Reservewiel vraag

goom

Lid
Ik heb een octavia 3 van april 2014
1.6 TDI Greenline 110pk

Nu wil ik een reservewiel kopen van iemand anders.
Via velgensteekwijzer.nl heb ik de volgende gegevens gevonden :
steel 5*112
naaf 57,1
ET 47

Het wiel die ik kan krijgen heeft de volgende gegevens
steel 5*112
naaf 57,1
ET 46

Ofwel alleen de ET waarde is 1 lager als op de site opgegeven.
Kan ik dit wiel zonder problemen op de auto zetten indien nodig?
En kan ik er dan normaal meerijden? (het is geen thuiskomertje)

Ik hoor graag jullie advies.
Doen of niet doen

widojo

Actief lid
Let wel op de diameter want in je andere posting zie ik dat je ook op zoek bent naar de reservewiel kit.
Bij mij ligt er een standaard 16 inch wiel in de kofferbak (met reservewiel kit uiteraard) en ik heb begrepen dat 17 inch niet past.

goom

Lid
Bedankt Rallye
Heb ik nog een bak nodig waar het wiel ingeplaatst moet worden?
Of kan het wiel met band zo er in gezet worden, dan vastzetten met de schroef en de plaat er op?

BMU

Nieuw lid
Gezien topic naam stel ik mijn vraag hier. Sinds 3 oktober in het bezit van een nieuwe O3 FL. Ik zou nu graag een reserviewielset willen aanschaffen.
Ik kan een originele complete set band/thuisbrenger + gereedschap overnemen die behoorde op een Skoda Superb.
De gegevens:
Band 205/55 R16 94V, 7j16H2 ET45.

Is deze band geschikt voor de Octavia en past deze set in de kofferbakruimte?

Alvast bedankt voor de hulp!

Renkie

Forumguru
Gezien topic naam stel ik mijn vraag hier. Sinds 3 oktober in het bezit van een nieuwe O3 FL. Ik zou nu graag een reserviewielset willen aanschaffen.
Ik kan een originele complete set band/thuisbrenger + gereedschap overnemen die behoorde op een Skoda Superb.
De gegevens:
Band 205/55 R16 94V, 7j16H2 ET45.

Is deze band geschikt voor de Octavia en past deze set in de kofferbakruimte?

Alvast bedankt voor de hulp!

Let er wel op dat je deze waarschijnlijk NIET aan de voorkant kunt/mag gebruiken omdat de bandenmaat teveel afwijkt van wat er op de auto hoort.

Canon-Eye

Forumguru
Als de afrolomtrek (teveel) verschilt, dan zal de auto zelf na kortere of langere tijd wel laten blijken dat je dit niet had moeten doen doordat er problemen met de transmissie ontstaan...

hemi24

Forumguru
Let er wel op dat je deze waarschijnlijk NIET aan de voorkant kunt/mag gebruiken omdat de bandenmaat teveel afwijkt van wat er op de auto hoort.

wat hoort er dan op een O3?!?

Kans groot dat daar ook een 205/55R16 zit...
Afwijking t.o.v. de overige maten op een O3 (225/45R17 of 225/40R18) is minimaal (0,4% tot 0,8%).

Renkie

Forumguru
Klopt, echter werd bij de Superb een wiel in die maat wel degelijk als "volwaardig reservewiel" verkocht waar het in de Duitse folder "notreserverad" heet. (Folder 2016/2017)

Overigens past bij een Superb wel degelijk een reservewiel met de juiste band in de reservewiel bak (16"). Ik moet het nog testen maar ik vermoed dat een 17" wiel wat op 2-3mm zit qua profiel ook net past.

De mat kan minimaal iets bol staan maar dat zie je echt niet. TIP: Veel dealers zitten met standaard 16" wielen in hun maag, een compleet nieuw wiel kun je voor 150,- halen dan.

Renkie

Forumguru
Hemi24, pardon: ik ging er van uit dat bij een O3 dezelfde bandenmaat gehanteerd wordt als bij een S3 aangezien de auto's veel techniek delen en VAG vaak de bandenmaten gelijk houdt.

Als de maat identiek is aan wat er op de auto hoort aan rolomtrek, eventueel om te rekenen via deze site, is dat natuurlijk helemaal perfect.

https://tiresize.com/calculator/

hemi24

Forumguru
TIP: Veel dealers zitten met standaard 16" wielen in hun maag, een compleet nieuw wiel kun je voor 150,- halen dan.

Noem je dat een tip?!?

Een losse velg koop je bij Oponeo voor 43 euro en een Continental band in de maat 205/55R16 94V voor 75 euro (een 91H volstaat voor een O3 ook prima en die kost 63 euro)...

... of werk je bij zo'n bewuste dealer..?

:pieker:

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan