resonantie tdi bij gasgeven met lage toerentallen

kavang

Nieuw lid
heb sinds november 'n octavia 2 combi tdi 105pk elegance 2005. rijdt verder prima, maar als je gas geeft onder 2000 toeren lijkt de motor niet krachtig en begint hinderlijk te resoneren. Het hele dashboard begint dan te rammelen. Ben n 110pk octavia 1 uit 2004 gewend en die had veel meer power in de lage toerentallen. Moet van de zomer ook nog n caravan trekken en wil bekijken hoe ik wat in de lage toerentallen kan winnen. Tunen is n optie, maar dan moet ik wel weten of de motor daar ook soepel genoeg voor is. heb al gedacht aan motorsteunen of koppeling / tweemassavliegwiel maar lees dat daar andere symptomen bij horen. Wie heeft n idee waar dat aan kan liggen?
 

kavang

Nieuw lid
Zie hier Hetzelfde probleem reeds behandeld

Ik was niet onder de indruk van uw suggesties moet ik eerlijk zeggen:
- het betrof geen 2.o tdi
- het is geen benzinemotor (wat de betekenis van naft bleek te zijn)
- en het betreft geen schokken maar zoals ik heb aangepast
(ik wist niet hoe ik mn oorspronkelijke diskussievraag kon redigeren ; nu wel)

Graag to the point: Het betreft dus het ernstig resoneren tot het rammelen van het hele dashboard: dat is mn hoofdvraag en hoe ik dat kan verminderen zeker als ik van de zomer een caravan moet gaan trekken
 
dan kunt u uw auto het beste naar de dealer brengen en vragen het 2 massa vliegwiel te vervangen. Dan is het euvel verholpen. Ik rij een 1.9 tdi en had hetzelfde probleem. Het trillen begint vaak als je in de derde gang door een bocht gaat en rond de 1000 toeren gas geeft. CD's slaan over, je morst koffie, telefoon valt uit de houder, je gebit begint te klapperen enz.
Succes ermee!
 
Tja, dat kan. Dan zou ik wel koffie meenemen in een emmer met hoge randen en die aan je binnenspiegel hangen.:crazy:
Afgezien van die oplossing, is dat vliegwiel euvel niet onbekend.
 
Bij mijn auto viel het onder garantie en een deel coulantie. Zoals gezegd is het probleem niet onbekend. Ik zie dat je de auto sinds nov. 09 in bezit hebt, is het vliegwiel al een keer vervangen? Heb je dat trillen al vanaf het begin?
 

kavang

Nieuw lid
het vliegwiel is niet vervangen en ik kan nog geen verschil voelen ten opzichte van 4000 km geleden (133000km) toen ik 'm kocht, maar ik heb het idee dat het in de richting van de 150000 km wel steeds erger gaat worden.. zeker als ik van de zomer mn caravan moet gaan trekken. Vind ook de koppeling bij optrekken vanuit stilstand schokkerig.
[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]
 
dan zou ik maar eens gaan praten met je garage en dan met name over de garantie. Als het inderdaad het vliegwiel is, en je hebt vanaf aankoop van je auto dit euvel al, dan is dat gebrek goed verborgen geweest. Ik heb er zelf een poosje mee rond gereden, mijn garage kende het niet. Tot ik de 5e versnelling niet meer kon steken en toen moest er een compleet nieuwe versnellings bak in. Gelukkig een lease auto, maar prive is dit een duur geintje. Laat eerst maar eens uitzoeken of het inderdaad het vliegwiel betreft.
 

kavang

Nieuw lid
zou er nog garantie zitten op n oct van 2005?.. zoals ik al zei tweemassa kost 1200 en een massa ongeveer de helft.. en waar ikm achter wil komen is of je dan geen schade veroorzaakt (trillingen) in je versnellingsbak.. bovendien heb je de keuze tussen een vertserkte koppeling en een gewone
 

cvegreen

Forumguru
Als je een tweedehandse wagen koopt , krijg je vaak garantie op je tweedehands voertuig . Hier in Belgie zijn garagehouders en autohandelaren verplicht 1 jaar garantie te geven . Indien je nog garantie hebt op je voertuig is het normaal ja , je moet eens je factuur controleren of het er bij staat of niet .
 

Ronnie

Forumguru
Ik tip ook op het 2 massavliegwiel, waarschijnlijk zit er speling in en veroorzaakt dit de trillingen. Neem je een massief vliegwiel dan zal de auto toch iets onrustiger worden, het 2 massavliegwiel is ontworpen om het trillen van de diesel te compenseren.
Anders leg je vraag hier eens voor:
http://www.problemcar.nl/viewforum.php?id=94
 
Bovenaan Onderaan