reservewiel octavia: past deze maat velg

vulk

Lid
Collega Octavia rijders,

ik heb een Octavia uit 2020 (octavia 3) met bandenmaat: 225 45 17.
Mijn auto heeft geen reservewiel. Ik stoot nu op een advertentie van een velg voor een octavia/golf/A3 met dezelfde bandenmaat en velgmaat 17" x 7.5. De velg dateert uit 2016.

Vraag is nu: zal deze passen op mijn octavia uit 2020? Of wisselt de ET en steekwaarde van de velgen door de jaren heen?

andrehj

Forumguru
Of die velg past hangt uiteraard van de ET-waarde af. De juiste ET-waarde wordt gelukkig in een velg gegraveerd. Dus vergelijk de waarde van de velg die je op het oog hebt met de velgen op je auto...
Vraag is trouwens niet alleen of die velg op je auto mag, maar ook of die in het reservewielvak in je kofferbak past. Bij sommige versie van een Superb (afhankelijk van je kofferbakconfiguratie met wel/geen verstelbare bodem of vak onder bodem) paste daar maar max 205 breedte in.

Jee13

Forumguru
ik weet niet of de ruimte onder de vloer bij een vRS anders is, maar ik heb een 18 inch gti velg met 225/40 band onder de vloer liggen, past gewoon

Bakkertje

Forumguru
Het wiel van mijn andere auto (205 45 17) past net dus de bredere velg zal niet passen helaas.

De bandenmaat zegt niet alles over de breedte van de velg zelf.
Die breedte wordt aangeduid in een hoeveelheid J, daar is op Internet het nodige over te vinden, bijvoorbeeld:

De meest gangbare steek is 5x112 en daar is heel veel in te vinden.

vulk

Lid
Ik heb een Belgische auto dus de link via het kenteken werkt niet.
Maar ik heb een 1.0 ti dus dat zou moeten passen?

Bovenaan Onderaan