resonantie fabia 1.6 16v tussen 2000 - 3000 toeren

mdortland

Actief lid
Sinds 4 weken trotse eigenaar van een fabia 1.6 16v 2007
Nu ongeveer 1000km mee gereden.
En wat een heerlijke auto! Er is echter 1 dingetje wat mij ergert.
Tussen de 2000-3000 toeren hoor ik van onder de motorkap een trilling-resonantie.
Dit komt vooral voor als ik het gas loslaat dan hoor ik het rond 2500-2700 toeren. En bij rijden in elke versnelling op precies 2500 toeren. Mee naar de skoda dealer geweest. 10 minuten gereden door monteur. Hij hoorde het ook en was volgens hem niks ergs, komt volgens hem door het "rauwe" karakter van dit type motor. Er trilt gewoon iets mee. Motor loopt volgens hem prima en motorsteunen zit goed vast. Ben blij dat motor niks mankeert. Monteur gaf aan dat het opsporen van het probleem zoeken is naar een speld in een hooiberg. Is geen schotje van de einddemper want die is nieuw. Herkent iemand dit probleem? En wat is de oplossing.

Menno

Monteurtje

Forumguru
Als je stilstaat en langzaam gas geeft, hoor je de resonatie dan ook bij een bepaald toerental. Als dat zo is. Dan dat toeren vasthouden en dan iemand anders in de motorruimte laten luisteren en voelen of er ergens wat resoneerd. Vaak is dat wel te vinden. Soms makkelijk en soms ook naar paar uurtjes.

Vlaar032

Senior Member
Zit er een hitteschild onder de katalysator in de uitlaat? Die willen wel eens los gaan zitten.

Vlaar032

Senior Member
Nou, het zit vaak op de catalysator zelf gemonteerd, niet aan de bodem van de wagen. Het kan zijn dat je het daardoor niet ziet. Bij mijn (sorry voor op 'n Skoda-forum) Nissan Almera's gebeurde dat vroeger ook vaak, dat zat aan een beugeltje onder de katalysator, kon je gewoon bij. De monteur sloopte het er dan gewoon vanaf en zei dan: "voortaan niet meer in lang, droog, gras parkeren"...

mdortland

Actief lid
Beste allen.

Probleem is opgelost.
Na goede tips van monteurtje bleek er wat speling op de luchtinlaat te zitten.
Paar stukjes rubber tussen gestopt en een ducktape erover. En klaar.

Bedankt voor alle tips.

Menno

Bovenaan Onderaan