bij hogere snelheden (180km/h +) werd mij verteld, oftewel ze geven er dan geen garantie op dat hij blijft zitten.
Laten we dat maar niet doen, dus maar 2 nieuwe voorbanden besteld.
 
Bovenaan Onderaan