Reviseren, ruilblok of sloop....

Dat is eigenlijk het dilemma!
Octavia II uit maart 2007 (1.6 MPI) met 115.000 kilometers op de klok heeft besloten dat de zuigerveren er de brui aan moesten geven. De zuigerveren vond ik terug door het hele blok. De cilinderwand van de derde cilinder is ook niet fris meer. Er zit een lekkere diepe groef in.

Er bestaan 3 opties:
1. Reviseren
2. Ruilblok
3. Sloop

Wie heeft inzicht in wat het gaat kosten. Een nieuwer type motor ligt op de plank voor € 1500 ex btw en montage. Uiteraard moet het oude blok worden uitgebouwd. Voordeel is dat je weer begint met een kraakvers blok dat niet meer de kuren van de oude MPI heeft. Geld bijleggen voor een nieuwer (2e hands) model is uiteraard een optie, maar je koopt er dan ook de ellende van een ander bij.
Slopen kost het minste en levert wellicht wat op waarmee geringe onderzoekskosten kunnen worden bekostigd.

Ik ben benieuwd naar jullie berichten en zijn er wellicht "lotgenoten".

Groeten Rob
 

CDK

Forumguru
indicatie van kosten heb ik niet voor je, maar bedenk allereerst voor jezelf hoeveel je er maximaal aan kwijt wil én dat je van een sloop blok ook niet weet hoe het er aan toe is, terwijl een gereviseerd blok weer in een goede conditie zou moeten verkeren.
succes iig met je keuze en jammer dat je deze keuze moet maken.

greetz Corné
 
Is geen sloopblok, maar nieuw blok! Komt volgens mijn garagist zo van de plank met nul komma nakko kilometers gedraaaid.
 

Noord26

Forumguru
Hoeveel zou het kosten om een nieuwe blok erin te laten leggen, dus een totaalprijs? Het is even slikken, maar een splinternieuw blok met toebehoren lijkt mij de beste optie. Dan krijg je neem ik aan ook weer een garantie-periode en de waarde van je auto met de factuur van de inbouw neemt ook toe.
 
Uiteraard zit er 12 maanden garantie op het nieuwe blok, zo werd mij verteld. Ik heb (buiten de prijs van het ruilblok) nog geen opgave gekregen. Hij wil de prijs vergelijken met wat de revisie eventueel kost. Als die kosten te verwaarlozen zijn, dan is ruil wellicht de beste optie. Wel bizar dat je daarna in een 6 jaar oude auto rijdt met 0 km op de klok...... Van oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan!
 

Noord26

Forumguru
Ik weet niet of de klok wel op 0 gaat. Want alle overige andere onderdelen van de auto hebben wel die kilometers gemaakt.

Zou in ieder geval op meerdere plaatsen informeren voor een prijsopgave!
 

Cordoba

Forumguru
Kosten zijn ook afhankelijk van wat je zelf kunt doen, en wat je moet laten doen, en niet onbelangrijk hoeveel haast je hebt. Als je er een ander type blok in laat leggen, moet dat blok wel in de O2 geleverd zijn (typegoedkeuring) en moet je eventueel ook andere zaken op hetzelfde veiligheidsniveau brengen als een originele O2 met dit blok (denk hierbij bjvoorbeeld aan grotere remmen bij een zwaarder blok). Dan moet je de auto door de RDW laten keuren én wegen. In de praktijk kom je dan altijd een stuk zwaarder uit dan het origineel, dus dat betekent dan ook wegenbelasting en verzekering voor een zwaardere auto betalen. Alleen als je een zelfde type blok terugplaatst is een herkeuring door RDW niet nodig en krijg je dus ook geen weging en belasting en verzekering voor een zwaardere auto.

Zoals Noord al aangeeft, de rest heeft gewoon wel die slijtage meegemaakt, daarom goed kijken of het niet verstandig is om meer te vervangen, dan nu nodig. Check bijv.oorbeeld de toestand van koppeling en versnellingsbak (kunnen door de uitgelubberde ketting ook meer op hun falie hebben gehad), en cehck ook hoe remschijven, schokdempers e.d. er aan toe zijn. Door het nu in één keer goed aan te pakken, kun je op de lange termijn waarschijnlijk weer besparen, omdat er nu al van alles los ligt, of makkelijk bereikbaar is.
 
@Cordoba, ik kan zelf niets doen. Die kennis en kunde heb ik niet. Ben dus afhankelijk van mijn "garagist" in wie ik veel vertrouwen heb (geen merken dealer maar wel veel VAG-kennis). Ik weet dat dit MPI blok bij de Skoda-dealer wel het BSE-blok wordt genoemd (naar de gekken koeien ziekte). Schijnt vaker voor te komen dat klepveren in dit blok stuk gaan. Het wordt dan ook geen groter blok, maar wel een blok dat de verschijnselen van de zwakke klepveren niet heeft.

Hij had inderdaad zelf al aangegeven als het blok er toch uit moet hij meteen de staat van de versnellingsbak/koppeling onderzoekt.
Keuren lijkt me dan idd niet nodig.
Is er een ander blok beschikbaar in de 02-serie (102pk)? Ik weet het niet? Bij de laatste beurt verder geen abnormale slijtage geconstateerd. Wel jammer dat de distributie net gedaan was......

ben toch benieuwd of er lotgenoten zijn!
 

Cordoba

Forumguru
BSE is de motorcode, dat ie toevallig overeenkomt met de afkorting voor Gekkekoeienziekte is toeval. Als ik op sites voor occasions ga kijken kom ik bij deze leeftijd Octavia ook een 1.6 FSI blok tegen met 116 pk. Die auto's wegen op kenteken wel 1240 kg, tegen 1230 kg voor de MPI blokken.

Als je voor een FSI kiest in plaats van de MPI zit daar waarschijnlijk ook een andere versnellingsbak aan vast, en officieel waarschijnlijk ook een RDW-keuring met weging en dat betekent dat ie op papier geen 10 kg zwaarder is, maar iets van 150 kg zwaarder.
 
De kogel is door de kerk. Blok is besteld. Voor rond de 3000 euro weer rijdend. Het betreft een nieuw blok (rompmotor, 0km gedraaid) incl. distributie. Het blok is van hetzelfde type (ook BSE) maar met ander, sterker, type kleppen en veren. Op het blok heb ik na inbouw 24 maanden garantie. Moet hij daarna toch weer als "nieuw" rijden lijkt mij!
 

Cordoba

Forumguru
Als er een modificatie is, om de kans op herhaling te verkleinen, is het misschien de moeite om te zien of er iets van een coulance-regeling is.
 

Noord26

Forumguru
Wat is er anders aan de kleppen en veren dan? Is dat een bekend probleem bij de MPI blokken geweest? Dan zou ik idd ook eens contact met je dealer opnemen met je situatie betreffende eventuele coulance.
 
Als er een modificatie is, om de kans op herhaling te verkleinen, is het misschien de moeite om te zien of er iets van een coulance-regeling is.

Na 115.000 km en 6 jaar oud.... weinig kans, temeer daar ik al een tijdje niet meer bij de Skoda dealer kom voor onderhoud. Ik durf er niet eens meer naar te vragen. Ik heb het wel aangekaart bij mij garagist. Ik heb de auto tweedehands gekocht en ruim 60.000 probleemloze kilometers gereden. Volgens hem zou ik kans van slagen hebben indien ik in het eerste jaar na aankoop excessief olieverbruik zou hebben gehad.
 

Cordoba

Forumguru
Het is natuurlijk je eigen beslissing, maar informeren kan nooit kwaad, en dat kun je eventueel ook bij een andere Skoda-dealer doen. De km-stand is niets voor een modern benzineblok, en ook qua leeftijd worden auto's steeds ouder. Vanwege de leeftijd en km-stand zul je zelfs als het voor 100% een fabricagefout is, toch zelf een deel van de kosten moeten opbrengen, in het geval van 100% zekere fabricagefout, zou je moeten denken aan de heft zelf betalen (zowel qua leeftijd als km-stand, is het niet onredelijk om te zeggen dat de motor op de helft van zijn levensduur is, en je dus na vervanging een ongebruikt blokt krijgt, dus een auto met meer waarde).
 
@Cordoba, je hebt gelijk, maar ik vrees dat geen enkele Skoda dealer er in trapt met stempels van een niet merkendealer in het onderhoudsboekje. Je zou kunnen zeggen dat goedkoop nu duurkoop is, maar ik denk dat dit mij ook was overkomen bij de merkendealer. De kleppen heb ik nog nooit zo mooi koffiebruin gezien als in dit blok! En ja, dan zou ik het zeker hebben geprobeerd.

Neemt niet weg dat ik straks wel weer prettig onderweg kan en voor die 3000 geen nieuwe voiture heb....
 

Cordoba

Forumguru
Stempels hebben hier niets mee te maken, een dealer update bij een onderhoudsbeurt geen kleppen en klepveren. Als het onderhoud is gedaan volgens de richtlijnen van Skoda (europese wet) heb je evengoed recht op een tegemoetkoming. Deze zal dan waarschijnlijk door Pon/Skoda betaald moeten worden, en niet door de dealer waar je toevallig binnenloopt.

Overigens ik begrijp je afwegingen, maar probeer mensen ook bij te brengen dat er soms meer te kiezen/bereiken valt als het op het eerste gezicht lijkt.
 

Ronnie

Forumguru
Ik begrijp het een en ander niet..... In post nr.1 wordt gesproken over geknapte/gebroken zuigerveren, in post nr.9 gaat het ineens over gebroken klepveren....... vreemd. Gebroken zuigerveren duidt vaak op een vastloper in de betreffende cilinder(merk je haast niets van) bij een gebroken klepveer slaat meteen de klep dwars door de zuiger(merk je echt wel...)
 
Ik begrijp het een en ander niet..... In post nr.1 wordt gesproken over geknapte/gebroken zuigerveren, in post nr.9 gaat het ineens over gebroken klepveren....... vreemd. Gebroken zuigerveren duidt vaak op een vastloper in de betreffende cilinder(merk je haast niets van) bij een gebroken klepveer slaat meteen de klep dwars door de zuiger(merk je echt wel...)

Heel scherp! Je hebt gelijk. Dat heb je met iemand die alles moet uitbesteden.... Het zijn idd de zuigerveren. Als ik ga terugkijken in de tijd dan is het er in geslopen rond januari/februari, met voor mijn doen veel olie verbruik (half litertje). Uiteindelijk blijkt het in de 5000 km zo'n 1.5 liter olie te hebben gekost. Niets vreemds vond ik. Tot afgelopen week de auto plots begon te stotteren. Gelukkig vlakbij de garage en meteen aan de stekker. Storing op de 3e en 4e cilinder. Volgens mij heeft de monteur via bougie opening (met soort van spy-cam) in de cilinder gekeken waarbij er allerlei metaalslijpsel te zien was. Toen de kop er maar af en het leed was geschied.
 
Als bijlage voor de liefhebben nog een tweetal plaatjes van de opgelopen schade. Foto 1 toont de in- en uitlaatkleppen in de cilinder waar de ellende begon en foto 2 de zuigers.


image.jpg image.jpg
 
Bovenaan Onderaan