Review Seat Ibiza 1.0 TSI FR Connect (95 pk)

Noord26

Forumguru
Leest lekker weg.

Ik verbaas mijzelf nog het meeste dat de FR Connect uitvoering van de station uitsluitend leverbaar is met dieselmotorisering..
 

Cordoba

Forumguru
Mooie review, en je brengt zelfs de spaarders in de verleiding om de iets potentere versie te pakken. Ook de opmerking over de armsteun herken ik: ik zeg al een jaar of 5 dat Ibiza/Fabia/Polo gewoon te klein zijn voor prettig gebruik van een armsteun: neergeklapt zit ie al snel in de weg bij schakelen of gebruik van de handrem, opgeklapt zit ie te ver naar voren en zit ie ook je rechterarm in de weg.

De opmerkingen over het uiterlijk ben deels met je eens (tja, dat is een kwestie van smaak): het grilletje vind ik wel wat hebben, maar het rood in de velgen en in het interieur is voor mij 'too much'.
 

turboturbo

Forumguru
Leuk een van de eerste reviews over de 1.0TSI driecilinder :)

Dus als ik het goed begrijp is de 110PK met zesbak bij 120km/u zuiniger / lager toerental vergeleken met de 95PK met vijfbak?

Soms lees je wel eens dat de zesbak in de hoogste versnelling een gelijke eind overbrenging heeft met de vijfbak variant en dat alleen de tussen overbrenging korter zijn gemaakt voor een sportiever beleving.
 

sitechris

Donateur
Het (kleine) verschil in verbruik (let op: ik heb in 110 pk maar kort gereden in andere omstandigheden) is waarschijnlijk iets lager omdat je meer vermogen hebt en minder vaak volgas moet rijden om in te voegen. Het gaat wat makkelijker, wat gunstig is voor het verbruik.
 

sitechris

Donateur
Mooie review, en je brengt zelfs de spaarders in de verleiding om de iets potentere versie te pakken. Ook de opmerking over de armsteun herken ik: ik zeg al een jaar of 5 dat Ibiza/Fabia/Polo gewoon te klein zijn voor prettig gebruik van een armsteun: neergeklapt zit ie al snel in de weg bij schakelen of gebruik van de handrem, opgeklapt zit ie te ver naar voren en zit ie ook je rechterarm in de weg.

De opmerkingen over het uiterlijk ben deels met je eens (tja, dat is een kwestie van smaak): het grilletje vind ik wel wat hebben, maar het rood in de velgen en in het interieur is voor mij 'too much'.

De oranje velgen zijn optioneel. Dus dat kan ook wat meer terughoudend :)
 

turboturbo

Forumguru
Hm. CarBase geeft ook geen uitsluitsel over het toerental bij 120 km/u.... Die geeft aan dat zowel de 95PK als de 110PK 1.0TSI driecilinder een 5-bak heeft... :sterretjes:

Maar in elk geval aannemelijke veronderstelling dat de sterkere motor zuiniger kan zijn omdat die minder hard hoeft te werken in de meeste omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het (kleine) verschil in verbruik (let op: ik heb in 110 pk maar kort gereden in andere omstandigheden) is waarschijnlijk iets lager omdat je meer vermogen hebt en minder vaak volgas moet rijden om in te voegen. Het gaat wat makkelijker, wat gunstig is voor het verbruik.

Inderdaad hebben vooral instapmotoren op snelwegen gewoon net iets te weinig potentie om echt zuinig te kunnen rijden, (in het verleden gemerkt dat de zwaardere motorisaties in mijn Golfjes en Ibiza's zuiniger waren dan het instapblokje dat mijn vader in zijn Golf/Ibiza's had. Aan de andere kant vraag ik me af of ook de 6-bak niet een deel van het voordeel genereert.
 

Altos

Banned
Niet zo mijn ding mbt design, zal vast leuk rijden.
Voor mij zeker geen concurent voor de Fabia...maar da's persoonlijk.
Dat van de armsteun ben ik het totaal mee oneens.
Perfecte plaatsing en goed verstelbaar, maar blijkbaar deelt niet iedereen deze mening.
 

CDK

Forumguru
@Altos, ik heb ook geen last van de armsteun in de Fabia, maar m'n vrouw zegt ook dat de auto daar te smal voor is en hij meestal in de weg zit. Bij een DSG zou ze daar wellicht anders over denken ;)
 

rogitaro

Actief lid
Ik heb ook geen problemen met de armsteun.
De armsteun in de Fabia is anders als de armsteun in een een Ibiza en Polo. Ik spreek uit ervaring.
De Armsteun in de Fabia is iets korter en anders van model, waardoor hij de schakelpook niet in de weg zit en toch voldoende steun biedt.

Ik rijd nu tijdelijk in een Ibiza ST leenauto van een schadebedrijf omdat er in een file iemand bij mij achterop is gereden en mijn auto nu gerepareerd wordt.

Ik mis mijn Fabia behoorlijk moet ik zeggen.
Ik zit nu elke keer op een startknop te duwen die er niet is bij de Seat.
 
Bovenaan Onderaan