Resonantie op 1100 rpm 1.9 tdi

nomad

Senior Member
Ik heb een zeer irritante resonantie van de motor op precies 1100 toeren. Bij 1000 is alles normaal en bij 1200 ook weer.
Het lijkt alsof bij dat toerental de hele auto resoneert (vooral binnen). Ik hoor het altijd, bij langzaam accelereren en als je van het gas (diesel) afgaat. het hele interieur trilt dan mee. Het lijkt erop alsof de trilling door een motorsteun aan de carosserie wordt doorgegeven ofzo. Ze hebben er bij de garage naar geluisterd, maar konden zo gauw niks vinden.
Meer mensen met dit euvel ?

Reizende

Actief lid
Ik geloof dat als je de zoekfunctie gebruikt voor dit probleem, dat je ongeveer 36 draadjes hier over tegen komt /forum/images/graemlins/crazy.gif.
Weet het niet zeker, maar toch...

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik geloof dat als je de zoekfunctie gebruikt voor dit probleem, dat je ongeveer 36 draadjes hier over tegen komt /forum/images/graemlins/crazy.gif.
Weet het niet zeker, maar toch...

[/ QUOTE ]
Dit soort opmerkingen gaan dan meestal gepaard met een linkje naar de betreffende draadjes. Ik heb gezocht, maar weinig tot niets gevonden, in tegenstelling tot het onbalans-verhaal wat iets heel anders is.

Beker

Actief lid
@nomad

Elke motor heeft een dergelijk punt waarop de resonantie het best (lees het irritantst) hoorbaar is. Afgezien van het geluid wil ik je waarschuwen voor het gebruik van hele lage toerentallen. Net zo als bij hele hoge toerentallen is het beter voor de motor om hem, zeker in hogere versnellingen, niet te zwaar te belasten bij deze toerentallen.

Vergelijk het met de krachtsinspanning die je zelf moet leveren om weg te fietsen in de hoogste versnelling. Diezelfde krachten ondervindt de auto ook, en dat hoor je dus ook! De Tdi kan natuurlijk veel hebben toch zou ik toeren lager dan 1200-1300 zoveel mogelijk vermijden.

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@nomad

Elke motor heeft een dergelijk punt waarop de resonantie het best (lees het irritantst) hoorbaar is. Afgezien van het geluid wil ik je waarschuwen voor het gebruik van hele lage toerentallen. Net zo als bij hele hoge toerentallen is het beter voor de motor om hem, zeker in hogere versnellingen, niet te zwaar te belasten bij deze toerentallen.

[/ QUOTE ]

Mee eens, maar het treed ook op als je stilstaat, dus zonder belasting. Deze tdi PD motor is natuurlijk wel iets anders als de 1.9 tdi die ik in mijn vorige Leon had zitten, maar daar had ik van dit probleem en die onbalans totaal geen last. Zoals ik al eerder meldde, zijn het wel steeds meer probleempjes die de kop opsteken en da´s toch een beetje jammer.

KMA

Lid
Ik had een niet hinderlijke resonantie ook rond de 1100. Als je in z'n 2 licht gas geeft dan hoor je een brom die niet evenredig is met de motorbelasting. Geef je iets meer gas dan is het weg. Overigens had ik dat alleen bij de eerste 1500 km. Nu is het weg of valt het me niet meer op.

@nomad: denk ook niet dat het hoort. Zeker omdat het ook gebeurt bij gas los (dus geen belasting) of onbelast. Nog maar eens naar de garage denk ik.

Bovenaan Onderaan