Rest accu occasion Enyaq 60

Goedeavond,

Ik ben voornemens een 2e hands Enyaq 60 aan te schaffen , er staat nu in het scherm range 300 km bij 100 %, zegt dit nu meer iets over hoe de vorige eigenaar er mee heeft gereden en bijvoorbeeld over dat het nu winter is en de laatste ritten kouder zijn geweest en de BC dit onthoud, oftewel kan dit getal van 300 km in de zomer en bij een tijdje “rustig”. Rijden door de BC langzaam ook weer hoger worden?

Ik probeer het principe een beetje te snappen want de aanschaf van zo’n auto is nog best prijzig.

Bedankt voor jullie hulp alvast!
 
Die 300km wordt voorspeld op basis van het actuele verbruik over de laatste x kilometers en de huidige SoC van de batterij. Rijstijl, snelheid, temperatuur, tegenwind, electrische verbruikers (kachel, AC) heeft daar allemaal invloed op. Voor een -60 is in de huidige omstandigheden 300km helemaal zo slecht nog niet: Mijn -80 geeft bij 100% vaak maar iets van 340 km aan in deze tijd van het jaar. (Daarbij moet ik wel zeggen dat korte afstanden met de fiets gaan, en voor de overige dingen ik binnen 5 minuten op de snelweg zit. Ik rij dus relatief weinig over 50 en 80 km/h wegen.)

Hoeveel x precies is weet ik niet, maar ik denk maximaal maar een kilometer of 10. Het is me al een paar keer overkomen dat ik op de A2 ('s avonds) 130 reed en dat het erop leek dat ik mijn huis niet zou halen. Zodra ik dan van de A2 de A9 op ging en 100 ging rijden, liep dat getal binnen een paar kilometer op naar een waarde waarmee ik mijn huis ruim zou halen.

Als je meer wilt weten over de toestand van de accu, koop voor een euro of 100 een BLE OBD dongle en installeer CarScanner op je mobiel. Met dat setje kan je dan de "maximum energy content of the traction battery" uitlezen. Dan heb je een goed idee over de degradatie van de accu.
 

Jdbigg

Senior Member
Goedeavond,

Ik ben voornemens een 2e hands Enyaq 60 aan te schaffen , er staat nu in het scherm range 300 km bij 100 %, zegt dit nu meer iets over hoe de vorige eigenaar er mee heeft gereden en bijvoorbeeld over dat het nu winter is en de laatste ritten kouder zijn geweest en de BC dit onthoud, oftewel kan dit getal van 300 km in de zomer en bij een tijdje “rustig”. Rijden door de BC langzaam ook weer hoger worden?

Ik probeer het principe een beetje te snappen want de aanschaf van zo’n auto is nog best prijzig.

Bedankt voor jullie hulp alvast!
Ja, ik snap je zorg! Die 300 km nu zegt niet zoveel. In de winter kom ik niet verder dan 270 km en in de zomer loopt dat op naar 400+ km. Het getal hangt daarnaast sterk af van de laatste paar honderd km die je hebt gereden. Bij veel autoweg met hoge snelheid daalt je range op het display en bij rustig rijden stijgt dat getal weer. Het enige betrouwbare getal is een gecertificeerde meting van je SoH.
 

hemi24

Forumguru
En dan nog blijft een accu een kwetsbaar ding, waarvan zomaar één of meerdere cellen het kunnen begeven…

Met andere woorden, het is altijd een momentopname.
 

andrehj

Forumguru
@Douwe Dijkstra
Voordat je een tweedehands Enyaq koopt zou ik dit filmpje even goed bekijken. Er is later ook nog één of twee keer een vervolg op geweest waarin je kunt zien hoe dit afloopt, die moet je zelf maar even opzoeken.

Hier het vervolg:
 

hemi24

Forumguru
Tot 8 jaar en 160d km kun je best een BEV van VAG kopen; daarna hangt het ervan af hoeveel lef je hebt…
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Battery Electric Vehicle, dus het type voertuig en Volkswagen AG, de groep waar Skoda onderdeel van uitmaakt.

Accu pakketten hebben garantie gedurende 8 jaar en max 160.000 km, daarna mag je zelf de portemonnee trekken.

Ik heb een ID.3 gereden, daar zijn een aantal keren de nodige cellen van vervangen…
 

JJ te G

Donateur
Zijn er richtwaarden beschikbaar voor de maximale energie-inhoud van de verschillende type hoogspanningsaccu’s?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De eerste ~8% degradatie gaat vrij snel, en 93% state of health is niet slecht na 112k km en iets minder dan 500 laadcycli.
Tegen dat jij 1000 laadcycli verder bent is de auto boven 300k km en naar grote waarschijnlijkheid nog altijd aan, of boven, 80%.
Met zo weinig verschil tussen de hoogste en laagste cel lijkt er voor mij nu geen probleem.
 
Ik kreeg net dit certificaat van de dealer:
Mooi. Dan heb je zo'n OBD dongel niet nodig, want het lijkt erop dat dit certificaat gegenereerd is obv. OBD data.

Ben het met Peter eens. Mijn ervaring is ook dat een degradatie van zo'n 5-8% initieel best te verwachten is, maar dat het daarna heel lang stabiel blijft. (Mijn -80 zit nu op 104.000 ofzo met 6% degradatie.)

Met de data die je nu hebt laten zien zou ik er geen moeite mee hebben deze auto te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan