Revisie cilinderkop de moeite waard?

Shocktavia

Nieuw lid
Vandaag kreeg ik het slechte nieuws van mijn Skoda dealer dat 1 cilinder een verbrandde uitlaatklep heeft en de cilinderkop gereviseerd dient te worden. Het is een O1 uit 1992 met een 75kw benzine motor met 175k op de teller.
Nu ben ik eigenlijk best wel tevreden over deze wagen die ik inmiddels al weer 6,5 jaar in bezit heb en wil hem eigenlijk nog niet kwijt.

De reparatie gaat me echter zo'n 1000-1500 kosten en vraag me af of het wel zo verstandig is om tot reparatie over te gaan. Ook de koppeling zal op termijn ook vervangen moeten worden want hij pakt vrij hoog, maar dat heeft hij eigenlijk altijd wel gedaan voor m'n gevoel.

Ik weet dat het altijd moeilijk is om op zulke vragen een goed antwoord te krijgen, maar met 175k op de teller moet er toch nog wel een aantal jaren mee te rijden zijn? Per jaar draai ik ongeveer 12000km.

Wat is wijsheid in deze?
 

darkprojectx

Forumguru
Goede morgen, welkom op dit forum!

Gezien de km stand en hoeveel je rijdt per jaar lijkt het me verstandig om toch deze reparatie uit te laten voeren.
Als je het kunt betalen/missen zou je het bij de dealer kunnen laten doen, echter kan een universele garage (of goede VAG garage) dit ook voor je uitvoeren en hou je de kosten wat lager.
Ik heb een aardige tijd geleden al weer ook mijn kop laten reviseren, dit koste bij de dealer 1400 euro, bij een VAG garage 650 euro. Vooral de dealer uren zijn erg duur.

Als je met plezier in deze auto rijdt dan loont het zich om de reparatie uit te laten voeren.
 

van_der_P

Senior Member
Ik zou ook voor een revisie gaan.
Zeker als die nog goed rijdt en netjes uitziet.
Voor de kosten van die reparatie rij je geen betere auto, als je overweegt hem weg te doen. Je weet nu wat je hebt.
Welkom op dit gezellige forum.

De eerste O1 werden geleverd in 1996 volgens mij.
 

Antera

Donateur
als je erg handig bent dan kan je het misschien zelf doen. het stelt op zich niet zoveel voor om de kop te verwijderen en alleen dan zelf weg brengen voor revisie scheelt je nog eens een hoop geld maar alleen als je zelf handig bent
 

joergarms

Senior Member
Ik zie dat je uit Arnhem komt, ik heb onlangs mijn auto voor een reparatie naar Voorthuizen gebracht, hele nette prijs, goed werk, geen poespas erbij. Wat ook al geopperd wordt, is het zelf demonteren en dan naar een revisiebedrijf brengen. Dan hou je alle uren voor montage in je zak. Even de juiste pakkingen bijbestellen, en je zet m weer in elkaar.
In Tiel, zit BMR, die doen ook veel revisie van klassieker tot huidig. Is een oude kennis van me, leveren goed werk.
In Arnhem zit op het terrein van mijn werk, ook Bram verstijnen?!, die doet ook alles. Zit op de NieuweHavenweg 15 in Arnhem. Moet je even het terrein van Melistransport oprijden.
 

Shocktavia

Nieuw lid
Bedankt voor al jullie tips! Ik heb inmiddels besloten de reparatie uit te laten voeren. Wel door de dealer deze keer want het ontbreekt me helaas aan tijd zelf aan de slag te gaan en de dealer is redelijk schappelijk en heeft me wel vaker gematst.
 

Bakkertje

Forumguru
Wellicht een rare vraag, maar waar baseert de dealer de verbrande klep op? Wat zijn de symptomen? Er zitten hier voldoende mensen met kennis van zaken voor een soort second opinion. (Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van de dealers..)
 

joergarms

Senior Member
Zo moeilijk is die controle niet, bougie eruit, beetje olie erin spuiten, compressiemeter erin draaien, en met losgekoppelde ontstekking even een paar keer rond laten draaien.
Dan zie je snel genoeg of er voldoende compressie wordt opgebouwd, zo niet, grote kans dat de klep gesmolten is. Dus wat dat betreft kun je zoiets wel aan de dealer toevertrouwen. Of je dan de hele reparatie daar laat doen is een ander punt, persoonlijk kies ik daar niet voor.
 

Shocktavia

Nieuw lid
Symptoom is dat hij op 3 cilinders loopt. Ze hebben een compressie meting uitgevoerd en er wordt wel compressie opgebouwd, maar te weinig (vraag me niet naar de waardes want die heb ik niet opgeschreven).
Auto verbruikt nauwelijks olie, ik denk dat ik er de afgelopen jaar een liter of 2 bij heb moeten gooien, dus ongeveer een liter op 6000k.

Er zijn wel wat problemen geweest met de lambdasondes een aantal weken voor dit euvel, maar volgens de dealer niet gerelateerd aan dit probleem. Hij heeft na vervanging hiervan even weer als vanouds gelopen.
En over het laten uitvoeren van de reparatie door de dealer, je moet maar net een goed alternatief hebben en die heb ik niet en ook niet de tijd om die te zoeken.

Daarom is het wel handig dat ik dit forum heb gevonden, maar voor deze reparatie toch nog de dealer.
 

Antera

Donateur
is er hier niemand die wat kan sleutelen? Zo moeilijk is het niet kop eraf halen enz. ZOu jammer zijn als je nu naar een dealer moet en daarmee meer kosten maakt dan nodig is
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou denken dat voor de meesten van ons geldt dat we wel kunnen sleutelen, maar dat niet iedereen voldoende ervaring/zelfvertrouwen en juist gereedschap heeft. Behalve dat laatste kun je niet zo snel veranderen.

off-topic vraagje: doet Skodaforum wel eens een klus weekend organiseren, oid? Waarbij bijv. 'vaste' of regelmatig terugkerende reparaties met een how-to door de leden zelf gedaan kunnen worden?
 

joergarms

Senior Member
ALs er wel "wat" compressie wordt opgebouwd, dan kan het ook zijn dat er een pakking aan flarden ligt. Want in principe zou je bij een verbrande klep geen compressie moeten hebben.
Mogelijk is ook dat de klepzetel niet meer zuiver is, maar dat geeft al snel weer een verbrande klep omdat de uitlaatgassen er dan langs kunnen.
 

Antera

Donateur
Als er en pakking aan flarden ligt dan krijg je vaak wel andere symptomen afhankelijk waar dat de scheur zit. Tussen de cilinders zou je op 2 cilinders moeten hebben. Is het naar een oliekanaal dan komt er mooie blauwe rook uit en naar het waterkanaal mooie witte rook. Klep niet goed is dan ook te merken aan de compressie inderdaad en aan het niet helemaal juist op 4 cilinders lopen.


@TurboTurbo


je hebt aan speciaal gereedschap niet veel nodig alleen een moment sleutel en een torxdopje voor de kopbouten. Verder is alles met huis tuin en keuken gereedschap goed te doen. Heb het zelf al diverse malen gedaan. :-) Maar het is inderdaad zo dat niet iedereen dat heeft wat jij zegt maar zou wel leuk zijn als er iemand is dit het voor hem zou kunnen. Ik woon te ver weg anders dan was dat misschien een optie geweest. :-) en daarnaast leer je er ook nog eens wat van :-)
 

Shocktavia

Nieuw lid
De kop ligt inmiddels al bij motoren revisie van Thiel en morgen hoor ik meer. Op zich ben ik niet bang om wat dan ook te demonteren, hoewel ik achteraf vaak wel onderdelen over heb, vooral bij witgoed...
Aan auto's sleutelen doe ik al ruim 25 jaar niet meer dus helemaal blanco ben ik niet. Wel ben ik van menig dat de merkdealer veel know how in huis heeft (en onderdelen) omdat ze de hele dag niets anders doen dan aan skoda's sleutelen maar het blijft natuurlijk altijd lastig om exact aan te geven wat het euvel is.

We wachten morgen wel af om te kijken of ze het goed ingeschat hebben.
 

Shocktavia

Nieuw lid
De Octavia staat inmiddels weer voor de deur en rijdt weer al een zonnetje. Er was een klepzitting verbrand, dus ze hadden het goed ingeschat.
Heb meteen een beurt laten uitvoeren omdat de boel toch open lag, de distributieriem was ook aan vervanging toe en er zaten 2 haarscheurtjes in de bobine.

Zuigerveren zijn ook gecontroleerd en die lekte geen thinner, maar gezien het olieverbruik had ik dat ook niet verwacht.

Hopelijk kan hij er nu weer een tijdje tegen.

Maar ik vraag me wel af wat nou de onderliggende oorzaak kan zijn van de verbrandde klepzitting.
 

Antera

Donateur
Dit kan meerdere oorzaken hebben maar over het algemeen gewoon een klep die vervuilt raakt en daarom niet goed meer sluit en zijn hitte dus niet goed kwijt kan aan de kop waardoor je dit soort problemen kan krijgen omdat de hitte kan worden afgevoerd dan vooral over langere tijd. komt btw bij LPG motoren vaker voor
 
Bovenaan Onderaan