Reservoir ad blue

potop1961

Nieuw lid
Hallo , goeiemorgen , is er iemand die mij kan helpen ? Waar bevind zich de ad blue reservoir ? Vind daar van nergens iets terug. Vriendelijke groeten en bedankt op voorhand. M

Monteurtje

Forumguru
Bij de Superb 1 is het geen ad-blue. Een ander chemisch goedje. Dit zit in de kofferbak. Bij reservewiel. Dit kun je niet zelf bijvullen. Moet om de 120.000km. Roetfilter moet dan ook vervangen worden. Ik weet niet welke motor je hebt. Ik denk de 140 pk versie.

potop1961

Nieuw lid
Als technieker kan ik dat niet bijvullen ? (heb een vag) Een 2000tdi motor , heb de gegevens niet... is mijn voertuig niet , heb al een peugeot gevuld met eloise=( partikelfilter produkt)

Monteurtje

Forumguru
Het moet met een speciaal vulapperaat waar je een 1L fles opschroefd. Resservoir moet tot de rand gevuld zijn. Mag geen zuurstof bij in zitten. Vandaar dat er gereedschap voor nodig is. Maar als je handig bent en zelf iets bedenkt om de vloeistof zonder gesmeer erin te krijgen moet het ook wel lukken. Dan moet je het resservoir vullen tot het bij een andere opening er weer uit komt. Dan is die helemaal vol.
Als je het roetfilter niet vervangt is de kans vrij groot dat die in storing gaat over een paar duizend km. Dat heb ik 2x meegemaakt. Leaseauto. Mocht filter niet vervangen. Paar duizend km verder kon die als nog vervangen worden.

Cordoba

Forumguru
Chemie, mag niet in aanraking komen met zuurstof/lucht. Betekent dat helemaal niet (dus ook niet 5 seconden bijvoorbeeld), of zo kort mogelijk?

In principe, kan het dan via 2 methoden: of reservoir met oude vloeistof leeg pompen (vacuum dus), ofwel de verdrijvingstechniek, waarbij je bijvoorbeeld het reservoir vult met stikstof, en vervolgens een methode bedenkt om de chemie in het reservoir te krijgen zonder dat ie met zuurstof in aanraking komt ben je er. (Klinkt simpel, maar is het niet. Voorvullen met stikstof of kooldioxide gebeurt ook bij het vullen van biervaten: eerst een overmaat aan stikstof/CO2 erin, tot dat uit het 'ontsnappingsgat' komt. Vervolgens gaat het bier erin, en als ie vol is, gaat ie dicht en heb je dus bier met wat gas (stikstof of CO2-gas) zodat je bier niet direct gaat verschralen/oxideren.

Rallye

Forumguru
Maar wat voor spul is het nou wel? Volgens mij heeft Skoda nooit met toevoegingen voor het roetfilter gewerkt. Peugeot wel.

Monteurtje

Forumguru
Hoe dat spul heet zou ik moeten opzoeken. Weet de naam niet.
Skoda gebruikt het volgens mij ook alleen in de 2.0 TDI in de Superb I FL.
Als ik eraan denk zal ik morgen even kijken. Ook hoe het gevuld moet worden.

potop1961

Nieuw lid
Hallo , ik vind geen reservoir onder reservewiel , is er een dop of onder de auto ? De auto is niet bij mij. Vriendelijke groeten en bedankt op voorhand. M

Michelv.

Forumguru
Mijn meissie heeft bij de Audi gewerkt en daar staat gewoon Ad blue op de rekening dus zal dan bij Skoda ook wel zijn?

En Ad Blue is volgens mij een mengsel ammonia met ged. water.

CDK

Forumguru
http://www.frankberg.nl/wat-is-adblue.html
hier staat exact omschreven wat AdBlue precies voor goedje is
de kosten van dit goedje is ongeveer €0,60 / liter en verkrijgbaar bij de pomstations langs de snelweg naast de truckdiesel, dus niet bij aan de kant voor personenauto's
bij vrachtwagens zit er een gewone schroefdop op de tank en komt er wel degelijk zuurstof bij de AdBlue, dus bang zijn dat er iets fout gaat als het in contact met zuurstof komt hoef je niet te zijn ;)

greetz Corné

Wild Chocolate

Senior Member
Het zou daarom natuurlijk om iets anders dan AdBlue kunnen gaan. Ik lees op Wikipedia ook dat AdBlue verbruik ongeveer 3-5% van het brandstofverbruik is. Dan ga je dus bij lange na geen 120.000 km halen met 1 liter van het spul. En aangezien AdBlue een 32,5% oplossing van ureum is, zou bijvoorbeeld puur ureum (als dat al mogelijk is) ook niet echt wat uithalen, want dan zou je in theorie nog steeds 1% van het dieselverbruik nodig hebben.

Canon-Eye

Forumguru
puur ureum (als dat al mogelijk is)
Puur ureum bestaat wel degelijk - maar da's een vaste stof voor zover ik weet. Dus er valt dan weinig te injecteren...

Volgende citaat uit Wikipedia bevestigt m.i. dat het van zichzelf een vaste stof is:
Ureum is een meststof voor de bemesting van planten. Het kan zowel door de grond gewerkt als (in opgeloste vorm) op het blad gespoten worden.
Wat de oplosbaarheid in water is, heb ik (nog) niet kunnen achterhalen.

Aanvulling:
En Ad Blue is volgens mij een mengsel ammonia met ged. water.
Hier treedt enige begripsverwarring op:
  • Ammonia is de huis-tuin-en-keukenaanduiding voor een oplossing van ammoniak in water.
  • Zuivere ammoniak (NH[SUB]3[/SUB]) is een gas, dat zeer goed oplosbaar is in water (en zoals voor alle gassen geldt: hoe lager de temperatuur, hoe beter de oplosbaarheid).

Wild Chocolate

Senior Member
Ja, dat bedoel ik met "als dat al mogelijk is", of het praktisch mogelijk is. In principe kan elke stof in pure vorm voorkomen, de vraag is dan of het nog praktisch bruikbaar is.

Adblue bestaat uit Ureum, niet uit ammoniak of ammonium. Ureum is overigens wel verwant aan ammoniak. En het is natuurlijk de vraag in hoeverre er niet altijd een klein beetje ammoniak vrijkomt, waardoor het spul wel naar ammoniak zal ruiken.

Volgens Wikipedia heeft Ureum een oplosbaarheid in water van 1080 g per liter.

Bovenaan Onderaan