Resonantie 2.0 TDI-motor

Edwin1969

Actief lid
Sinds enige tijd is sprake van een rauw klinkende motor binnen het toerengebied van 1500-2000 toeren, welke mij steeds meer ging irriteren. Ik heb ruime ervaring met VAG-diesels, dus weet dat het niet de stilste dieselmotoren zijn, maar dit geluid viel duidelijk buiten het normale niveau bij (normaal/rustig !) optrekken.

Op mijn verzoek heeft de chef werkplaats samen met mij een uitgebreide proefrit gemaakt en bevestigde dat sprake is van een resonantie, waardoor dit (te) rauwe geluid ontstaat. Oorzaak kan zeer divers zijn en betekent dus dat de dealer flink aan het speuren moet gaan onder de motorkap.

Sinds vorige week maandag staat de auto bij de dealer en heb ik inmiddels bericht gekregen dat de oorzaak is gevonden, t.w. een klep in het kachelhuis. Binnenkort hoop ik de auto weer op te halen en ben erg benieuwd of dat inderdaad de oorzaak is geweest.

Hebben er meer mensen last (gehad) van deze resonantie en zo ja, lag dat ook aan het kachelhuis of is deze klacht zeer incidenteel en heb ik gewoon pech ?

micky

Forumguru
ja, ik hoor sinds kort ook een irritante brom bij een bepaald toeren gebied, staat op mijn lijstje voor de beurt, komt van rechtsvoor en ik heb er denk ik ook al meer over gelezen...

Cordoba

Forumguru
Edwin heb je nauwkeuriger info over de oorzaak, bijvoorbeeld dat die klep resoneert tegen de ventilatiepijpen (voor het interieur), of zit het nog weer anders?
Weet je precies welke klep het is, een klep voor de temperatuurregeling, of voor de richting waar de lucht heenmoet (voorruit/voeten/roosters in dash)?

Hoe meer je weet, hoe makkelijker een volgende 'patient' kan checken of hij dezelfde oorzaak heeft.

Edwin1969

Actief lid
@Cordoba Ik heb mijn auto nog niet terug en ken dus ook niet de exacte details van de oorzaak van de storing.

Ik zal er wel bij het ophalen naar vragen (heb nog geen bericht wanneer de auto klaar is) en dit vervolgens delen op het forum.

Edwin1969

Actief lid
Vandaag (na 2 weken onderzoek en reparatie) de auto weer opgehaald. Eerste indruk is dat de resonantie inderdaad verdwenen is. De motor klinkt in ieder geval weer een stuk stiller (al zal het nooit een heel stille motor zijn).

Dealer meldde overigens dat ik de 2e Octavia bij hun ben die zo'n storing van een klep in het kachelhuis heeft, maar dat waarschijnlijk op korte termijn de volgende zich al aanmeldt, want men heeft nog een klant met een vergelijkbare resonantie-melding. Uiteraard worden al dit soort storingen door de dealer doorgegeven aan Pon, dus die is inmiddels ook op de hoogte.

Het lijkt dus op een seriematig probleem van de kachelhuizen (wellicht eerste serie).

Advies is dus bij bovenmatig rauw klinkende motor (in bepaalde toerengebieden) even langs te gaan bij de dealer om te laten nakijken.

Bovenaan Onderaan